Politik iFokus

Politik

Etikettoff-topic
Läst 1046 ggr
[Hayabusa]
0

Strandmode

Hur ska man vara klädd på stranden? Finns det en dresscode, ett specifikt mode eller trend att följa? Svaret är nog att det är valfritt, skulle jag vilja påstå. Fast, visst - vill man bada helnäck så bör man hålla sig till anvisad badplats. Nåväl…eftersom jag är uppväxt med bad i havet, salta vågor och långa sandstränder så har jag följt badmodet på nära håll. Jodå, även jag bar ett par fräcka Speedos :) Det gjorde "alla" och det var hur självklart som helst - lika självklart som att de ser pinsamt fåniga ut idag. Vad det beror på kan man fråga sig, men jag antar att smak & mode går i vågor. Har även, något konfunderad & förvånad, följt diverse trender på stranden. Från 70/80-talets topless till hel baddräkt, till stringbikini osv. Från Speedos till "surfshorts", till "Beckenbauershorts" osv. 

Något som jag själv frågat mig men aldrig fått riktigt grepp om är topless. Det försvann lika plötsligt som det dök upp, som om någon mystisk kraft dikterat "av eller på". Efter att topless, bland kvinnor, varit sällsynt på hemmafronten de senaste 20-25 åren så blev jag vid ett besök på Mallorca solklart överraskad. Topless is back! Lika märkligt som sant, men så var det åtminstone där och då. Hur det än är med den saken så hittade jag följande text på Wikipedia:

"År 1964 lanserade modedesignern Rudi Gernreich en topless baddräkt, kallad "monokini" (i svensk press "ikini"). Det var en bikinibyxa med endast band över axlarna. Monokinin fick dock större uppmärksamhet i massmedia än på stränderna.[5]

År 1968 kom, inte minst genom tydlig kritik från feminister, ett mode som innebar att vissa kvinnor fram till början på 1980-talet slutade använda BH.[6] Unga feminister kastade "tortyrinstrument» som BH, högklackade skor och lösögonfransar.[7] Dagstidningar publicerade i början av 1970-talet bilder från det årliga feministiska kvinnolägret på danska ön Femø, som startats av rødstrømperne år 1971.[8] Deltagarna var topless, ibland nakna.[9][10][11][12] "Ved at være nøgne på Femø praktiserede kvinderne, hvad de opfattede som en kropslig frigørelse, hvor de afseksualiserede kvindekroppen."[13]

I början av 1970-talet började bikiniöverdelen ifrågasättas i modet.[14] Synliga linjer, "tan lines", av baddräkten har länge betraktats som oestetiska. Man hade därför ofta vikt undan axelbanden eller lossat bikinibandet när man solade ryggen. På 1970-talet blev solbrända bröst eller solbränna över hela kroppen status. Det visade att man hade tillgång till ett privat område att sola på.

Efter mitten på 1970-talet blev det allt mer vanligt att unga kvinnor helt enkelt tog av sina bikinitoppar då de solade, både i Sverige och i Cannes och Saint-Tropez. Det spred sig snabbt i alla åldrar. Från 1980 och fram till omkring 1995 var det relativt vanligt att bada och sola topless i Sverige.[14]

Under slutet av 1980-talet blev hel baddräkt åter mode. Men topless-solandet var då så etablerat att baddräktens överdel helt enkelt "rullades ihop" ned till midjan.

Tillbakagång[redigera | redigera wikitext]

I början av 1990-talet kom en snabb och tydlig omsvängning. Modet förändrades först hos unga. Äldre, som levt med topless-solandet i decennier, förvånades och fortsatte ofta sola topless. Men efter hand kom alla att anpassa sig till det nya modet.

Antalet kvinnor som solade topless minskade snabbt i både Sverige och andra länder. Omkring år 2005 var toplessmodet på stränderna nästan helt borta. Vad som var orsaken till detta är oklart, men även nakenbad i samband med båtliv, friluftsliv och bastubad etc har under samma tid minskat och är numera nästan försvunnet. Många skyller delvis på internet och digitalkameror, att foton lättare kan få stor spridning.

Topless-modet 1975-1995 var knappast ett uttryck för revolt eller radikalitet.[enligt vem?] Det uppfattades snarare som ett bekvämt och naturligt val.[enligt vem?] Men då topless senare kommit tillbaka har det ofta varit förknippat med dels viljan att få massmedial uppmärksamhet, dels olika feministiska aktioner.[15][16]

Från 2007 och några år framåt pågick en debatt i Sverige angående om det skulle vara tillåtet för kvinnor att bada topless på badhus. Ett nätverk som kallades Bara bröstdrev frågan, och det blev efterhand tillåtet på några badhus runtomkring landet för kvinnor att bada utan att täcka för brösten.[17] Unga människor var då inte var klara över den etablerade ställning detta badmode hade haft i Sverige några decennier tidigare åtminstone på stränder."

Denna kommentar har tagits bort.