Utsläppsrätter
Jag hörde i dag på nyheterna att det ska bli 3000:- dyrare för en normalvilla som är eluppvärmd från och med i januari och en normallägenhet med fjärrvärme 1000:-dyrare. Dessa höjningar består av att det från 1 januari skall handel med utsläpprätter börga gälla.
El priset beräknas på att det ute i europa tillverkas mycket el genom förbränning av brunkol och då får även Sverige högre elproser i och med att vi är medlemmar i EU vi skulle egentligen inte behöva höja elpriset enligt vad de sa på nyheterna eftersom vi inte produserar vår el så att vi släpper ut koldiocksid enligt nyheterna.
Ja, jag har noterat att fjärrvärmepriset gått upp och att det beror på att oljepriset stigit?
Det låter tokigt.

Vilken tur att man inte har ett eluppvärmt hus.
Jag hänger inte riktigt med i vad som skrivs i #0. Visst producerar väl vi el?
#2 Jo, men inte så att vi släpper ut koldioxid. Vår el är grön.

Aha, nu trillade poletten ner med dunder och brak. Jo, självklart är det så. Jag fastnade i fel tanke när jag läste :).
#4 Jag förstår. Var på väg åt samma håll…
;-)
Jag blev inte så mycket klokare, men det verkar inte riktigt bra…

Intressant länk. När man läser den blir man ju förskräckt. Får elbolagen göra hur de vill? Är det inte olagligt?
Mycket bra länk Anders det var precis det dom talade om på nyheterna,
Frågan är om naturen får pengarna för att tåla mer koldioxid? Som vi alla vet är skatt lösningen på alla problem.

helt klart micce du kan detta ()=