Putin enligt Oliver Stone
Har ni sett serien intervjuer med Putin som finns på SVT?
Riktigt intressant. Vore roligt att höra fler reaktioner…
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
En man som älskar makt och fängslar alla meningsmotståndare är min uppfattning om han.
Nej, jag har inte sett intervjun. Hade tänkt kolla, men efter en radda förhandsuppgifter om att det är ett tendentiöst och undergivet reportage avstod jag. Fredrik Wadström på SR skriver till exempel:
"Jag förstår att det kan vara intressant att höra Putin lägga fram sin världsbild men när Oliver Stone bara jamsar med i fyra timmar kan den ryske presidenten säga vad som helst utan att någon granskar eller ifrågasätter uppgifterna.
Det är så här den ryska mediepubliken har haft det i mer än 15 år och det är också anledningen till att de ryssar som bara konsumerar landets statligt kontrollerade medier är djupt oinformerade om vad som faktiskt pågår i världen."---
Fast skulle man ångra sig går det ju fortfarande att se på SVT Play.
Här kan man se ett kort klipp där Ryssland-kännaren Bert Sundström ger sin bild av intervjuerna.
Jag tycker i alla fall det var väldigt intressant att få Putins bild på många av världshändelserna som skett under hans tid, inte minst relationerna till USA.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har sett dem. Jag tycker att mycket av det som sas i dokumentären var vettigt, speciellt om utlandspolitiken och relationerna mellan ryssland och usa osv. Var lite förvånad över att svt skulle sända den faktiskt.