"När samhället tittar bort"
Uppdrag granskning gick igår. Avsnittet är som en bomb som media knappt diskuterar idag. Hade väntat mig förstasidesstoff här- men det är mest tyst. Kommer troligtvis få engelska undertexter och bli en visa internationellt. Sverige är på allas läppar nu, "I Högfors och Mossgruvan, några mil norr om Örebro, är spänningen hög mellan de fast boende och de nyinflyttade EU-migranterna. Byalaget varnar för att det finns invånare som är beredda att ta till vapen. Samtidigt står politiker och polis handfallna. – Jag tycker att det mesta har krackelerat. Hela Sverige har krackelerat, det finns ingen som tar tag i någonting, säger Sten-Ove Karlsson, socialdemokrat som under tio år var kommunfullmäktiges ordförande i Ljusnarsbergs kommun." http://www.svt.se/ug/varningen-folk-beredda-att-ta-till-vapen
Personligen känner jag sympati för EU immigranterna här (med några undantag) De som jag inte känner sympati för är politiker och MSM (mainstream media) som sviker så totalt med sina undanglidningar. Bananrepublik, sa någon i programmet. Jag misstänker att vi inom några år om inget görs kommer ha mer eller mindre anarki och djungelns lag här.
Programmet rekommenderas även för viss humorfaktor. Vid ett par tillfällen skrattade vi högt i tv-soffan. Det var ett inklipp från ett TV reportage från romernas läger i Malmö då några stjärnögda dreadlocks-aktivister engagerat sig . En var utklädd till blå katt eller nåt och pep förbi mellan kamera och romerna, som såg ut att undra vad det var för pellejöns-ufo som flimrade förbi. Sen var det en svensk aktivist-man som höll tal och sa nåt i stil med " vilka fina kojor ni byggt" hahaha "kojor" det var omedveten svensk humor det! Han talade till romerna som om de vore småbarn. Skämskudde nästa!
Det finns några här som oroat har pratat om inbördeskrig och annat elände, medans andra har hånskrattat åt dessa skribenter. Samma hånskrattande mot att SD kommer få egen majoritet. Jag vet faktiskt inte vad som är värst. Framtiden eller naiva rädda människor med huvudet nedgrävt i sandlådan.
Jag tänkte starta tråd om detta tidigare men har problem med stabil lina ut på nätet.
©®2015
Ja, svårt vara oberörd inför tiggande migranter (och "Världssamfundet" och rika stater som Saudiarbien m.fl. borde ta större ansvar för flyktingmassorna, det behövs även fler läger i närområden; Turkiet, Kenya, Jordanien har redan med runt millionen flyktingar). Men som Fastighetsägarnas jurist i dag skriver på Dagens Samhälle är egendomsskydd viktigt hålla på. Då kan man ex.vis belåna en kåk eller ta lån med mark som säkerhet, för att få medel till något som behövs ex.vis ett barns utbildning eller annan investering. Fritidshuset i Högfors skulle inte gå belåna då ägarna som framgick i UG inte tillåts kontrollera vilka som tar det i besittning och bebor. - Enkelt exempel från Sydamerika jag såg: två fattiga fiskarbröder behövde en bättre lite större fiskebåt, den gamla skraltig. Marken och huset bebor de av tradition, utan lagfart. Omöjligt givetvis få låna på som säkerhet. "Enkelriktad" fattigdom utan utväg. - Kan tillfoga att småhus i Högfors nog förlorar i värde med tanke på omgivningen. De äldre som kunde vilja sälja och få medel till en br-rätt kan bli utan. Det handlar också om att man med någorlunda säkerhet bör kunna planera sin egen framtid och att spelet inte oväntat lätt slås över ända.
Politikerna måste bygga fler hus. Det är enda sättet om det blir människor.
#5 De flesta byggarbetare är nog inte politiker - eller har jag fel? 😉
Efter att ha sett programmet var det några tankar som slog mig.
1. 1280 utfärdade Magnus Ladulås Alsnö stadga. Gästningsartikeln är intressant idag då det i stadgan sägs att "resande stormän med sina följen våldgästar bönder utan att göra rätt för sig." Och att dessa efter stadgans införande tvingas att ge ekonomisk kompensation till bönderna. Är detta helt satt ur spel? En nästan 750 år gammal regel om hemfrid funkar inte år 2015? Det är ju för f*n helt sinnessjukt.
2. Om det hade varit Stefan Löfvens sommarstuga som blivit övertagen av EU-migranter istället för en vanlig medelsvensson. Hade polisen och länsstyrelsen varit lika ovilliga att göra något? Bara en tanke…
Jag med andra ord komma hem från jobbet på måndag och ha fått mitt hem övertaget av EU-migranter och den enda hjälpen från samhället är att man säger: "det får du fixa själv?" 🤮
Magnus Ladulås hade lite vett i skallen. Det kan man knappast säga om våra verklighetsfrånvända politiker idag.
Ledaren i Gefle dagblad tar även den upp programmet:
I Sverige är det fritt fram att besätta annans mark och hus
Sjukt. Det är svårt att på annat sätt beskriva en samhällsordning där mark, fastigheter och bostäder av rättsvårdande myndigheter betraktas som laglösa allmänningar, trots att de är någons egendom….
Det är sant att de som begår denna typ av ockupationsbrott vanligtvis är fattiga människor – mycket fattiga. Men principen om alla människors lika värde innebär också alla människors lika värde inför lagen. Fattiga EU-migranter står inte över lagen.
Det heter i debatten att det är fråga om väldigt utsatta människor, de som ockuperar. Men med nuvarande ordning är fastighetsägaren i praktiken utelämnad till att själv ombe de objudna gästerna att ge sig av. Styrkeförhållandena talar då inte till dennes fördel, om det är en ägare mot 400 ockupanter, eller ett 80-årigt par i Schweiz vars sommarstuga i Sverige tagits över av en familj. Man kan fråga sig vilken part som är mest utsatt.
Har inte läst alt här…men jag funderar på en sak.
Det finns ju lagfarter till hus odyl. Där det står vem som äger. Gäller inte dessa längre då?
🤔
Tydligen inte, om du är tillräckligt fattig.
Ett tanke-exempel: Imorgon när jag kommer hem från jobbet så ser jag att min ytterdörr är uppbruten och ett gäng på 20 eu-migranter har flyttat in i mitt hus. Självklart ringer jag polisen och berättar vad som hänt. När det sedan visar sig att de bara flyttat in och inte stulit något säger polisen:
"Tyvärr, eftersom de inte stulit något så är det inget inbrott så vi kan inget göra."
Den som kan avhysa personerna är kronofogdemyndigheten men eftersom de inte vet vilka det är kan de inget göra. Istället blir jag ombedd att åka tillbaka och ta reda på namn och personnummer på de som befinner sig i mitt hem. Och frågar jag polisen igen så: "tyvärr, vi hjälper inte kronofogden att ta reda på folks personnummer. Inte vårt jobb."
Så där sitter jag. Lagfarten står på mig, det är mitt hem. Ingen tvekan om det. Trots det bor de andra i mitt hem, äter vid mitt bord och använder min el. Och de rättsvårdande myndigheterna säger: "ledsen, vi kan inget göra."
#11 Heeeelt sjukt!!!
Polisen får inte ingripa i tvistefrågor om inte domstol fällt dom.
Svensk lag gäller och grundstommen är att svensk polis inte får bryta mot svensk lag.
Däremot kan en domstol döma i saken om endera part har tagit reda på vem motparten är så att delgivning kan göras och därefter rättegång kan genomföras.
.
I exemplet ovan kan polisen inte veta vilka muntliga avtal som finns mellan EU-migranter och innehavaren av lagfarten till huset. Polisen får därför inte ingripa, då det utgör ett brott mot svensk lag.
Om dom boende i huset dessutom har minderåriga barn, måste särskilda hänsyn tas och domstolen kan döma i tvisten att den som bäst behöver huset får lov att bo kvar.
Det här låter ju helt sinnessjukt. Helt orimligt.
Så vår rätt att få ha vårt boende i fred är alltså hotat?
Jösses…..detta är mer än skrämmande?😮
Vad hände med hemfridsbrott?
Ja, detta skrämmer mig något så fruktansvärt. För blir detta vanligare så är det bara en tidsfråga innan någon, som sades i Uppdrag granskning, öppnar vapenskåpet, plockar ut älgstudsaren och "löser problemet själv." Och då, då har vi rena rama vilda västern i Sverige. Och försök "stämma i bäcken då." Jo, tjena. Då är det försent.
Och detta på grund av att polis och kronofogde slagit knut på sig själva.
Jag tror att lagen är utformad för att skydda individen. För att undvika att kriminella driver in bluffakturor genom att utnyttja svensk kronofogde.
Svensk lag.
.
Låt oss anta att du går till kronofogden i en tvistefråga. Du vill driva in en skuld och uppger en adress där "en person" bor.
Det duger inte.
Personen måste ges möjlighet att gå i svaromål på ditt skuldkrav. Kronfogden måste därför veta vem motparten är. Det är därför din skyldighet att informera konofogden om vem motparten är, personnummer och namn brukar krävas. Hur det är för EU-migranter utan personnummer vet jag inte, men dom kanske kan identifieras exakt på annat sätt, födelseort och födelseklockslag eller numret som står i passet?
Sedan måste personen delges beslut och tillåtas få tid att bestrida kravet. Om kravet är bestridit, kan sedan detta gå till rättegång, men även där måste delgivning göras och möjlighet till att göra upp i godo genom medling måste ges innan rättegång kan hållas. Polis har inget med tvistefrågan att göra så länge domstols dom saknas.
Jag tror detta är vad som skiljer en demokrati från en diktatur.
.
Kraven är därför ställda så att demokratiska fri- och rättigheter skyddas. Därför får inte kronofogde agera med vräkning utan att alla personer på en viss bostadsadress delgivits, och fått möjlighet att svara och bestrida kravet. Om inte alla personer är identifierade skyddar lagen den enskilde medborgaren genom att inte tillåta att maktfullkomliga hyresvärdar överraskar boende med plötslig vräkning.
Enligt svensk lag, EU-rätt och FN-konvention måste särskilda hänsyn också tas om minderåriga barn bor på adressen.
.
Svensk lag gäller.
Och svensk lag gäller även i Malmö.
Det här övergår mitt förstånd. Alla känner väl till att husockupanter brukar slängas ut. Polisen brukar gå in. Här har vi ett exempel. Ungdomar som ockuperat, bötfällda blir dom också. http://www.expressen.se/gt/husockupanterna-blev-utslangda/
Ockuperade inte studenter kårhuset i Stockholm 1968 och blev utslängda :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A5rhusockupationen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=2083059
#0 I dagarna har en rättegång inletts i Örebro mot två män och en kvinna som tvingat tio landsmän att tigga. SVT skriver:
"Det var i januari i år som polisen gjorde ett tillslag i Mossgruvan i Ljusnarsbergs kommun och grep tre personer. Men misstankarna om att det pågick människohandel hade funnits en längre tid. Redan när Uppdrag granskning besökte Mossgruvan och Högfors hösten 2015 ska misstankarna ha uppstått."---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/trio-tvingade-tio-till-tiggeri
#11 #13 och #17 Man kan ju undra hur lagarna är utformade och fungerar i andra länder där personnummer och identitet är egalt vid ockupation av annans egendom. Är det krimminella som styr ekonomin där? Sveriges lagar uttnyttjas idag så de ger helt omvänd effekt än vad som är tänkt. Hederligare medborgare råkar illa ut och kriminella hålls om ryggen och skyddas av polis och myndigheter.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
"När samhället tittar bort"…😕
"Människohandeln i Sverige ökade under förra året jämfört med förgående år. Det framgår av Länsstyrelsernas nationella sammanställning. "Antalet offer för människohandel i Sverige ökade under 2017 till 225 personer. Under 2016 identifierade Länsstyrelserna 150 offer. Det visar Länsstyrelsernas sammanställning för 2017. Av de 225 personer som länsstyrelserna identifierade som offer för människohandel förra året var 56 personer, alltså en tredjedel, barn i åldrarna 6 till 17 år."---
"Den nationella sammanställningen visar alltså att det totala antalet offer för människohandel ökade, och att den största andelen av offren utnyttjades för sexuella ändamål och för tiggeri. Barnen utnyttjades för sexuella tjänster, tiggeri, att begå brott och till tvångsarbete. Barnen tvingades bland annat att arbeta på restauranger, som hushållerskor och som tidningsbud, säger Charlotta Thorelius."---
"Länsstyrelsernas sammanställning från förra året visar att barnen som utnyttjades för människohandel i huvudsakligen kom från Afghanistan, Bulgarien, Marocko, Nigeria, Rumänien och Sverige. De vuxna som utnyttjades inom människohandel var till antalet 169 personer och kom från Albanien, Bulgarien, Nigeria, Rumänien, Ryssland och Sverige."---
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6888351