Läkare
Minns inte om det heter AT läkare, men det är det man blir efter att ha pluggat och sedan kommer ut i praktiken. Där stannar man i några år innan man blir riktig läkare.
Min kompis ska snart börja som AT läkare och har nu fått veta att skulle hon flytta längre upp i landet ist för att stanna kvar i skåne, skulle hon tjäna 5000kr mer per månad.
Hur tusan kan lönerna variera så mycket beroende på var i landet man bor? 5000kr!!!

Det är väl så enkelt som att läkare saknas i norra Sverige och vill man ha dit dem så kostar det. Förhoppningen är att de skall stanna i glesbygden efter AT-åren.
I folktandvården fick jag 4000:- extra + reseersättning bara för att vara flexibel och jobba på olika kliniker inom länet trots att arbetsgivaren hade möjlighet att "tvångsplacera" tandläkare på valfri klinik.
#0 Det är väl precis så enkelt - som #1 säger - ja. Marknadskrafter - det som gör att västvärlden fungerar, men Sovjet kollapsade.

Det finns många platser i Sverige, speciellt i norr, som behöver få läkare och tandläkare. Helst ska de stanna kvar också. Det må till lite morot för att så ska bli. Ofta är det nog så att en läkare vill arbeta på de stora sjukhusen och att det är lite "flashigare" än de små ställen som finns ute på vischan.
Förut, under kommunisttiden, så kunde man ju studera till t ex läkare utan kostnad mot att man arbetade där man blev placerad under en viss tid.

Kan bara hålla med ovanstående skribenter.. tillgång och efterfrågan.
Alternativet är att man tvångskommederar din kompis till någon by någonstans… vore inte det värre?
---
Jo, det vore värre?
Frågan är då om landstingen i norr blir kompenserade för att arbetskraften är dyrare, eller om de får stå för den kostnaden själv.
#6 Robin Hood-skatten är väl kvar?

#6. Det får man väl tro. Det har länge varit så att jobben söderut gett mer betalt än jobben norrut. Samtidigt som hyran på en lägenhet ofta legat högre norrut.
Jag vet, i alla fall för några år sedan, så jämfördes lönerna i Stockholm med Sveg i Härjedalen och det var en enorm skillnad. Blir väl lätt så när jobb saknas och folk slåss om de som finns. När det gäller läkartjänsterna så vill inte de, efter mångåriga studier, få mindre betalt och bo däruppe i kärvare klimat. Då lär de nog se till att göra den typen av jobb mer attraktiva.
Samtidigt vet jag att de behövde lärare, men då de glömde bort att göra dessa attraktiva försvann många bra lärare söderut, dessutom behöriga sådana. De trodde i kommunen att de kunde ha lärare anställda per termin så att de slapp betala för dem under sommaruppehållet bl a.