Politik iFokus

Politik

Etikettmiljö-klimat
Läst 1122 ggr
[SvenA]
0

Utsläppsrätter

Jag hörde i dag på nyheterna att det ska bli 3000:- dyrare för en normalvilla som är eluppvärmd från och med i januari och en normallägenhet med fjärrvärme 1000:-dyrare. Dessa höjningar består av att det från 1 januari skall handel med utsläpprätter börga gälla.

El priset beräknas på att det ute i europa tillverkas mycket el genom förbränning av brunkol och då får även Sverige högre elproser i och med att vi är medlemmar i EU vi skulle egentligen inte behöva höja elpriset enligt vad de sa på nyheterna eftersom vi inte produserar vår el så att vi släpper ut koldiocksid enligt nyheterna.

AndersE
0

Ja, jag har noterat att fjärrvärmepriset gått upp och att det beror på att oljepriset stigit?

Det låter tokigt.

blombuketten
0

Vilken tur att man inte har ett eluppvärmt hus.

Jag hänger inte riktigt med i vad som skrivs i #0. Visst producerar väl vi el?

AndersE
0

#2 Jo, men inte så att vi släpper ut koldioxid. Vår el är grön.

blombuketten
0

Aha, nu trillade poletten ner med dunder och brak. Jo, självklart är det så. Jag fastnade i fel tanke när jag läste :).

AndersE
0

#4 Jag förstår. Var på väg åt samma håll…

;-)

AndersE
0

Länk till artikel i E24

Jag blev inte så mycket klokare, men det verkar inte riktigt bra…

blombuketten
0

Intressant länk. När man läser den blir man ju förskräckt. Får elbolagen göra hur de vill? Är det inte olagligt?

[SvenA]
0

Mycket bra länk Anders det var precis det dom talade om på nyheterna,

Micce11
0

Frågan är om naturen får pengarna för att tåla mer koldioxid? Som vi alla vet är skatt lösningen på alla problem.

demon_sid
0

helt klart micce du kan detta ()=