Politik iFokus

Politik

Etikett: företagande
Läst 772 ggr
Staffan
0

Företagandet i Sverige

Ett person jag jobbar med och känner väl sa en sak igår som fick mig att tänka till med anledning av situationen för väldigt många småföretagare i Sverige;

"I Sverige är det företagaren som arbetar för sina anställda och inte de anställda som arbetar åt företagaren."

Den som är egen företagare förstår vad han menar.

Mvh // Staffan

Ida
0

Jag har inga anställda men jag kan tänka mig vad han menar.

Maximilien
0

iFokus - ett forum för borgerlig trivsel i borgerligt sällskap. Jmf även Skogskattens opinionsundersökning VAL 2006.

Erik
0

#2 - Ska vi tolka det som att du inte håller med? Står man på vänsterkanten är det lätt att bli defensiv när företagspolitik diskuteras. Och vi vet alla varför…

Maximilien
0

#2. Nog kan jag hålla med om att en småföretagare kan arbeta för sina anställda liksom motsatsen också gäller. Visste Erik förresten att vänsterpartiet har en egen småföretagartradition och till och med har fått beröm av en moderat i riksdagen (minns just nu inte vem) för att ha större förståelse för småföretagsamheten än socialdemokraterna?

Förklaringen till min kommentar ovan är bara att jag tyckte det kändes som en så idyllisk samvaro mellan borgerliga personer att man nästan inte ville störa.

Erik
0

#4 - Jag minns att Gudrun hade egen restaurang. =)

Skämt åsido, jag kan mycker väl tänka mig att V vore bättre för småföretagen än S. V, liksom de borgerliga alternativen, är i praktiken otestade i Sverige, medans vi vet exakt vad vi får när S regerar (tips: det är inte enkla regler för småföretagare).

Mina personliga fördomar av partierna är väl att V demoniserar stora ("multinationella") företag, medans S demoniserar företagare. =)

Maximilien
0

#5. Med reservation för ordvalet ("demonisera") delar jag din personliga fördom, Erik. Men kanske att socialdemokraterna ändå har en viss svaghet för stora företag.

Till skillnad från socialdemokraterna har vad jag vet vänsterpartiet en småföretagarhistoria i nära förbindelse med det egna partiet, och nu talar jag inte om Schymans restaurang utan om det gamla kommunistpartiet.

Ida
0

#6 Socialdemokraterna har en "viss svaghet för stora företag" i avseende att de är inkomstbringande och enligt socialdemokratisk föreställning alltid kommer att vara det. Man går i föreställningen om att de gamla verkstadsföretagen och Ericsson alltid kommer att försörja Sverige, trots hög beskattning på arbetskraft och urålderlig arbetslagstiftning.

Sedan stoppar man huvudet i sanden när fler och fler ungdomar förvisas till arbetslöshet och fler och fler sägs upp från tillverkningsindustrin.

Erik
0

Underskatta inte strutsalgoritmen. Den har fungerat i åtskilliga val och för att täcka över åtskilliga brister tidigare…

Inlägget är låst för nya kommentarer