Partimedlems klavertramp
Läser i dagens tidning om hur en för regionen, ledande centerpartist kritiserar ledande SD folk för att de inte reagerade/agerade då muppen gjorde bort sig på talarstolen.
Detta förvånar mig en smula, hur kan ledande personer i ett parti inte känna till, dels talarordning och dels rätten att framföra de åsikter man vill vid ett dylikt möte.
Man valde istället att behandla det hela i det för ändamålet skapad grupp. Och resultatet blev ju det alla känner till. Partiet tog avstånd från både uttalande och person. Dvs Han blev utesluten/sade upp sitt medlemskap själv.
Att börja bua, kasta saker eller rent fysiskt stoppa en talare som har ordet hör inte hemma i svensk politisk teater 😉 Där begär man ordet, får ordet, säger vad man har på hjärtat och tar sedan de eventuella konsekvenserna efteråt. Att i preventivt syfte styra och reglera vad ledamöterna säger hör hemma i andra styrelsesätt .
Att SD sedan borde datera upp sig gällande religion och religionsutövning är väl en sanning som de borde ta till sig…deras okunskap lyser ju igenom vid var och vart annat inlägg de gör i media.
Vet någon om han blev bemött och kritiserad av andra talare eller förbigicks det med tystnad under själva mötet?
Vet någon om han erhöll direkt stöd från podiet under den dagens möte eller om det hela hanterades inom 24 timmar av den grupp partiet har utsett för dylika händelser. och hur lång tid efter talet det gick innan killen tvingades/valde att träda ur partiet med en ursäkt?
Vad mer kan man begära? skulle man börjat gapa och skrika, kasta saker som i en polsk riksdag? Den som har ordet, har det…och sedan får man stå för vad man sagt..
Att folk där inte reagerade där och då är rätt naturligt. Det han sa var ca 30 sek långt. En normalt funtad människa reagerar först efter några sekunder om det händer nåt speciellt, sen för många så börjar de fundera över vad som sagts/hänt och då missar man resten.
Jag antar att det fanns några som reagerade och gjorde partiledningen uppmärksammad på det och att dom då tittade på inspelat matriel, för som jag förstått så spelar partier in sina landsmöten. Och det är ju bra att det spelas in för då går det att se vad som faktiskt sagts. Så det hanterades nog så snabbt som det gick att göra.
Sen är det ju inte konstigt att centerpartiet kommer "springande" för dom är snabba när det gäller kritik mot SD. Men om jag var politiker så skulle jag i dagens läge (i kölvattnet av metoo som rör upp allt möjligt) vara försiktig med att peka finger åt andra partier för risken är rätt stor att det dyker upp saker gällande egna partiet som "biter en i baken".
Däremot är det ju inte konstigt att man kritiserar mannen och det han sa för det var ju rakt "uppåt väggarna".
Hade han däremot sagt detta för flera år sen och partiet vetat om det länge och inte gjort nåt då kan man kritisera partiet att dom inte agerat tidigare.
.
Eller om reaktionerna beror på den mediala uppmärksamheten, vad vet jag?
Vilket parti utgör ett undantag för det faktumet att medias uppmärksamhet triggar igång händelser?
Inget som jag känner till.
Ställ frågan så¨här:
Agerade SD som parti fel?
Man tog ett beslut i den grupp man har tillsatt för dylika ärenden och inom ngt dygn hade muppen dels bett om ursäkt och dels lämnat partiet.
I mina ögon en skälig tidsrymd.
Vi kan ju bara kolla hur lång tid det tagit mellan olika polisanmälningar och den tidpunkt partiet i fråga har agerat.
Eller så resonerar dessa partier liksom SD att fällande lagförd dom ska vara avgörande 😉

Jag tror att i andra partier skulle han eventuellt blivit utbuad efter att hans tal.
Åtminstone skulle flera efterföljande talare tagit avstånd, vilket jag inte vet om någon gjorde här.
Åkesson kallade det för något av det värsta han hört, jag antar att han var där och kunde uttala sig. Vet någon om han gjorde det?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
På tal om "i andra partier…
"Att ledande miljöpartister ända fram till dess hade blundat för den blivande toppolitikerns attityd rimmar illa med Miljöpartiets jämställdhetspolicy, "Den gröna vägen till jämställdhet".
Enligt den policyn är Miljöpartiet ett feministiskt parti som "ser att det finns en genomgripande könsmaktsordning där mannen är norm i samhället". Men detta till trots har det dröjt innan partiet sett grova avarter av de egna företrädarnas beteende mot kvinnor. I stället tycks partiet ha blundat.
De miljöpartister som nu på olika sätt påstås ha kränkt ett stort antal personer i sin omgivning uppges ha uppträtt nedlåtande mot kvinnor under många år. Många har sett, men det har tagit lång tid för partiet att göra något åt saken."
https://www.hd.se/2017-11-29/miljopartiets-kris-kan-forvarras-av-metoo
Om reaktionen berodde på att det skulle hamna i media vet jag inte.
Men att dom kunde agera så snabbt var för att de som kan fatta beslut fanns på plats. Hade han sagt detta vid nån annan tillställning så hade dom först varit tvungna att samla in matriel, sen sammankalla de som kan ta beslut så då hade det tagit längre tid. Men det hade då varit naturligt att det tagit längre tid.
Nej jag tror inte han skulle blivit utbuad om det varit nåt annat parti heller utan på svenska möten brukar det städat till. Dessutom som jag sa att det var så kort så det fanns nog inte många som ens hann reagera innan nästa talare redan stod i talarstolen. Och dom som skulle tala efter, jag antar att dom var koncentrerade på vad dom skulle säga då talartiden enbart låg på 1 min, åtminstone är det den tiden som mannen själv sagt att han hade till sitt tal så antar att det var den tiden som gällde flertalet som talade.
När det gäller jimmi så fanns han inte på plats när det skedde. Han kom dit dan efter. Om han sa nåt då vet jag inte. Men han var med i agenda i söndags (ligger kvar till den 16 jan) så man kan lyssna på vad han själv säger. Var det första som togs upp i agenda. Man får klicka sig tillbaka till början för länken börjar där jag tog adressen, nån minut in i intervjun.
.
Jimmy Åkesson såg ej talet IRL utan har sett det på inspelat material efteråt. Uttalat sig har han gjort i tv ett par ggr nu samt i tidningar. Om han gjort det i talarstolen vet jag inte då jag inte kunde följa tv-sändningarna minut för minut.
#6 "Åkesson kallade det för något av det värsta han hört" det duger väl som uttalande eller hur😃

#10 Såg du inte att jag citerade precis det uttalandet i inlägget? 🤔
Men jag uppfattade det som att det var till journalister i efterhand, vilket även #9 antyder.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Min bedömning
Agerade SD som parti fel?
Man tog ett beslut i den grupp man har tillsatt för dylika ärenden och inom ngt dygn hade muppen dels bett om ursäkt och dels lämnat partiet.
I mina ögon en skälig tidsrymd.
I ett parti där 1 person bestämmer och alla andra följer kan sådana beslut tas på stört.
Men i alla andra partier så görs en koll, en bedömning och därpå ett beslut.
Åkesson var såvitt jag vet inte närvarande då muppen talade…