Dyster framtid?
Det händer allt oftare att små båtar fyllda till bredden med livlösa människor som drömt om ett bättre liv i europa driver iland på europas medelhavskust.
Igår klargjorde president George W Bush att han nu vill stationera en militär truppstyrka på 6.000 man från USA:s nationalgarden vid gränsen mot Mexiko för att hejda den illegala invandringen.
Pessimisten kan ana en ganska skrämmande framtid.
Mvh // Staffan
Jag förstår honom (läs Bush) delvis. Dessa immigranter tar många av de arbeten som amerikaner inte vill utföra, typ städning, trädgårdsarbete etc. Så långt är allting väl. Lönen är dålig, men den betalning som erhålls räcker en bra bit i hemlandet och många skickar därför hem intjänta pengar. Detta gör att svarta pengar inte ens konsumeras och ger momsintäkter i USA utan strömmar oavkortat ut ur landet. Ni kan finna mig småaktig, men totalt utgör detta inflöde av "USA-pengar" Mexicos andra största inkomstpost!!
Hade detta hänt i Sverige, så anser jag nog att också borde ha försökt hitta någon bot på problemet. Dock känns väl vapenmakt lite väl primitivt om jag tillåts göra en reflektion i ärendet.
mvh
Bertil
Såg precis att jag skrivit nästan precis samma sak som Bertil
, men ändå:
USA är som många andra i-länder beroende av invandringen då det finns en hel del jobb att utföra som en normal amerikan inte kan tänka sig att göra. I alla fall inte till den ersättningen.
Problematiken ligger i att en stor del av dessa pengar (många miljoner dollar) skeppas över till hemlandet igen, vilket i och för sig är positivt för Mexicos del. Kanske kan just detta också göra så att den illegala invandringen till USA från Mexico mattas av, när fler och fler får en bättre levnadsstandard tack vare släktingar i USA?
Eller är det naivt att tänka så?
/Ida
Jag tror att jag håller med dig….:-))))
mvh
Bertil
#3 Inte helt oväntat kan jag instämma i din kommentar också Bertil… 
Vad kommer detta konkret att innebära för Mexicos del nu tror ni? I och med att det kommer att bli svårare att ta sig över gränsen kan man tänka sig ett scenario motsvarande det med flyktingar som vill in i Europa. Överfulla båtar/bilar under hårda förhållanden.
Och större marknad för flyktingsmugglare antagligen…