Politik iFokus

Politik

Etikett: ideologi
Läst 2109 ggr
fatcat
2

Aftonbladet retar Norge

Aftonbladets högintellektuella journalist Ehsan Fadakar kritiserar Norges traditionella människosyn. Till skillnad från Sverige så finns det ingen massinvandring i Norge och inte heller någon massarbetslöshet för den delen.. Dem har inte heller segregerade förorter med brinnande bilar.

Nu menar Fadakar att Norge är ett: "främlingsfientligt land som behandlar de allra fattigaste som djur".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17837257.ab

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magnuz
2
[Mustangcab]
2

Nej Norge har högkonjenktur och importera svensk arbteskraft.

fatcat
4

Högkonjunktur eller inte så kan man ju undra vem som uttalar sig rasistiskt.. 

Detta säger Fadakar: 

"Var är norrmännens bidrag till världen? Är det den bortskämda ung­domen som inte vill jobba?"

_"Allt verkar gå ut på att bevara den norska kulturen, vad den nu är värd. Norrmännen har inte ­direkt gjort sig kända som några hårdjobbande, smarta ­eller innovativa världs­erövrare…"
_

_"Nej, det verkar som att Norge är bra på en sak: att ta hand om sig själva".
_

Fadakar är förmodligen ett praktexempel av den svenska medieeliten. Denna fientliga världsbild om västerländsk kultur matas dagligen in i varje Svenssons teveapparat och dator. Sen sitter vi alla där nästkommande dag och stämmer av i kör över den goda andan, att Sverige är en sorts superkultur som andra västländer ska ta efter.

Magnuz
1
fatcat
3

Skillnaden är att Sverige förknippar väldigt mycket med främlingsfientlighet, vilket också stänger ute oliktänkare som vill förändra invandringspolitiken. I Norge är det inte lika tabubelagt utan snarare mer nyanserat som Åsne Seierstad säger.

Jämför själva skillnaden mellan våra länder, hur skolorna fungerar och rättsväsendet. Invandringen i Norge som inte resulterat i segregerade förorter. Det handlar inte bara om olja och pengar, Norge för en ansvarsfull politik.

[Mustangcab]
2

# 3 Det beror nog på vem man är och hur gammal man är. Har man inte hört talas om Edvard Grieg eller Edvard Munk eller Amundsen så gör man kanske som du säger.

Vet man att Norge var ockuperat under WW 2 och att kungen satt i Storbrittanien och att tyskarna hade intagit Rjukan för att får tungt vatten för att framställa atombomb och man dessuotm har varit dit och sett hur den gamla fabriken såg ut så gör man det inte.

Vet man dessutom att Norge ha varit ockuperat av först  Danmark sen Sverige fast vi sa att det var en union så vet man inte så mycket om Norge.

fatcat
1

Gick förbi några barn idag på skolgården som talade om för varandra vad dem inte fick säga. 

Eleven till sina kamrater: "Man får inte säga pepparkaksgubbe och zigenare". 

Någon annan unge frågade: "varför inte?". 

"Jag vet inte", svarade då eleven tillbaka.

Zigenare kan jag hålla med om är fel ordval men tycker det är så löjligt att man idag uppfostrar barn att inte få säga pepparkaksgubbe eftersom det riskerar låta främlingsfientligt.. Varför överhuvudtaget uppmärksamma och associera ord med rasism? Är det inte bättre att dem blir neutraliserade (bortglömda) så det inte längre är skällsord..

[Mustangcab]
4

Man får visst säga pepparkaksgubbe om det är just en sådan man avser och inte en människa.

fatcat
0

#6 Såg en dokumentär en gång om nazisternas fabrik i Norge där dem framställde tungt vatten. Visst lyckades norrmännen sänka en fraktbåt med tunnor av denna last? Har för mig att det var så man kunde bevisa att det faktiskt var sant.. Minns inte vad dokumentären heter nu.

Nej Norge har stått ut med mycket. Nu kommer tuffa Sverige som under WW2 hjälpte tyskarna att anfalla deras land..

fatcat
2

#8 Jamen precis! Det beror ju på i vilket sammanhang man använder ordet. Ungefär som att jag ropar Svart när det är mörkt ute (inget jag normalt sett skulle göra), någon gång kanske det råkar stå en mörkhyad människa framför mig men jag menade ju inte personen i fråga, alltså en olycklig missuppfattning. Nu tror jag knappt att någon ens skulle reagerat om det verkligen skett i verkligheten. Det beror som sagt i vilket sammanhang..

[Mustangcab]
1

# 9 Nja vi släppte i varje fall igenom tyska soldater på permission och en del som skulle till Finland.

fatcat
0

#6 På tal om Edvard Grieg, I bergakungens sal var min favorit på pianot när jag hade musiklektioner som barn.. 🙂

[Mustangcab]
0

# 12 Själv har  jag spelat troll i bergakungens sal när vi satte upp den.😃

fatcat
0

#13 Nej va roligt!!🙂Hade själv mycket teaterpjäser som barn (också huvudrollen), bland annat kalevala. Den största pjäsen med skolan var förmodligen över hundra pers i publiken.. Fattar inte hur jag vågade🤔

Var tvungen att komma ihåg alla repliker utantill så lärde mig tillslut minnas hela manuset som en bild i huvudet istället för att bokstavera själva orden.🙂

fatcat
0

Har spelat både prins och fiskare till fattig bonde och viking. Den sistnämnda rollen måste nog varit i kalevala. 

Dock aldrig troll! 😉

Magnuz
0

Får man inte säga Zigenare?

fatcat
1

Romer heter det nu.

Zigenare kan uppfattas som nedsättande.

[Mustangcab]
1

# 16 Ifall någon som är PK hör det så får du stordäng. Man får inte säga eskimo heller det heter inuit.

Magnuz
1

Men Zigenare själv får säga Zigenare om sig själva? Det är bara icke-zigenare som absolut inte får säga så?

http://gd.se/nyheter/gavle/1.6451028-trio-lurade-frisor-pa-pengar

fatcat
0

Jag tror inte själva ordet Zigenare har någon nedsättande betydelse men det används ganska ofta i det syftet.. Många ur denna folkgrupp vill idag bli kallade för romer.

olaka
4

Otroligt att man kan vara så egocentrisk att man tycker det är viktigare att få använda ett ord framför ett annat än att en folkgrupp ska känna sig förtryckt.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
0

Jag råkar känna en Romsk tjej som själva använder ordet zigenare om hennes folkslag. Dock behöver man ju inte använda det ordvalet i onödan då vissa människor kan bli kränkta.

Magnuz
2

Har jag sagt att jag tycker det är viktigt?

Jag påpekar bara alla orimligheter och konstigheter i dagens Orwell-inspirerade samhälle.

[Carpinus]1
6

#0 Norge fick sin revansch, även om det tog några år…😉

"Ehsan Fadakar var chefredaktör för sajten Nyheter24, blev sociala medier-chef på Aftonbladet och senare också tidningens debattredaktör. Han var medgrundare av Aftonbladets viralsajt Lajkat, skrev krönikor och ingick i redaktionsledningen. Fadakar utnämndes därefter till chef för sociala- och tredjepartsstrategier för hela Schibsted med ansvar för koncernens relationer till Google och Facebook. 

Nu har han tvingats bort från Schibsted, efter hårda anklagelser från en tidigare flickvän och den nuvarande ansvariga utgivaren för Lajkat som trätt fram med namn och bild i Dagens Nyheter. Också i Norge, Schibsteds hemvist, är fallet uppmärksammat i de stora medierna och vartill och med huvudnyhet i Schibsted-ägda Verdens Gang, som är Norges största nyhetssajt."---

https://www.expressen.se/nyheter/karleksforklaring-till-aftonbladet/

[Hayabusa]
5

#24 "Alla får sitt kvitto en dag, det är endast en fråga om tid."

Linn Is The New
3

Alltså Sverige har verkligen ingenting att säga till om, för vi är det sämsta landet i norden. Lite roligt att man klagar på Norge, när Sverige är ett land som söker sig själv till slukhålet självmant. Sen lyssnar ju Norge också oftast på sina medborgare och håller sina löften vid valet dem har, till skillnad från Sverige. Deras system fallerar inte, men Sveriges gör det. Lite komiskt att  journalisten inte förstår att han skämmer ut sig själv.  Såg nu hur gammal denna tråd är, men jag vill inte radera det jag precis skrev…

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Carpinus]1
2

#26 Och det var inte den enda skräptexten Fadaker skrev - han fortsatte ett par år till…

VeilofElysium
1

Hur är Norge rasistisk? Se hur Sverige behandlar sin egna befolkning det om något är förtryck.. alla förmåner går til de nya anlända eller som mannen i Stockholm med 3 fruar och 14 barn som får lägenhet och miljonbelopp i bidrag.