Subventionerat jordbruk.
Det absolut sämsta med EUs jordbrukspolitik är att effekterna av denna medför att
a) stänga ute u-länders möjligheter att kunna konkurrera på samma vilkor. Istället går medborgarnas skattemedel till att subventionera europeiskt producerade bananer, vete etc för försäljning till nationer där man inte har möjlighet att skjuta till skattemedel.
b) Den nordeuropeiske bonden är synnerligen oeffektiv och får till och med betalt för att inte göra något.
Det som förvånar mig är att vi envisas om att ge denna yrkesgrupp miljarder och åter miljarder av Euros för att Europas befolkning ska betala för dyra varor?
Är det rätt mot de europesika skattebetalarna, bönderna i fattiga uländer?
Är det inte dax att sätta denna skydde yrkesgrupp för verklighetenP
---
#0 Jag håller med, och vad jag förstått driver också Sverige den linjen. Motståndet kommer väl främst från SydEuropa?
Tyvärr inte bara från Sydeuropa. De finns många som tjänar på systemet idag och gärna ser att det finns kvar:
Svenska regeringen får finska bönder att se rött. På jordbruksdepartementet i Helsingfors är frustrationen stor. Orsak: Sveriges jordbruksminister Eskil Erlandsson försöker få EU att stoppa Finlands extra jordbruksstöd på 865 miljoner kronor om året.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=705138
Edit: Råkade skicka iväg inlägget utan så mycket text först.

#1 Jag vet att mina föräldrar skulle inte klara av att odla sina grödor trots att det sker på sveriges bördigaste och mest avkastliga jord (Västergötland).
---

Eftersom när jag själv hade gård mest hade djurhållning så kan jag bara säga att de spanmålsbönder som odlade vete och havre fick 2/3 av omsättningen direkt i jordbrukstöd (var tvungen att ringa och kontrollera).
---

Men hur ska man kunna driva något jordbruk när allt ska vara så stort. Arbetade ett tag med mjölkkor hos en bonde. Han hade en rätt stor produktion. Till sist var han tvungen att lägga av då det ansågs att han hade för lite kor. Dessutom kör ju inte mjölkbilarna runt till alla och hämtar upp mjölk om de inte har tillräckligt stor produktion. Alla kan ju inte sitta där med 200 mjölkande kor.
Eller är jag ute och cyklar nu? Säg till i så fall.
#5 Problemet är att om du har små jordbruk som tex under 200 kor så kostar det mycket mer att producera mjölken. Naturligvis skall subventioner tas bort så att man betalar direkt vad det kostar.
Jag bor nu i ett land som på 80-talet tog bort alla subventioner och så gott som alla importtullar (max 7%). Över natten så förvandlades ekonomin från höga subventioner och tullar till en ekonomi där alla var tvugna att klara sig själva. Motståndarna skrek att det skulle ta död på jordbruket och alla skulle bli arbetslösa. Vad har hänt. Vissa omoderna jordbruk försvann men dom flesta jobbade mer effectivt vilket har fått till följd att vi nu har ett modernt och ledande jordbruk där bönderna tjänar bra. Mjölk pulver priserna har dom senaste åren gått upp enormt vilket gör att det är bönderna som kör med dom fina bilarna idag och totalt utan subventioner.
Eddie
sen är det svårt för bönderna idag med alla regler om djurhållning som gäller när man har mjölkkor. det ska vara nästan kliniskt rent (vilket jag inte tror är bra för korna)
det blir då för dyrt för en bonde med lägre besättning