Sänkta löner
Städare och butiksbiträde tar upp kraven på sänkta löner i ett debattinlägg.
"Vi som skriver den här artikeln jobbar som butiksbiträde och städare. För oss låter de allt vanligare förslagen om lägre löner helt vansinniga.
Vilken verklighet lever de i som föreslår detta? Antagligen kan de inte ens föreställa sig vad lägre löner skulle innebära i våra liv. De politiker och företrädare för arbetsgivarorganisationer som tycker att lägstalönerna är för höga tjänar själva ofta en bra bit över hundratusen kronor i månaden.
Det är mer än fem gånger vad vi tjänar.
Carola Lemne, vd för Svenskt Näringsliv, tjänar nästan en halv miljon. I månaden. Det är trettio gånger högre än våra garanterade inkomster. Vems lön är det som är för hög, undrar vi?
Hur ska de här människorna kunna leva sig in i hur det är att ha 2 000 kronor eller mindre kvar efter hyra och busskort? För de pengarna ska sådana som vi sedan betala mat, telefon och allt annat som behövs för att klara vardagen. Mer än det kan många av oss i låglönebranscher oftast inte ens fundera på, som bio, nya kläder och skor, restaurangbesök eller semesterresor. Vi klipper håret själva eller hos vänner, vi hoppar över tandläkarbesök och jobbar när vi är sjuka. Något annat har vi inte råd med."
Sänkta löner är en väldigt dålig idé. Det är diskriminering. Jag håller med om precis allting i artikeln.
Jag tror på sänkta löner för chefer och topplitiker istället skulle göra mycket för samhället i stort! Dubbel så hög lön än en vanlig arbetare är visst skäligt och helt ok för en hög chef eller toppolitiker, men inte flera ggr högre som i dagsläget. Det är min spontana åsikt byggt på känsla och utan närmare analyser.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.