Alkoholförbud
Tror ni att ett alkoholförbud skulle fungera idag? Man hade en omröstning år 1922 där 0,9 procent av rösterna var det avgörande som gjorde att det inte blev förbjudet. Alltså väldigt jämnt.
Jag skulle vara för ett totalt alkoholförbud. Alkoholen ställer till det så mycket i samhället och för enskilda personer. Här i Sverige finns det ju också en stor alkoholkultur.
Alkohol är inget man behöver, jag har aldrig druckit en enda droppe i mitt 19-åriga liv och känner inte behovet av det heller. Tyvärr verkar mina jämnårigas liv gå ut på att festa där alkoholen är ett absolut måste.
Men varför tillåts detta? Droger är förbjudna, men inte alkohol. Man tappar kontrollen, får minnesluckor och kan hitta på nästan vad som helst när man är full. Man kan bli våldsam eller råka ut för otrevligheter. Man kan bli missbrukare och dö av alkoholförgiftning, förstöra sitt eget och eventuellt anhörigas liv. Tänk alla brott som beror på just fylla. Är det inte på tiden att detta försvinner ur våra liv?
Känns som att det är ett arv från förr när folk hade det riktigt svårt och det enda sättet att bedöva lidandet var att vara ständigt full. Så det finns väl i våra gener, men idag finns det ingen anledning att bedöva sig och förstöra livet med varken droger eller alkohol. Vårt samhälle behöver friska, nyktra människor som kan arbeta för samhället och inte emot det.
Om ett förbud skulle införas skulle nästa problem komma, att det skulle säljas svart och att man kanske skulle börja göra mer hembränt vilket kan vara mycket farligt om man inte vet vad man gör. Men på det stora hela, skulle inte alkoholvanan som vi har i Sverige gradvis försvinna när det blir så svårt att få tag på?
Jag skulle säga lycka till att få folk att sluta dricka. Svårt att få tag på lär det aldrig bli trots ett förbud. Smuggling får man aldrig bort om man ser hur det sett och ser ut.
Jag skulle inte vara för ett förbud.
Jag är i grunden inte pro-alkohol, eller droger överhuvudtaget, men ett förbud tror jag inte hade lett till önskad effekt. Ökad svarthandel, smuggling etc är bara några av baksidorna. Narkotikaklassade preparat är förbjudna, men det knarkas en hel det trots det. Förändringen måste komma av individers ändrade beteende.
Ja, det skulle förstås bli ett problem med bl a svarthandel, som med droger. Men så småningom, när folk växer upp med att alkohol inte går att köpa i affären eller på krogar, kommer inte färre att börja med det? Tror vi skulle ha betydligt fler droganvändare om alla droger var tillåtna t ex.
Så det är ju ingen förändring som sker över en natt, eller ens flera år. Men om man säger att alkohol blir förbjudet 2018, så kommer ju de som är födda typ 2050 ha föräldrar som är uppväxta med förbudet, och 2050-barnen får sedan barn 25-35 år senare som då inte ens har mor/farföräldrar som kommer ihåg när alkohol var tillåtet osv. Hade alkoholförbudet röstats igenom 1922 så hade vi nog sett det som normalt idag.
Jag tror vi är påväg åt andra hållet. Tänker på att en del idag kan få cannabis på recept. Så ett alkoholförbud är jag övertygad om är önsketänkande.
Det finns för mycket pengar att tjäna på det.
#3 Hypotetiska frågeställningar. Ett direkt problem är att våra angränsade grannländer inte har ett förbud. Det finns ju dessutom röster som vill legalisera Cannabis, så jag håller med Hera - utvecklingen går nog åt ett annat håll.
#4 Önsketänkande - instämmer.
Så är det ju tyvärr ja. Detta är säkert ytterligare önsketänkande från min sida, vilket är synd, för alkoholen, och i synnerhet spritkonsumtionen, är verkligen ett problem som sträcker sig längst med alla nordliga länder genom historien (samma problem i finland, ryssland m fl). Tycker det är synd att vi tillåter folk att hamna i en sån onödig situation som missbruk och fylla, med allt det innebär. Att folk i svåra situationer har möjlighet att helt lagligt bara leva i en ständig bortdomnad dimma i stället för att ta tag i sina grundproblem och få ett anständigt liv.
#6 Jag växte upp med en missbrukare (av allt möjligt skit) så jag har upplevt det på nära håll. Inget förbud i världen hade stoppat eller hindrat honom, inte heller ansåg han att han behövde be någon om ursäkt. I filmen om vårt eget liv spelar vi alla huvudrollen. Så ser jag det, åtminstone.
Jag är den förste att hålla med om att alkohol är en stor bov till mycket elände. Men de flesta kan ju faktiskt hantera den. De flesta blir ju inte knallfulla och gör bort sig och blir beroende varje gång de dricker den. Det händer för många någon gång då och då (inte att de blir beroende men det andra) och det kan förstås vara illa nog.
Jag skulle inte vara för ett förbud, men jag tror att hade man sett på dagens konsekvenser av alkohol tror jag man hade klassat den i stil med narkotikan. Men - om det skulle röstas eller komma sådant förslag idag så skulle det aldrig gå igenom, som Hera säger; Alldeles för mycket pengar på spel (inte minst för staten).
Jag skulle inte heller rösta för ett förbud, samtidigt som ett förbud skulle drabba mig ganska marginellt. Och det lilla jag dricker skulle jag inte lida av att vara utan, men jag skulle sakna det stundom och tycka att det var trist att jag inte kunde ta den där lilla whiskyn typ en gång i månaden, eller värme mig med en mugg glüewein på någon vintermarknad.
Precis som med narkotikan (och läkemedel med för den delen) så skulle inte ett förbud stoppa förekomsten av det. Man kan missbruka det mesta och olika personligheter fastnar för olika saker. Narkotika, läkemedel, alkohol, spel, sex, socker - you name it. Det går liksom inte att förbjuda bort och jag tror också att de som skulle följa ett förbud är inte de som skulle behöva följa det om man så säger.
mvh Martin
skulle man mot förmodan få till ett förbud som folk följer så blir frågan vilket rusmedel tas till i stället. är ju inte direkt som att mänskligheten gjort sig känd för att hålla sig borta från saker som förändrar betende/verklighets uppfattning.
Inför ett förbud mot försäljning o import av alkohol, ja då lär försäljningen eller tillverkningen av aktivt kol öka explosionsartat. Och väldans många skulle köpa rostfritt rör-material……
#10 en plasthink doppvärmare o lite rör i nästan valfri metall är allt som behövs ja + kunskapen att få det att funka också
#11 lyx o teknikvarianten börjar med en utrangerad gammal toppmatat tvättmaskin.
Där har du en bra termostat och ett bra kärl som håller en exakt vattentemperatur.
I den hamnar sedan "gubben" med mäsk…..