Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1427 ggr
[Göstage]
2

#vemfårvaradär?

Ola Nilsson, kommunikatör och tidigare SVT-reporter ser sig som antirasist och tyckte att  en lämplig följd av det ansluta sig till hashtagrörelserna #jagärhär och #nostranger. Efter att Nilsson råkat debattera för fritt och tidigare ha skämtat på ett för ledningen olämpligt sätt (på FB, innan #jagärhär fanns) blev han till sin stora förvåning spärrad, och han utfärdar nu på Aftonbladet debatt en varning för den här och liknande rörelser. Nilsson konstaterar bl.a:

"I en demokratisk organisation finns stadgar och det hålls omröstningar, men något sådant såg jag aldrig röken av hos #jagärhär. Någon offentlig insyn är givetvis inte heller att tänka  på i en sluten Facebookgrupp där den som andas minsta antydan till kritik inte får vara med."---

"Bekymrad blir jag därför när det föreslås att hashtaggar och Facebookgrupper ska få en roll som något slags institutioner, få bidrag med skattepengar eller att myndigheter ska anlita deras ”experter”. ---

"Jag tvekade länge inför att gå ut med denna erfarenhet. Risken finns ju att #jagärhär nu mobiliserar sina algoritmer för att spåra och torgföra eventuella förflugna ord jag någon gång har yttrat på nätet. Vet de som ansluter sig till #jagärhär att de därmed också riskerar att baktalas utan möjlighet att försvara sig inför 75 000 följare?"---

"Det talas ibland om att demokratin hotas av nättroll och fake news. En variant på det hotet är också att företeelser som till sin natur inte är demokratiska övertar den roll som öppna organisationer och offentliga organ annars skulle ha, när mitt nätupprop ska anses lika mycket värt som dina fakta. Frågor kan väckas på många olika vägar, men demokrati får aldrig reduceras till antal följare på nätet."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zLQ2Aq/jag-ville-hjalpa-till-mot-rasism--blev-utslangd

[Hayabusa]
1

Ett utslag för människans flockbeteende. Dessvärre.

Pyttelite
0

Företeelsen finns väl på alla ”forum”. Det är snävt begränsat vad som är tillåtet att diskutera. Även om en problematisering av ämnet skulle leda till förbättringar i grundfrågan/problemet utestängs medlemmar för det är enklast så. Handlar väl mest om dimensioner på takhöjd. På gott och ont är den oftast mycket låg.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Göstage]
2

Debattören Weidmo Uvell har ägnat #jagär här ingående intresse och skrivit flera artiklar om dem. Hon har bland annat skrivit "om att gruppens rena storlek och vänsterdominans blivit ett demokratiskt problem i sig just för sitt numerära överläge. Om att föreningen, som det är numera är, professionaliserats vilket alltid i dessa fall handlar om bidrag. Och om att fula ut och massanmäla åsikter man inte gillar aldrig är rätt väg fram."---

https://uvell.se/2017/10/24/demokrati-enligt-jagarhar/

Pyttelite
0

#3 Fast det är väl så grupper och forum fungerar. Vem har sagt att FB är demokratisk eller rättvis?

[Hayabusa]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här sammanfattar det på ett rätt bra sätt…jo, jag vet - vi har alla sett det förut.

[Göstage]
2

#4 Då kommer vi tillbaka till vad Nilsson skriver i TS, nämligen: "Bekymrad blir jag därför när det föreslås att hashtaggar och Facebookgrupper ska få en roll som något slags institutioner, få bidrag med skattepengar eller att myndigheter ska anlita deras ”experter”. --

Vad händer om  grupper och forum (eller föreningar, som "jag är här" har blivit) från det som du säger odemokratiska och orättvisa FB  får en roll som statsbidragsunderstödd expertis?

Pyttelite
1

#6 Jag tycker att det är ett hot mot rättssäkerhet och skapar förtalskampanjer som är mycket obehagliga. Personer blir dömda innan sakfrågan ens prövas. Det kommer säkert att göras utredningar och rapporter om det här om några år precis som tidigare decenniers förtalskampanjer. Förhoppningsvis minskar genomslagskraften av dessa forum framöver när fler blir medvetna om mekanismerna kring det hela men jag är inte helt säker. Det är mänskligt att hitta syndabockar!

72mm
3

#5 Verkligen prick på. Hade glömt bort den där scenen. 

"få bidrag med skattepengar eller att myndigheter ska anlita deras ”experter

Det är givetvis det här som är problemet. 

Folk (speciellt med totalitära idékonstruktioner) har alltid samlats och förenats av pöbel eller flockmentalitet. Fascister såsom AFA har visat detta på svenska gator i åratal. Man kan, i skydd av  gruppen, göra saker som man aldrig någonsin skulle göra eller ens stå för individuellt. #jagärhär är väl ett lysande exempel på detta. Digitalt flockbeteende. 

Givetvis helt absurt att stödja sådant med skattemedel.

Friskt kopplat är hälften brunnet!