Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1014 ggr
[AnimeV4]
3

Partier m.m som dörrknackar

Hoppas jag la det i rätt kategori nu.

Jo, det är såhär att det varje dag kommer några skummisar som knackar dörr. Jag öppnar aldrig om jag inte vet vem det är och om vi inte har något avtalat innan, så jag har inte pratat med dem och vill inte göra det heller.

Det jag vet är att det är utländska personer som verkar vara med i något parti/någon förening då de har matchande tröjor och har broschyrer med sig. Det har varit för mörkt för att läsa vad det står på tröjorna, men jag hörde att de pratade med grannen och då var det bara en massa snack om rasism.

Grejen är att de inte bor här då de kommer i en minibuss och vi har portkod. Har partier/föreningar rätt att begära portkod från hyresvärdar för att få knacka dörr? Jag gillar det verkligen inte och tänkte informera hyresvärden, men vill ha lite kött på benen först.

Vad gäller?

Rasistnazistfascist-kort får ni ta på annat håll.

[Carpinus]1
0

Mormoner?

kamera0710
0

Eller Jehovas vittnen?

[[eskils_]]
0

Enklast är väl att fråga grannen som talade med dem om vilka de var.

Och fråga hyresvärden om de lämnar ut portkoden till föreningar etc.

[Hayabusa]
0

Vad är vitsen med portkod om den lämnas ut? Nej, rimligen borde den vara förbehållen en mindre krets dvs de boende + post osv.

annia1
0

PuffBuck nu vet jag inte, men jag tror inte att vare sig partier eller föreningar får portkoder. Även om dom fick det så dom kommer knappast varje dag till samma ställe. Så det där är nå andra. Kan ju vara nåt som ska göras i fastigheten och dom ska informera alla och därför som dom kommer varje dag eftersom dom inte fått tag i dig.

Så endera göra som eskils sa prata med grannen som talade med dom eller kontakta hyresvärden. 

Vet inte heller hur det där med portkoder funkar. Och det kanske är olika på olika ställen. Är det så att alla i samma uppgång har samma kod, så om nån flyttar så vet dom ju fortfarande koden och kan lämna den vidare. Sen är det ju enkelt att bara vänta att nån går in/ut och då passa på att gå in.  Så att ta sig in fast det finns portkod är nog relativt enkelt.

.

[AnimeV4]
0

#1 och #2 Tvivlar på det. Skulle Jehovas överhuvudtaget släppa in utländska personer där och går de runt och pratar om rasism? Jag har faktiskt aldrig stött på dem, så jag har noll koll🤪

#3 Den grannen är sällan hemma, men om jag stöter på denne ska jag försöka komma ihåg att fråga! Och ja, jag kan ju faktiskt fråga hyresvärden utan att gnälla. Så långt tänkte inte jag.

#4 Precis så känner jag också. När den aktiverades (kodbrickan fanns redan) skrev de till och med att man inte skulle lämna ut koden till obehöriga på den lappen vi fick koden på.

#5 Så en vaktmästare skulle komma med broschyrer och prata rasism klockan 19 på kvällen? Nja, detta hyresbolaget är väldigt tvärtom då vi drunknar i mögel, icke fungerande värme/varmvatten, fuktskador osv osv. Man får alltså snarare tjata till sig en vaktmästare om man behöver dem och de har specifika bilar. Menar inte att låta dryg!

Det finns två portar på byggnaden och vi sitter ihop via källaren där tvättstugan är, men det är olika koder. Man behöver nyckel för att komma in i varandras källare. Alla i varje trapphus har samma kod.

Det är dock väldigt lyhört så man hör när någon trycker in koden och går in i lägenheter, så jag hör att det är de som öppnar.

De var inte här igår, men idag igen.. Suck.

annia1
0

#6 och jag som tyckte att jag läste TS ordentligt, men icke. För jag missade det där att dom pratade om rasism. Så det låter ju trots allt som nåt politiskt parti. 

Och med tanke på hur du beskriver din hyresvärd så är det väl möjligt att den lämnat ut koderna.

Men annars med tanke på det du säger om koderna så är det lätt att de kommer på vift. Alla som bott där har ju då fortfarande koden till den uppgång de bodde i.

.

Witchwitch
0

#6: Upplever samma bekymmer och det knackas inte bara dagtid, även nattetid.

Hyresvärden går inte att nå efter problemet påtalades.

Hur göra? Kodbrickan överensstämmer inte med den man fick vid inflyttning.

Det är ett redigt spring på hyresgäster som byter utseende. Det knackas från grannar som inte är hemma. Grannen som inte var hemma blev inte jätteglad över att både kod till port och nycklar till säkerhetsdörr används av andra när grannen inte är hemma.

• Redigerat 2025-03-27 04:07 av Witchwitch