Pensionärsfattigdom
Man undrar var siffrorna om hur mycket de flesta har i pension kommer ifrån. Jag är inte en glad pensionär utan får kämpa med näsan ovanför vattenytan. Min man som varit arbetslös i många år då alla industrier lagt ner var tvingad att gå i pension några år i förtid nyligen. Han har jobbat heltid sedan han var 17-18 år. Vad tror ni han får för det? 6.900 kr i månaden efter skatt!!! Man tror det är ett skämt. Kanske blir det lite till när han uppnår 65 år. Själv har jag jobbat i vården heltid 27 år och för det får jag ut 7.800 kr i månaden efter skatt. Vi har villa, bil och lika många räkningar att betala som varje annan individ i detta land. Vi får försöka äta den billiga skräpmat som affärerna erbjuder. Åker aldrig på nöjen ihop med PRO då det är för dyrt. Är bara hemma och håller på att gå under av el och vattenräkningar. Tvättar 2 gånger i månaden och drar in på snart allting. Då undrar man var går fattigdomsgränsen? Någon som vet. Är enda utvägen att sälja av allt man äger och sätta sig att tigga på gatorna?
Det är väl inte värre än för studenterna? De har inget alls under sommarmånaderna.
De ska dessutom bygga ett hem. En pensionär har ju redan det mesta.
Ni har aldrig pensionssparat?
Att ha eget boende som man betalat av är en bra form av pensionssparande.
Men visst håller jag med dig att pensionerna är väldigt låga.
/Maria

#1. Du är student i 2-4 år. Du är kanske pensionär i 20 -30 år. Hur kan du jämföra det? Det är ju inte säkert att du har allt. Min mamma bor i en hyreslägemhet, det var pappa som hade inkomsterna, men han dog för 20 år sen. Vad har hon kvar?
Dessutom kanske du kanske kan låna pengar eller få hjälp från föräldrarna som student. Det är ju inte säkert att dina barn kan hjälpa dig när du blir gammal.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det var inte mitt syftet att diskutera studenter utan pensioner. Tyvärr dök pensionssparande upp ganska sent i livet för oss och på grund av låg inkomst var det inte lätt att få pengar över till att spara till pensionen. Det får man börja med när man är ganska ung. Om man avsätter cirka 5000 kr i månaden i pensionssparande kan man komma upp i nästan dem lön man haft men vem kan spara så mycket? Att spara 200 kr i månaden ge ingen vinst på sikt. Vet andra som försökt med detta och det blir plus minus noll. Jag avslutar diskussionen nu då ingen pensionär svarat här. Tror 10.900 per person och månad är fattigdomsgränsen. Dessutom har jag faktiskt inte allt bara för att jag är pensionär. Man måste underhålla sitt hus ständigt och byta bil ibland.

Nå, var det bara pensionärer som fick svara?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tror tyvärr det kommer bli värre, de som sköter våra fonder är samma folk som tar ut miljonbonusar från våra finansinstutioner. Sedan får man se om det blir något över.
Har man låg pension kan man ju ha rätt till bostadsbidrag och dylikt det verkar många pensionärer inte veta.
6.900 är vad jag får ut i sjukpension så det kan inte vara den riktiga pensionen. Vill han så kan han förmodligen ta ut riktig pension men de drar ned den riktiga pensionen som han får vid 65 års ålder.
T.S är du pensionär? Jag undrar då min mor också arbetat som sjukvårsdbiträde inom sjukvården och fick 9.000 kr. Detta var under 1990-talet för hon fick också tjänstepension från landstinget. Hon hade också hus och var ensamstående då min far dött 1981 men kunde ändå få ihop det hon behövde till. Dock hade hon inte bil utan färdtjänst.
Skriv helst inkomster/pension före skatt, eftersom skatten varierar väldigt mycket så går det inte att jämföra annars.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Skatten varierar inte på pensionerna. De betalar däremot mer än vad en som arbetar gör.
Kommunal o landstingskatt lär variera, likaså avdrag för ev räntor på huslån etc.
Att pensionärer med nästan bara folkpension har det knapert vi nog alla. En del kan få bostadsbidrag o en del kan få socialbidrag.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men vad jag får efter avdrag har jag inte en aning om och för att inte tala om vad jag får betala för huset i skatt. Jag har inga lån men jag har ränteinkomster och har gjort förluster på aktieindexobligationer och min deklartionan är inte granskad ännu och så har jag 12.000 i avdrag för pensionsparande om det hjälper någon.
Likväl så får jag varje månad 6.900 kr från Försäkingskassan i sjukpension eller vad det heter nu för tiden efter skatt. Sen har det ingen betydlelse hur mycket kommun- och landstingskatten är för den måste man betala och det jag får ut det får jag. Eller hur?
Så här illa står det till med Sveriges pesnionärer.

Fattigdomsgränsen går olika hos olika myndigheter och rätt juridisk betäckning är existensminimum.
Kronofogdemyndigheten är generös och drar gränsen någon tusenlapp högre än vad försörjningsstöd brukar vara.
Försörjningsstöd är namnet på det som tidigare hette socialbidrag.
I Sverige är riksnormen för försörjningstöd, årligen fastställd av Socialstyrelsen. 2013 är det fastställt till 3880 kronor per månad för ensamstående, 6 360 kr för två samboende och olika belopp för barn beroende på ålder.. Dessutom tillkommer en summa för boendet beroende på vad det kostar i det individuella fallet. Den skäliga kostnaden för bostad är olika för olika kommuner, till exempel skiljer sig hyresnivåerna mycket mellan storstäder och landsbygd. I mindre städer och landsbygdskommuner brukar maximalt 3000 kronor i månaden accepteras som bostadshyra för unga ensamstående vuxna (18–29 år). Äldre personer ges rätt till högre bostadshyra. Kostnader för barn under 18 år tillkommer också med belopp beroende på antal barn och deras ålder.
De flesta kommuner ger ut ett lägre belopp än det rekommenderade, eftersom de räknar bort utgifter för kläder, Husdjur, skor, läkemedel, vård, hjälpmedel (tex glasögon) och möbler och begär att sådant ska ansökans om i förskott och separat. Då ansökning om sådant görs kan de begära att den sökande ska kunna handla begagnat lågpris. Hjälpmedel och vård har de oftast avtal med vissa inrättningar så din frihet att välja annat finns inte. Om dina resor kan göras med lokaltrafik kommer de begära försäljning av bilen, särskilt om du inte har ett arbete. Hus och bostadsrätter tillåts äga i vissa kommuner, men många kräver att de ska säljas och de pengarna ska levas upp innan försörjningsstöd utbetalas. Du får hjälp med bostad om du missbrukar eller har hemmavarande minderåriga barn, men om du blir nekad bostad pga betalningsanmärkningar och inte missbrukar eller har hemmavarande minderåriga barn blir du hemlös tills du lyckas beveka någon hyresvärd. Socialnämnden kräver ibland även att djur ska avlivas eller säljas eftersom de ses som en onödig lyx. Detta går att överklaga till nämnden och då skicka ett vädjande brev om vad som gör husdjuren så betydelse fulla och värd sin kostnad. Tex att de befrämjar hälsan och håller uppe livsglädjen.
Jag är själv sjukpensionär på lägsta ersättningsnivån från försäkringskassan och får ut ca 6300/månad efter skatt men det är lite lägre än vanligt för att jag bett försäkrinskassan lägga till några procentsatser på skatterna så jag kan se fram emot skatte återbäring varje år.
Jag får mer av försäkringskassan (handlar om ca 3000 till 4000kr mer) om jag är singel eller särbo. Det stödet heter bostadstillägg många pensionärer missar att ansöka om det stödet (tex den mat snattande 85åringen i aftonbladet här i veckan)
Som sammanboende med partner har partnern försörjningsplikt för mig så länge partnern har en högre inkomst.
Vad jag kan se det som behöver inte Cissis matte inte tigga på gatorna. Första alternativet för att få en aning mer att leva på är att pröva ansöka tillsammans med maken om bostadstillägg.
Om det alternativet inte ger önskat resultat och den nuvarande ekonomiska situationen känns ohållbar; då är det dags att kontakta socialkontoret i hemkommunen och göra en handlingsplan tillsammans med en handläggare eller socialsekreterare. Ni får förmodligen inte försörjningsstöd men ni har rätt till ekonomisk rådgivning och eventuellt stöd för tillfälliga dyra men nödvändiga åtgärder eller inköp som kan leda till förbättrad situation ekonomiskt eller hälsomässigt.
Sedan kan ni börja se över om det finns välgörenhetsfonder som stöder att ni får komma ut på resor eller aktiviteter och ansöka till dem. Det finns riktigt många märkliga hjälpfonder men de är ganska svåra att hitta.
Jag själv hade kunnat få från en fond men jag hade inte hjärta att ansöka för jag tycker inte jag behöver nog mycket. Det finns så många med större behov än mina. Inga pengar i världen kan bota mina krämpor och det är vad jag egentligen vill ha hjälp med.
Vad gäller matkostnader så behöver det inte vara skräpmat bara för att det är billigt. Leta bland torrvaror och frysta råvaror så blir priset lägre. Gå på restauranger under vardagslunch tid när ni vill unna er sådan mat. Leta efter en med lugna hörn så ni får lite mysigare :)
Själv handlar jag på loppisar och går på klädbytardagar, men jag bor i en kommun med ett bra utbud.
Det finns olika företag som levererar varor framtill dörren utan merkostnader. Varor som balar med papper, storförpackningar av tvättmedel och djurmat samt tillbehör. Med hjälp av sådant går det att klara sig ganska bra utan egen bil. Räkna vad bil kostar för er per år med försäkringar bränsle osv. kan ni klara er med taxi resor och hyra bil ibland på den summan så kan det kanske övervägas.
Vid 61 års ålder har ni rätt att få av er ålderpension, men ni måste inkomma med en begäran om det till pensionsmyndigheten.
Hoppas jag gav dig någon praktisk information i all min text, vänliga hälsningar Jonna.

Kvinnan i länken hör till de som missat att ansöka om bostadstillägg. Hon hade kunnat ha bättre ekonomiskt om försäkringskassan hade i uppdrag att lägga tid på att ge rådgivning till pensionärer.
Läste utdrag från en bok av Joel(?) Dahlberg, enligt den skulle jag som har hyfsad lön, mer än 78% av befolkningen, få hundra kronor mer per månad än en som aldrig jobbat i pension.
Kommer inte få ATP kan tilläggas.
#16 Då har du väl också haft möjligheten att spara eller på annat sätt vara förberedd inför den låga pensionen?
/Maria
Jo, fast det blev ett sent sparande, huset sjunker snarare än stiger i värde. Får hoppas på inflation!
Men har du inte tjänstepension?
Hej alla gulliga "svarare". Förstod att jag skulle sätta igång en diskussion. Jag menade inte att bara pensionärer skulle få svara men det var syftet att göra jämförelser i den gruppen. Mat framkört till dörren är inte lätt där jag bor i utkanterna av en kommun. 17 km till närmaste matbutiker och all annan service. Maken har haft hjärtinfarkt och det är en trygghet med att ha bil. Man får önska för kommande generationer att det finns tillräckligt folk som har arbete och kan försörja de som av olika anledningar inte längre arbetar. Arbete är en förutsättning för att livet skall gå runt. En man jag kände som dog på 1990-talet och arbetat inom industrin hade då en pension på 7000 kr efter skatt. Det var cirka 20 år sedan och då kostade det mesta inte som idag. Idag är pensionerna ungefär som för 20 år sedan. Det är bra att veta när vi går till val nästa år.
# 20 Men du svarar inte på frågan om du har tjästepension?
Jag har tjänstepension och har arbetat. Maken har arbetat sedan var 17 år. Heltid. Blev arbetslös 2007 pga nedläggningar inom den bransch han arbetat i. Han är inte fyllda 65 år ännu och får ut 6.990 kr. Det är tacken för ett långt arbetsliv men blir nog några kr till när han fyller 65 år. Vi måste nog återgå till som det var förr, att barnen får försörja sina gamla föräldrar. Om barnen har jobb vill säga.
# 22 Men då kan du inte har arbetet heltid eller ha arbtetat så länge då min mor fick ut över 9.000 i pension efter ha arbtet som sjuvårdsbiträde.
Harn sökt botadsbidrag? Jag får ut 6.550 och det är sjukpension men jag är inte ålderspensionär heller. Men om jag läst det innehållet i det orangaga kuvertet rätt så får jag inte mer då heller. Men förhoppningsvis så har han tjänstepension.
Det som retar mig mest är att man betalar mer skatt på pensionen än på samma summa lön. Det är den s.k arbteslinjen.
Det är faktiskt mer ekonomiskt att flytta utomlands, skattemässigt, undrar om man vill bli av med gamla? En modern ättestupa!
# 24 Det med utomlands är lite ospecifikt. Inom viss ställen i EU ja, till Thailand knappast.
25% i skatt och en hel del billigare levnadskostnader. Många har sin pension utomlands, de kommer även att spendera pengar där så det blir en del dränage av svensk ekonomi till andra länder. De som är sjuka eller har låg inkomst blir kvar.
Det är så att man tenderar att bli sjuk ju äldre man blir. Det är svårt att få en sjukförsäkring i Thailand. Inom EU gäller samma regler som för medborgare i det landet. Och de flesta EU-länder har också moms fast det kan hända att den är lägre i en del länder.
Vi har haft hus i Spanien i 13 år men sålde det 2004.
Det är vidrigt hur man behandlar pensionärer i vårt land. De flesta har jobbat i nästan 50år och många får mindre än mig som student! (9000kr/månad)
Det behövs grova omfördelningar i svensk ekonomi..
Ett inlägg i debatten om pensioner som är under EU:s fattigdomsgräns, och en jämförelse med politikernas pensioner under drygt 20 år.
https://www.expressen.se/debatt/min-pension-ligger-under-eus-fattigdomsgrans/
Artikeln är visserligen ett år gammal (och har möjligen funnits med här på iFokus tidigare, men jag har inte hittat den), men jag tror inte att läget är så särskilt mycket bättre nu. Snarare tvärtom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Då ska vi se. Garantipensionen ligger väl på ca5000 kronor efter skatt.
Sedan tillkommer väl ett bostadsbidrag på i snitt 4500 efter skatt
Det är i runda slängar 10 000 efter skatt .
Vilket betyder en månadsinkomst på ca 16000 i månaden före skatt eller ca 25 000 före skatt o sociala avgifter. Utan att man behövt betala in ett öre i avgifter
Dessutom är vård o mediciner starkt subventionerade.
Så Thrace92 hur du kan anse att man behandlar pensionärer vidrigt i detta är en gåta.
Sedan, ens egen pensionärstillvaro är ngt man själv bygger upp under sin livstid..så det är väl bristen på det egna byggandet som är vidrigt då?
Eller, på ren svenska, som man bäddar får man ligga.
#30 Thrace92 gjorde sitt senaste inlägg på iFokus i februari 2015, Cissis matte som startade tråden 2013 lade av på annandag jul 2014, och det är många andra avstigna debattörer i den här tråden, så ingen av dem lär återkomma i debatten.
Finns flera senare startade diskussioner om fattigpensionärer där deltagarna finns kvar, bland annat nedanstående (även om TS lagt av):
https://politik.ifokus.se/discussions/579360538e0e741d8900488f-fattigpensionarer
Personen i fråga har alltså gått i pension 😃
Elvis has left the building…😎

Mm.. prexis.. alla läskunniga vet att man får cirka 50 av slutlönen i pension.. utifall man jobbat hela livet och haft avtalsenlig lön!
Oså på det.. man kan få upp till 10% extra utifall man jobbar på ett företag med kollektivavtal, men då krävs som regel att fler går med i facket och betalar sina avgifter.
Iallafall.. om man inget kan spara, så handlar det till stora delar om att man skall se till att ha minimala utgifter den dag man går i pension.. det är som regel mycket viktigare!
"En enkel tumregel är att du som är ensamstående och har en lägre månadsinkomst än cirka 15 000 kronor efter skatt bör kolla upp om du kan ha rätt till bostadstillägg."
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.