Ledsagarservice
Vad anser ni om ledsagarsaervice för oss som har en funktionsnedsättning och behöver hjälp för att kunna gå och handla eller delta i olika aktiviteter av skilda slag.
Ska vi behöva betala 230 kronor i timmen som Täby kommun tar eller skall det vara gratis som Stockholms Stad har det ?
För faktum är att utan ledsagning kommer många av oss inte ut och då beläggs vi med husaresti praktiken är det så vi vill att livet för funktionshindrade ska se ut.?
Eller ska vi ha ett samhälle för alla där samtliga är delaktiga och lika mycket värda?
#0 Jag är inte särskilt insatt…
Självklart är grunden att alla människor ska vara lika värda. Av det följer inte att alla människor kan vända sig till samhället och begära att samhället ska se till så att alla behov tillgodoses.
Jag kan tycka att det är OK att samhället står för en viss ledsagarservice, men den kan ju inte vara obegränsad. Någon timme i veckan för att uträtta ärende kanske?
Men som sagt, jag har inga erfarenheter eller kunskaper inom området.
Jag har själv arbetat som ledsagare åt både utvecklingstörda barn och psykiskt handikappade.
Jag tycker det är en självklarhet att varje människa ska kunna komma iväg på aktiviteter samt göra ärenden som handla, banken osv.
Klarar man inte detta själv så ska man få hjälp. 230:- i timmen låter hutlöst. Då kan man lika gärna betala en anhörig 150:- timmen.
Sara
#1 Kan du själv tänka dig att få gå ut utanför ditt hem endast någon timme varjevecka eller att bara få gå och handla 1 timme i veckan eller att inte kunna delta i olika aktiviteter jag kan räkna upp otaliga saker som är självklara för de som inte behöver ledsagarhjälp.Varför ska inte vi som är i behov av detta få samma möjlighet som andra att vara delaktiga i samhället.
#3 Jo, jag förstår behovet.
Samtidigt får de flesta människor avväga sina resurser mot sina behov. Var och en har sina problem i livet som gör att vi inte kan tillgodose alla behov.
Frågan är ju var samhällets ansvarsgräns går. Jag kan inte se att det kan vara samhällets ansvar att se till att en synskadad ska få gratis ledsagarhjälp varje dag. Samhället ska se till någon slags minimibehov. Jag vet inte riktigt vad det kan vara…

Självklart ska man få ledsagarhjälp. Min mamma är kraftigt synskadad och har genom åren klarat sig med hjälp av ledarhund. De är inte billiga de heller, men vilken hjälp de är. Numer har mamma ingen hund då hon inte orkar, hon är till åren kommen, och har behov av viss hjälp när hon ska utföra vissa ärenden.
#1. I många kommuner har ledsagarhjälpen utförts av arbetslösa. De har hjälpt till med en hel del. Bl a att följa med till sjukhusbesök, tandläkarbesök, handling, promenad och allt vad det kan vara. Tänk dig själv att behöva ledsagning till läkaren och du bara har rätt till en timmes hjälp i veckan……hur ska det gå till? En bra sak kanske för arbetslösa att komma ut ur utanförrskap, det skriver du ju mycket om. Är det pengar du är ute efter så visst, en viss summa kan ju alltid tas ut, men den måste ju vara rimilig. 230:-/tim är vansinne. Numer så utför inte hemtjänsten (i många kommuner) sådana tjänster som att följa med till olika aktiviteter vid behov. Personalstyrkan är så nedbantad att tid inte finns till det, tyvärr. Förut i tiden så fick man inom hemtjänsten göra sådana saker också.
"Självklart är grunden att alla människor ska vara lika värda. Av det följer inte att alla människor kan vända sig till samhället och begära att samhället ska se till så att alla behov tillgodoses." Den här meningen förstår jag inte alls. Vadå alla människor? Det var väl fråga om att man har ett handikapp som gör att man behöver ledsagare? Det är väl det, bl a, vi betalar våran höga skatt till, att människor ska kunna få hjälp vid sådana behov. Vi bor i ett land där vi rationaliserat bort anhöriga s a s. I många andra länder finns anhöriga till hands. Många av våra handikappade och gamla (glöm inte dem) sitter instängda i sina hem och kommer ALDRIG ut. Vissa beviljas (inom hemtjänsten) att få en liten promenad då och då. Hur kul är det? Själv skulle jag krevera.
I den kommun jag bor i så finns ledsagservice och jag hoppas den fortsätter finnas. Det är en stor hjälp för många då anhöringa inte finns till hands och då hemtjänsten inte heller kan ta på sig dessa uppgifter. Bara att få komma ut och handla de varor man själv väljer är värdefullt. Det är många som inte ens får det.
#5 Jag tror du missförstår mig.
Jag skriver i #1: "Jag kan tycka att det är OK att samhället står för en viss ledsagarservice, men den kan ju inte vara obegränsad."
Att du tolkar det på ditt vis får stå för dig. Du bemöter saker som jag inte skriver.

#4. Samhällets ansvarsgräns går långt, så länge vi betalar skatt för olika saker. Annars ska skatten sänkas kraftigt och då först har samhället inget större krav på sig, så som vissa vill att så ska ske.
Det är inte fråga om att tillgodose ALLA behov. Vem har sagt det? Det är fråga om att tillgodose vissa behov, vilket även en synskadad (eller annat handikapp) också bör få rätt till. Annars hamnar folk i utanförskap och det var väl det som vi inte skulle göra om jag förstått saken rätt?
Vem har sagt att en synskadad ska ha hjälp alla dagar i veckan? Det tror jag ingen behöver. Även synskadade har olika behov precis som alla andra, så antalet dagar lär variera från person till person. En kanske vill ha hjälp en gång i veckan, en annan ingen hjälp alls, en tredje kanske behöver hjälp fem dagar i veckan, så det jämnar nog ut sig.
Det är alltid lätt att säga en massa saker så länge man är frisk och klarar sig själv. Min mamma var frisk fram till 40, sen blev hon synskadad och fick det jättejobbigt. Inte lätt att se i 40 år för att sen inte se. Den träning som en blind har sen födsel får inte den som blir synskadad längre fram i livet. Hon har klarat sig bra trots allt. Hon har också fått enormt mycket hjälp, vilket jag är glad för då det inneburit att hon kunnat leva ett fritt liv trots allt. Tror man glömmer att man själv kan drabbas och att man själv kommer bli gammal en dag. Då är inte saker och ting så självklara längre. Det ser jag dagligen.
Anders, ser att du svarat på mitt förra inlägg. Jag tror inte att jag missförstått dig. Du skriver också att ledsagarhjälp skulle kunna röra sig om en timme i veckan. Jag tycker att jag bemött det du skriver.
#7 Så du menar att när det gäller just synskadade så är det den enskilde som avgör sitt behov och skickar räkningen till samhället?

#7. Jag skrev synskadad som ett exempel, inte bara att det rör sig om just det, vilket du ju kan se om du läser vad jag skriver. Synskada är ett handikapp, precis som andra handikapp.
Ja, allt behovsprövas vet du. Om du som gammal behöver hemtjänst så blir du behovsprövad. Alla får inte exakt samma hjälp utan den hjälp som var och en behöver. Så är det också om du är handikappad, även om du är just synskadad. Alla behöver inte samma hjälp och alla har inte samma behov. Vi är olika som människor och T EX en synskadad är inte synskadad på samma sätt. En del är också blinda, och en del mer eller mindre synskadade. Lika med alla handikapp. Vi är olika som individer också och har levt våra liv olika. Därför behöver inte alla exakt samma hjälp.
Du hårddrar, precis som vanligt. Har du hört talas om biståndshandläggare? Det är dem som, tillsammans med den det berör, tar beslutet av hur mycket hjälp var och en behöver. Kolla upp det.
Jag talar inte enbart om synskadade även om jag själv är synskadad jag talar om mäniskor som har sådana behov att de behöver ledsagning för att klara sina dagliga behov utanför den egna bostaden. Jag tror att ni som är starlt emot att vi som har dessa behov ska få dessa tillgodosädda genom samhällets försorg kommer att skrika högst om ni själva hamnar i den sitsen att ni behöver hjälp utanför er egen bostad.Jag har upplevt andra som har haft samma tråkiga inställning bli nästa rabiata när de inte har fått hjälp när de blev drabbade. Det finns ingen som inte själv har blivit drabbad och vara i behov av ledsagning som förstår hur det känns att vara beroende av andra mäniskor för att kunna komma ut från bostaden.
#9 Fast nu redogör du för hur det är. Jag trodde tråden hadlar om vad vi tycker?
#10 Vem här i strängen är rabiat motståndare?
Jag håller med blombuketten!
Jag tycker att alla som behöver, ska få hjälp.
Jag vill inte sitta där när jag blir gammal och känna mig instängd, känna att jag inte kan göra ngt.
230kr är alldeles för dyrt.
100 -150kr timmen är mer ok, om det inte kan gå att ha det gratis. För det hade ju varit idyllen.
#12 Alla håller med blombuketten. ;-)
Jag har ännu inte sett någon här förespråka en linje där ingen hjälp ges.
Det är lite oklart om någon förespråkar obegränsad, helt kostnadsfri hjälp.
#13 Jag förstår inte varför du kände att du behövde skriva det?
Får jag inte skriv att jag håller med henne för att alla andra gör det?
Du tyckte ju att det räckte med en timme i veckan. Det ser jag inte som att vara för, inte helt.
Jag har aldrig påstått att någon här har varit rabiat. Jag har däremot träffat sådana personer på annat håll.Jag förspråpkar däremot att all ledsagarservice skall var gratis för den som är i behov av det. Vi är ju alla med och betalar skatt för bland annat detta. Det handlar om att samtliga medborgare ska ha samma rätt att vara med och vara delaktiga i samhällslivet.
#14 Nej, jag har inte skrivit så…
Jag skrev "någon timme". Någon är ju ett sådant där svävande ord, men innebörden kan väl vara ett relativt litet antal, men kanppast "en". Däremot har du ju tolkat mig helt rätt i att jag inte är för obegränsat stöd.
#15 Jag uppfattar inte att vi betalat skatt för att alla ska få den hjälp de tycker att de behöver.
Det finns säkert en mängd möjligheter att ge stöd:
- Ett kostnadsfritt stöd som tillgodoser ett minimibehov.
- Ett subventionerat stöd som kan utnyttjas fritt.
- Som blombuketten säger - behovsprövat.
- Den första varianten är bra för att den är gratis. Stöd utöver det blir säkert väldigt dyrt. Eller får man verkligen obegränsat antal timmar gratis i Stockholm.
- Täby kommun har tydligen denna variant. Jag förstår att man tycker att det är dyrt ändå.
- Problemet här är att man lätt upplever sig bli utsatt för en tjänstemans godtycke. Behovsprövning hadlar ofta om även ekonomisk förmåga.
- Det finns ju liknande exempel där den som sparat hela livet inte anses ha behov, medan den som slösat får stöd.
Det värsta är att det är tjänstemän som avgör hur ofta vi ska ha rätten att komma ut det och jag kan lova det är ingen som överutnyttjar detta behov .Det handlar bara om att vi ska ha samma rättigheter som ni andra har i samhället. Ni har rätt och möjlighet att lämna hemet precis när ni vill och när det behara er ,det är den rätten och möjligheterna vi också vill ha.Även vi betaler skatt så därför anser vi att vi ska få den hjälp vi behöver.
Jag tror att ingen av er kan föreställa sig hur det känns att ständigt vara hänvisade till andras gottycke när det gäller att få lömna hemmet Fast det kanske är så att vi ska återinföra Ättestupan och se till så att vi som har andra behov inte finns till. Är det ett sådant samhälle vi vill ha?
Jag ska ge er ett praktiskt exempel på vad det handlar om.
Säg att ni blir sugen på en påse godia av något slag eller en bit god mat. Vad gör ni då jo ni ni går ner till affären och köper det säg att det kostar 100 kronor det ni köper.
Hur gör då vi om vi blir sugna på något gott jo vi måste först se om vi kan få ledsagarservice är det efter kontorstid så kan vi inte beställa ledsagarservice alltså den dagen kan vi inte få det vi är sugna på, och om vi mot förmodan skulle få tag på ledsagarservice så skulle samma varor som kostar er 100 kronor kosta oss 330 kronor.Är det så vi vill att samhället ska se ut att vi som inte kan klara oss utan ledsagare skall betala mer för våra varor än ni som inte ha det behovet.
#17 Jag håller med om det mesta du skriver, men måste protestera lite också…
"Ni har rätt och möjlighet att lämna hemet precis när ni vill och när det behagar er."
Så enkelt är det inte. Rätten att lämna sitt hem ska alla ha, men möjligheterna varierar. Även den som är frisk och ser bra kan ha problem med att komma ut, med att få frisk luft och uträtta ärenden.
"Även vi betaler skatt så därför anser vi att vi ska få den hjälp vi behöver."
Så generellt tror jag inte man kan tänka. Konsekvenserna blir orimliga. Det finns många som betalar skatt utan att kunna göra det man tycker sig behöva. Skattesystemet kan inte täcka allt.
Nej, det ska inte behöva kosta mer!
#20 Än vad då?
#19 Nu får du förklara lite vad är det som hindrar er så kallade friska från att lämna era hem.När ni känner för det.
Och även dina synpunkter på skattefrågan kan du utveckla dessa lite mer
Att vi kräver ledsagning utan att behöva betala för den på annat sätt en genom skatten beror till stor del på att samhället är så byggt att vi inte utan hjälp kan ta oss fram utan ledsagning det handlar om tillgänglighet som vi kan diskutera på annan plats exempelvis på min sajt Synskadade i fokus.
#21 "
och om vi mot förmodan skulle få tag på ledsagarservice så skulle samma varor som kostar er 100 kronor kosta oss 330 kronor.Är det så vi vill att samhället ska se ut att vi som inte kan klara oss utan ledsagare skall betala mer för våra varor än ni som inte ha det behovet."
#22 och #23 Det som kan hindra andra människor från att lämna sina hem kan vara att man har andra - djur och människor - att ta hand om, eller att man bor så att det är svårt att nå natur eller stad, eller att man har ett arbete som sysselsätter en 80 timmar i veckan, eller…
Vad jag är ute efter är att jag tycker ni gör hela frågan alltför enkel. Världen består inte av friska människor utan problem å ena sidan, å synskadade med problem å andra sidan.
Det finns inget sådant som en självklar "rätt" att närsomhelst gå ut i naturen, eller uträtta ärenden.
Överhuvudtaget tycker jag argumenten i strängen visar på en ovilja att närma sig frågan med förståelse för "helheten".
Det går inte att hävda "jag har betalt skatt och har rätt". Alla frågor - även denna - kräver svåra avväganden mellan vad som är önskvärt och vad som är rimligt.
Det där var en jäkligt dålig jämförelse.
#25 Vilken?
(Och var är svaret på #21?)
Du har fått svaret om du läser lite längre upp.
Att jämföra sjuka med folk som har andra att ta hand om, eller såna som har djur eller sånna som inte bor vid skogen? ehm.
Inte ens i närheten av att vara samma sak.
#27 Du har svaret om du tänker lite…
I den kommun jag arbetar kostar det inget för en privatperson att få ledsagare. Det går under LSS-lagen. Jag har själv arbetat som ledsagare. Det känns meningsfullt att hjälpa en medmänniska att få en rikare fritid. Jag tycker det är självklart att funktionshindrade människor ska få möjlighet att komma ut och göra sånt som de flesta människor tar för givet, t ex gå och ta en fika. Att det ska kosta 230 kr/tim är orimligt. Funktionshindrade personer har oftast mkt begränsade ekonomiska resurser. I min kommun finns även något som heter "vän-tjänsten". Personer arbetar ideelt för att besöka gamla och sjuka personer som kanske inte har någon anhörig som har möjlighet att ställa upp. De kan även följa med på läkarbesök mm. Det finns även något som heter "fixarservice" som hjälper människor med att t ex byta glödlampa, sätta upp gardiner. Den servicen är gratis och uppstod för att minska fallolyckor hos äldre personer.
#29 Bra, håller helt med.
Är möjligheten att få ledsagare obegränsad?
"Det som kan hindra andra människor från att lämna sina hem kan vara att man har andra - djur och människor - att ta hand om, eller att man bor så att det är svårt att nå natur eller stad, eller att man har ett arbete som sysselsätter en 80 timmar i veckan, eller…"
Allt du beskrivit ovan är sånt man själv har valt. Ett handikapp har man inte valt…
"Det finns inget sådant som en självklar "rätt" att närsomhelst gå ut i naturen, eller uträtta ärenden."
Även om det inte står utskrivet i lagen så har ALLA människor rätt till livskvalitét! Det är därför vi har socialbidrag, sjukbidrag, pension, äldrevård, sjukvård, skola, barnomsorg osv.
Att sitta inne i sin lägenhet och inte kunna ta sig ut ens för att få frisk luft, slänga skräp, ta en fika eller what ever BORDE vara en mänsklig rättighet och inte en förmån om man är tillräckligt frisk!
Fotbojor är en bra jämförelse. Det är ett straff som gör att du inte kan gå utanför dörren mer än vid vissa bestämda tider.
Varför ska man bli straffad för att man har ett handikapp?!
Sara
AndersE, vilket svar?
#24 Det som kan hindra andra människor från att lämna sina hem kan vara att man har andra - djur och människor - att ta hand om, eller att man bor så att det är svårt att nå natur eller stad, eller att man har ett arbete som sysselsätter en 80 timmar i veckan, eller…
Dessa saker hindrar dig ej dagligen. Att inte få ledsagarservice hindrar oss dagligen att lämna hemmet det som ochså kan hindra oss är att ledsagaservice beslutas väldigt godtyckligt av olika tjänstemän.
Allt handlar fortfarande om vi vill ha ett samhälle för alla eller inte.Eller är det så att mäniskor med olika funktionshinder är mindre värda att leva ett fullgott liv SOM ÖVRIGA BEFOLKNINGEN
Jag tror jag avslutar denna diskussion för min del…
Kanske bra det ;)
# 29 Passar på att "slå ett slag" för Väntjänsten och även fixarservice. Alla som vill, kan och har tid kan bli Väntjänstare. En timma i veckan är inte mycket. Jag är engagerad i Väntjänsten i min kommun. Våra tjänster växer. Nya ideer av inspirerade människor växer fram. En av eldsjälarna bakom Väntjänsten i min kommun har blivit kommunens framröstade person för året. Det är den person som enligt kommunens innevånare, har gjort mest för kommunen under året.
Ang fixarservice så har vi även det i min kommun. En man hjälper till med allt möjligt och jag vill lova att han behövs och är uppbokad. Väntjänsten kan ju även omfatta yngre personer och inte bara äldre i takt med att den växer. Detta ska givetvis endast vara ett komlement till ledsagarservice. Svaret på frågan i #0 är att naturligtvis ska vi ha ett samhälle, där samtliga är delaktiga och lika mycket värda.
#36 vilken kommun gäller det?
Gå gärna in på http://synskadade.ifokus.se/
Och berätta mer om sådana saker som kan gälla synskadade.
# 37 Upplands-Väsby
Vi är snart 50 väntjänstare i åldrarna 19-77 år. En del är sjukpensionärer, en del med kroniska sjukdomar något som också försvårar, om man vill ta sig ut på arbetsmarknaden. Vi har något som kallas punktinsatser, då man hjälper till vid lite akutare behov. Kan man och orkar just då, så kan man göra en insats för en medmänniska. På så vis kan de flesta hjälpa till någongång. Sedan så är det okej att säga nej, inga krav finns. För min del så ordnar jag en fikastund en gång i veckan. Jag tycker att jag når ut till flera då. Jag sjuklingen, ska vara en av dem som håller i friskvårdsdelen framöver:) Vi ska ordna en helgkurs i QiGong för väntjänstare och andra som vill. Sedan så kan jag förhoppningsvis leda träningspass, så att vi orkar engagera oss. Annan friskvård vi har är Bowling för de som kan det. Promenadgrupper är på gång. Många språk talas av de som deltar, 17 olika språk. På så vis når vi många olika grupper av människor. Verksamheten utvecklas och växer mer och mer.
Kommunfolk och politiker är väldigt intresserade av oss och vi får ständigt besök på våra möten. Vi har också god kontakt med hemtjänsten. Är någon intresserad av Väntjänst, så hör efter i er kommun, eller varför inte starta själv.
Det låter mycket bra tycker jag

#33 Måste protestera, det är inget hinder men det är ett faktum att så fort man har barn och arbete så finns det sällan möjligheter att gå ut och uträtta ärenden. Man tvingas förlägga alla typer av inköp till helgerna då man har tid när affärer har öppet.
Och ni som protesterar… jag skulle vilja vet hur många barn ni har!
---

#31 "Att sitta inne i sin lägenhet och inte kunna ta sig ut ens för att få frisk luft, slänga skräp, ta en fika eller what ever BORDE vara en mänsklig rättighet och inte en förmån om man är tillräckligt frisk!"
Är det en mänsklig rättighet så då är alla som jobbar berövade denna rättighet ;)
---
#40 Det är fortfarande ett eget val.
Och mina vänner som har barn tar med barnet om de vill göra ngt. Så vad är de för snack att man inte kan göra ngt för att man har barn?

#42 Du menar alltså att man struntar att barnet är hungrigt och vill hem för att äta och sova? Det kanske funkar när barnet är 9-10 år men inte ett barn som är 4 - 5 år.
Hera har du några barn?
---
#43 Så man kan inte ta med mat som vanligt folk gör då de åker någonstans? Väljer man att inte göra saker bara för att man har barn får man skylla sig själv.
Du har inte med saken att göra, om jag har barn eller inte.

Du åker från jobbet med mat till dagis hämtar barnen och matar dom sedan där.. bär dom sedan sovandes runt och uträttar sina ärenden?
Nej jag har kanske inte med det att göra, men din erfarenhet visar ju vad svaret är.
---
#45 Barn får mat på dagis. Även sova.
Så varför måste dom tvunget äta och sova då man hämtar dom? Barn i den ålder du skriver om sover inte hela tiden.
Så det går fin fint att uträtta små ärenden då.
Jag jobbar på ett dagis och har goda vänner som har barn. Så jag har erfarenhet nog även om jag har barn eller inte.
Undrar vad det är för barn du talar om som måste sova och äta hela tiden i den åldern ;)
# 45 fortfarande är barnet ditt eget val att skaffa.
# 41 Så vitt jag vet kan arbetande göra vad de vill efter arbetet. Det kan inte handikappade!
Sara

Våra barn får i alla fall "bara" mat mitt (1200) på dagen och mellanmål, när man kommer och hämtar dom 1730 så är de ganska så hungriga.
Alla föräldrar jag känner har likadant schema.. om barn äter var 6e timme är det inte hela tiden.. eller hur?
Hur lång tid tror du förresten att det tar att laga maten hemma 10 minuter?
---

#47 Vad vet du om arbete?
---

#46 En vanlig arbets dag mellan 9-18 eller 8-17 sedan hämtning på dagiset alltid 17 eller 17:30 då dagiset stänger
Jag har själv arbetat i vården och tror att allt förmånga även får ett socialt handikapp när de får ledsagarservice dvs man förlitar sig för mkt på vårdaren och inte på sin egen möjlighet som människa.
Det borde satsas mer på hablitering/reablitering/hjälpmedel så människan bakom handikappet förs fram och inte tvärt om.
Vänligen/Linda
#48 Förstår inte din fråga? Varför blandar du in hur lång tid det tar att laga mat?
Nej, kör du ditt rejs så kör jag mitt.
Men att jämföra att ha barn med att vara sjuk är tramsigt. Väljer man att skaffa barn får man snällt klara av allt vad det innebär. Ditt val.
Blir du sjuk, är det INTE ditt val. Då ska man få ha samma frihet som en frisk.
#49 Vad tusan är det för fråga?
Du verkar sitta och tro att ingen annan har någon livserfarenhet mer än du. Snacka om vriden verklighetsupfattning!!!
Stig ner från hästen vet ja!

För att återgå till Erics ursprungsinlägg.
-Det är en orätvis behandling att det skulle kosta så mycket för ex Stockholmare, jag är för oinsatt för att spekulera men en tanke är att är inte habliterings avgifter/pension högre här?
-Jag har säkert fel, detta måste debatteras om om detta är fallet.
Det ska vara en mänsklig rättighet till frisk luft hur man ska utforma detta måste fler drivna personer in i politiken med handikapp.
Vänligen/Linda

#51 Om man blir blind av diabetes beroende av att man har misskött sin kost då? Självklart ska man stå för alla pillarerna då!
#52 Ja det var en elak fråga, för att jag vet att påståendet var utalat utan att ha erfarenhet. :)
---
Det är ju mörjligt att denne med diabetes är beroende av t.ex socker, och därför inte lyckas sluta äta detta och då blir blind. Är det verkligen dennes fel då? Inte beroendets?
Svårt det där.
Jag vet inte vad jag tänker i den frågan. har pratat om folk som blir sjuka utan att ha påverkat det själv.

Om någon kör enduro i skogen ramlar och bryter nacken, är ett annat exempel.
Vem är det som ska dra gränsen mellan beroende, hobby, livstil, miljö och sjukliga orsaker?
Livet kostar pengar, det är sällan helt fritt.
---
Är man sjuk ska man ha samma möjligheter som friska.
#57 Tröttsamt…
Alla människor har inte samma möjligheter.

Men friska har inte samma möjligheter som andra friska.
---
#58 OM ngt är tröttsamt så är det du.
#59 Genom att ge en sjuk ledsagarservice, kan denne leva någorlunda normalt.
'En frisk människa kan handla, gå och fika, gå på möten osv.

Nu har denna faktist int. debatt ebbat ut till sandlådenivå och det är tråkigt.
Givetvis kan man inte jämnföra olika handikapp mellan varann , varför änns tävla om vad som är värst.
"Mitt handikapp är bara mitt när jag inte kan springa sa mannen, mitt handikapp är bara mitt när jag inte kan sjunga sa flickan, mitt handikapp är bara mitt när jag inte kan ta mig för bi kiosken utan att vilja ha glassen sa damen..Stackars er sa mannen i rullstolen: Jag kan visserligen inte springa men jag kan köra min stol, sjunga kan jag inte vackert men jag kan ta mig en ton, och glassen ja den unnar jag mig gärna"
/Linda
# 54 Jag har arbetat, vad får dig att tro att jag inte har det?
Hur kan du VETA något om mig utan att känna mig?
Det där är ett personligt påhopp och borde definitivt inte accepteras här!
Sara

#40. Jag har tre barn. Numer rätt så självgående men även de har varit små. Två av mina barn är födda med ett års mellanrum vilket innebär att jag hade två små blöjbarn samtidigt s a s. Ensamstående nästan hela småbarnstiden dessutom. Jämför jag mig med min gravt synskadade mamma så hade och har jag mycket större rörlighet, med barn och allt, än vad hon har och hade. Vi har också tre hundar och två katter och kan trots det röra oss rätt fritt. Min mamma valde inte att bli synskadad medan jag valde att ha mina småttingar och alla mina djur. Där har du skillnaden. Man blir inte hemmasittande bara för att man har barn. Dem tar man med sig när man ska någonstans. Så har i alla fall jag gjort. Mina barn har då alltid fått den mat de behöver och sömn, även om vi rört på oss. Det går att leva ett normalt liv med sina barn.
#41. Jag jobbar och jag kan trots det ta mig ut i friska luften. Jag kan handla min mat och göra saker som jag vill. Jobbet är inget hinder i mitt dagliga liv. Det är en del av det.
Detta med att ta upp exemplet med diabetikern som slarvar och blir blind är helt otrolig. Blindheten för en diabetiker kommer sig av insulinet som har vissa bieffekter. Idag är insulinet mycket, mycket bättre. De som har växt upp med det "gamla" insulinet har som bieffekt fått dras med blindhet (synskada), dålig blodcirkkulation vilket kan leda till amputerade ben, tår och andra lemmar, hjärtinfarkter med mera. Det är inte lite slarv med kosten som orsakar en sådan sak.
#58. Håller med Hera. Är det någon som är tröttsam så är det du i det här fallet. Alla kan inte ha samma möjligheter skriver du, nä, det har väl ingen påstått heller. Är man frisk och kry och klarar sig själv så behöver man inte ha hjälp. Vi betalar alla skatt som går till olika saker, det innebär inte att alla kommer att behöva använda sig av alla de sakerna. Precis som de försäkringar vi betalar, alla behöver inte använda sig av försäkringarna…..någonsin medan en del kommer att behöva använda sig av den/dem. Sen, som sagt, så behovsprövas de flesta vårdinsatser så alla får inte exakt samma hjälp.
Charlie och Anders, jag har både jobb, barn, djur och en handikappad mamma och dessutom ett sådant jobb där jag har erfarenheten av detta som tråden handlar om. Det kan ni inte komma ifrån. Jag känner mig inte bunden p g a barn, djur och jobb. De är en del av mitt liv. Däremot vet jag att min mamma kan känna sig bunden p g a sitt handikapp för det är inte något hon ville ha, det är något hon fick. Inte p g a något självförvållat slarv utan p g a en ögonsjukdom hon absolut inte rår för att hon fick.
En fråga till Charlie, om du ställer dig på en stege för att du behöver laga något i ditt hus/lägenhet och ramlar, är det ditt fel då och ska du då inte få hjälp i sådana fall? Vad skulle du säga om du fick till besked att sitt där du sitter, vad hade du på stegen att göra?
#40 Om man har barn tar man barnen med sig om man behöver uträtta ärnden det går alldelöes utmärkt har själv gjort det förut man kan även ha med sig barnen om man är aktiv i någon förening eller på annat sätt aktiv.
När det gäller oss med synskador så är det så att oman är så gravt synskadad att man inte hittar till exempelvis affären eller dit man nu ska så behöver man ledsagare på grund av att man inte ser var butiken finns det har inget med det övriga livet att göra.
Om man mot förmodan skulle hitta till affären hur ska ma då se varorna man behöver .Utan ledsagare kan man inte klara detta att hitta dr varor man behöver.
# 50
Jag har själv arbetat i vården och tror att allt förmånga även får ett socialt handikapp när de får ledsagarservice dvs man förlitar sig för mkt på vårdaren och inte på sin egen möjlighet som människa.
Det är tvärt om för oss som har synskador utan ledsagarservice blir vi socialt handikappade när vinte får hjälp att komma ut och träffa andramäniskor för oss är ledsagaren våra ögon och som alla vet så behöver man ögon för att kuna ta sig fram i samhället.
#56 Vist kostar livet det gör det även för oss som har behov av ledsagarservice vi har samma kostnader som ni andra men att dessutom behöva betala för att man är beroende av ledsagare på grund av att man inte hittar dit man ska dessa kostnader har inte ni som inte har detta behovet.Om man råkar ut för en olycka och bryter nacken är man i regel inte i behov av bara ledsagning utan är i behov av personlig assistans för det mesta av livets praktiska göromål
Och mycket ledsagning handlar om att samhället inte är byggt för oss med olika funktionsnedsättningar.SE bar i den kommun där jag bor man har precis byggt en ny gångban med inbyggda snubbelhinder från börgan och detta år 2007
Hjälp oss att se till så vi får ett samhälle där alla kan vara delaktiga på samma villkår i stället för att föfasa er över att vi har behov av ledsagning utanför våra bostäder.
Ni som förfasar er över att vissa personer behöver ledsagning ute i samhället kan ju pröva på hur det är att inte se bind för era ögon och prova sedan att gå till er nämaste butik utan att fuska ska ni få se om ni klara detta utan ledsagning.Jag tvilar på att ni klarar detta ensamma.Berätta gärna sedan hur ni klarade det men håll er till sanimgen

#56 (ang#50)Absolut, visste är det så men nu handlade väll det inte bara inskärningar för ledsagar servicen för synskadade?
Men unga synskadade kan med hjälpmedel klara sin vardag utan beroende av annan mnänniska.
Jag tror inte på att man inte kan hitta varje människas möjlighet.
Självklart är det så att var och en har sitt handikapp, alla synskadade är inte beroende av ledsagar service.
Service hundar, hjälpmedel etc måste vara ett bättre hjälpmedel än att känna sig beroende av en annan människa?!
Vänligen/Linda
Hela samhället behöver justeras och byggas om. Jag var igår ute och åt en bit mat med en vän som är rullstolsanvändare. Hon arbetar med frågor ang tillgänglighet i samhället. Vi har byggt upp ett samhälle som utesluter fysiskt handikappade. Det är svårt att ta sig in på krogen t.ex. i många fall på grund av trappor och höga kanter.
När jag själv arbetade med handikappade rullstolsbundna ungdomar, så nekades vi tillträde till krogen många gånger. Man sa att vi har inte plats. Det är fullt här. Ändå så gick andra människor in.
Vi diskuterade det här med ledsagning. Man omyndigförklarar de handikappade i samhället idag sa hon då. Hon pratade bland annat om att få ta eget ansvar för alla sina handlingar. En personlig assistent kan ibland få rättsliga efterföljder på grund av att man hjälper en person.
Visst är det så att alla synskadade är olika ochdet finss en mänd olika synskador och alla drabbar ögat på olika sätt de som är födda med en synskada som innebär total blindhet vet inget annat kan i vissa fall klara sig utan ledsagning men i vissa fall behöver även de ledsagning. Särskilt om man skall gå i butiker och köpa vissa saker. För det är faktiskt så att i dag finns det nästan ingen butik där du som synskadad klarar dig själv försök ska du få se om det går gör exenplet ovan så får du se om du klar det.Det är just i främmande miljöer man behöver ledsagning i sin egen miljö i hemmet klara man i regel sig själv med olika hjälpmedel.Det är utanför hemmet som problemen uppstår.
Det är viktig att skilja på Funtionshinder och Handikapp .
Funktionshinder är något personen har handikappad blir personen bara i vissa lägen jag själv är inte handikappad i min egen lägenhet men kommer jag utanför blir jag handikappad på grund av omgivningen och att samhället är otillgängligt för personer med olika funtionsnedsättningar.
Så vi kanske ska lägga krutet på att förändra samhället eftersom det är otillgängligt för personer med olika funktionsnedsättningar. Då kanske färre behövde hjälp med ledsagarservice. Ska inte ett samhälle byggas så det är tillgängligt för alla? Jag tror som Linda att man kan hitta varje människas möjlighet. Men det skulle sannerligen underlätta om samhället ansåg att alla har samma rätt att kunna ta sig fram. Det anser man inte idag.
#64 Du får tycka att jag är tröttsam. Men jag får också tycka att hela strängen är tröttsam.
- Ingen här företräder synen att synskadade inte ska få hjälp. Ändå fylls strängen av motargument mot detta…
- Det är hur lätt som helst att säga att det är synd om synskadade, att synskadade ska få hjälp, att vi friska har det bättre. Strängen är full av dessa uppenbara åsikter som alla håller med om.
- Det är hur lätt som helst att säga att alla som vill ha hjälp ska få den hjälp de vill ha. Varje människa - som tar en sekund att tänka - inser att det är helt orimligt. Ett sådant samhälle fungerar inte. Politik är att göra avvägningar - grundat på ideologi och på praktiska förutsättningar.
- Varje försök att nyansera debatten, att diskutera det som faktiskt kan diskuteras - hur mycket hjälp har man rätt att förvänta sig - möts av poänglösa motangrepp.
Det här är ingen politisk debatt - det är en rad plattityder. Det är tröttsamt!
# 72 Detta är ingen politisk debatt säger du… Samhällets tillgänglighet är då sannerligen en viktig politisk fråga.
#71 Det är precis det handlar om att samhället måste förändras .
När det gäller olika hjälpmedel såsom ledarhundar och avita käppen samt andra hjälpmedel så kan de inte tala om för mig att det här är mjölk och det här är frukt eller att ett vist klädeplag har en viss färg det kan bara mänskan i dag det är det ledsagning handlar om inte om olika tekniska hjälpmedel den som tror att det bara handlar om olika tekniska hjälpmedel har inte förstått vad ledsagning innebär , För oss som behöver ledsagning på grund av vår synedsättning är ledsagare våra ögom och inget annat det är ingen dadda åt oss vi är lika olika eller lika som övriga befolkningen i allt utom att vi inte kan se vissa saker.
GÅ GÄRNA IN PÅ sYNSKADE iFokus OCH LÄS OCH BEGRUNDA DET SOM STÅR DÄR OCH SKRIV GÄRNA ÄVEN DÄR VAD NI TYCKER.
# 74 Väldigt intressant att ta del av din erfarenhet och kunskap! Ett stort tack från mig.
#73 Varför kan då ingen föra fram ett vettigt svar på frågorna i #0?
Ska ledsagartjänst finnas tillgänglig i obegränsad form och utan kostnad?
# 76 Så lyckas du återigen säga att ingen annan har vettiga svar. Diskussionen har utvecklats, men du märker det inte ens. Det är tröttsamt.
#76 Svaret är mycket enkelt det finns bara ett svar och det är ja.
Min motivering är att så länge vi har detsamhälle vi har kommer det att finnas behov av ledsagning och varför ska vi som har det behovet behöva betala för det när ni som inte hardet behovet slipper betala för att vistas utanför er bostad.Får vi däremot ett samhälle för alla så behövs det ingen ledsagning och det samhället kommer varken du eller jag att få uppleva om det någonsin blir det vet ingen.
#78 Ett svar. Tack!
Jag tror inte det är varken möjligt eller rimligt. Två skäl:
- Det finns en risk att en sådan möjlighet skulle missbrukas. Som någon skrev innan så skulle en massa andra behov (social kontakt t.ex.) kunna leda till att man beställer ledsagarservice. Om en tjänst som har ett pris brukar det dämpa missbruk.
- Jag tror att det skulle göra att alla andra som har behov av hjälp också skulle kräva att den var obegränsad och gratis. Det kan ju handla om färdtjänst, hembesök osv.
- Jag tror inte vi har råd att ha en fullt så generös inställning.
Jag tror mer på en kombination av "max antal timmar" och ett relativt lågt pris.

#76. Håller med zzTCM. Vi kommer hela tiden med olika argument hela tiden och drar debatten framåt. Du låter som om det bara är du som är vettig och kommer med vettiga argument, vi andra, som inte tycker som du (dejavu) har inget vettigt alls att komma med. Det anser jag att jag har gjort i det jag skrivit ovan, med mina erfarenheter, både i yrkeslivet och i det privata livet.
Som jag sagt, upprepade gånger, så är inte hjälp/ledsagning lika för alla. Det behovsprövas…..Vi är inte alla stöpta i samma form och har inte exakt lika behov. Därför kan man inte säga att man ska ha hjälp exakt tre gånger i veckan i x antal timmar. Det beror på vad personen i fråga behöver hjälp med och i vilken grad.
Erik, som ju är synskadad, behöver ledsagning i affären då han har svårt att hitta varorna t ex. Min mamma klarar den biten själv då hon alltid handlar i samma affär och dessutom får den hjälp hon behöver i den affären. Skulle hon däremot åka till en helt annan affär ligger hon risigare till. Ska hon handla kläder behöver hon hjälp då hon inte kan se färger och mönster och heller inte var olika kläder hänger. Ska hon käppa sig fram, vilket hon ju ofta gör, så gäller det att det inte helt plötsligt har hängts upp en skylt eller att något förändrats där hon går fram, för då slår hon huvudet rätt i skylten, eller snubblar på en upphöjning i marken och står på öronen. Är det ett arbete på trottoaren så måste hon ut i vägen och då får hon förlita sig på att bilisterna ser henne osv osv.
Min mamma behöver inte ledsagning var och varannan dag, men emellanåt. Erik kanske behöver ledsagning 4 gånger i veckan. Där i ligger skillnaden och därav är sådanan saker behovsprövade. Därför kan jag inte förstå varför du inskränker valmöjlligheten till debatt med att man bara får skriva om ledsagarservice i obegränsad form eller inte. Det fungerar helt enkelt inte så i det verkliga livet efter som, återigen, den hjälp man behöver är behovsprövat. Det är inte så att någon behöver ledsagare dygnet runt och dessutom gratis. När det är så illa att man behöver hjälp dygnet runt så kommer man upp i andra vårdformer. Du hårddrar saken och det tycker jag är att inte föra debatten vidare. Det är att fastna i något som inte finns.
Du väljer att inte läsa och förstå det man skriver. I stället får man skrivet på näsan att man inte har vettiga argument att komma med i debatten. Vad menar du med det?
# 79 Som jag skrev i # 68 Man omyndigförklarar handikappade i samhället idag. Att prata om missbruk visar tydligt på detta. Jag tror tvärtom att människor skulle vara överlyckliga över att kunna klara sig själva mer.
Varför tror du inte att synskadade och andra människor med handikapp vill klara sig själva så mycket som möjligt?
Varför väljer du att inte kommentera att hela samhället måste förändras, så att alla kan ta sig fram? Vi har ju som du säger svårt med en generös inställning, en del anser dessutom att vi inte har råd. Behövs inte stora förändringar till då?
Tror du inte att samhället sparar om vi gör förändringar?
Sedan så vill jag fråga dig. Tycker du att människor med olika handikapp ska kunna ta sig in på krogar? Det är trappor överallt. Ramper behöver byggas. Tycker du att vi lever i ett humant samhälle när de nekas ibland i dörren, trots att plats finns?
#72 VARFÖR skriver du och läser tråden om den är så jäkla tröttsam?
Jag håller med blombuketten igen,. och zztcm.

#79. Allt kan missbrukas. Föresten vari ligger missbruket på att beställa ledsagarservice p g a social kontakt? Vet du hur många handikappade och gamla människor som sitter runt om i Sverige helt isolerade? Jag vet en hel del som befinner sig exakt i den sitsen och den enda männskiga kontakt de har är främmande människor från t ex hemtjänsten. Hur kul är det?
Jaha, bara för att andra skulle kräva obegränsad hjälp ska vi slå på de som redan ligger. Cyniskt och hemskt. Alla kan kräva, det är inte så svårt, men att få det man kräver är en annan sak. Inte heller alla får det utan selektering. Vi är inte helt dumma i huvudet utan har väl ändå en viss förmåga till att just selektera vem som är i behov och vem som inte är det. Det är som om att jag inte skulle kunna hjälpa grannen med lövkrattning för att då skulle alla andra grannar också kräva att jag hjälpte dem med samma sak. Jösses.
Vad skulle ett max antal timmar bestå i? En timme, två timmar?
Det finns redan i dag begränsningar och det är inget man får per automatik det är något man får ansöka om det tar tid med ansökningarna .
Att missbruka ledsagarservice anser jag vara mycket svårt då det är andra som bestänner om hur mycket och när och var man behöver det till.Fastför alla bra reformer finns det en liten risk för missbruk men i detta fall anser jag risken vara minimal.
Det är likadant när det gäller färdtjänst så finns det redan i dag begränsningar i Stockholms län får man endast 72 stycken enkelresor per år för att exe,pelvis åla och handla eller vara med på olika aktiviteter.Så vi som har olika funktionshinder har redan så stora begränsningar i vårt dagliga liv så det kan ni som inte har funktionsnedsättningar föreställa er. Livet utan funktiomsnedsättningar är en dans på rosor i jämförelse jag vet av egen erfarenhet hur det är åt båda hållen.
#83 Vad ska de andra ensamma göra som inte har synfel?
Vem ska avgöra behovet?
#84 Nu berättar du om hur det är.
Fast du ville att det skulle vara fritt och obegränsat. Då finns väl riks för missbruk?

#85. Läs vad jag skrivit i mina inlägg så ser du svaret. Det finns redan de som avgör behovet tillsammans med den behovssökande. Det har jag redan, som sagt, skrivit om så då kan jag ju förstå att du inte läser hela inläggen innan du skriver att vi inte kommer med vettiga argument. Det som Erik beskriver, om hur det är, har jag redan skrivit om i mina inlägg. Jag vet då jag har, som sagt, den erfarenheten både i yrkeslivet och privatlivet.
Som svar på hur den ska göra som inte har synfel kan jag först säga att jag inte skrev om just synfel utan om handikappade och gamla (se inlägg #83). Så varför du frågar mig om just synfel förstår jag inte. Men om vi ska ta de som är ensamma och inte har något handikapp och/eller är gamla som sitter ensamma så kan jag bara, helt krasst, säga att de fortfarande har en helt annan möjlighet att komma ut bland folk. Bl a i arbetet. Om de sitter ensamma p g a psykiskt handikapp och alltså inte komme sig för att komma ut bland folk, vilket inte är ovanligt, så har de ju ett handikapp och ska ha samma hjälp som de med fysiskt handikapp har möjlighet till.
#86 Du har flera gånger berättat att det är behovsprövat. Menar du att det ska fortsätta så? Ska tjänstemän avgöra synskadades behov? Du tar inget intryck av att Eric berättar vilka problem detta innebär?
Menar du att den som inte har synskada också ska få "ledsagartjänst" för att få sina sociala behov tillgodosedda? Gäller det alla samhällsmedborgare? Ska tjänstemän avgöra behovet?

Behovsprövning är en bra sak. Det är kommunpolitikerna som borde inse faktum att det behövs ledsagning och annan hjälp. Det är de som stryper ner tjänsterna då de anser att det kostar för mycket, de sparar alltså på de som verkligen behöver hjälp. I många kommuner, t ex där jag bor nu, så fungerar det alldeles utmärkt. I den här kommunen satsas det på handikappade och gamla och den som behovsprövar gör det tillsammans med den som behov har. Problemet ligger i att kommuner gör så olika så att det på en del ställen blir helt uppåt väggarna. Som t ex det Erik beskriver, att det i Täby skulle tas ut en summa på 230:-/tim där det i andra kommuner är gratis. Det är där skon klämmer och inte på själva behovsprövningen i sig. Behovsprövning är till för att den som behöver hjälp ska få den hjälp den behöver, inte tvärtom.
Jo, jag tar intryck av det som Erik beskriver,men jag tycker inte att du gör det. I den kommun som min mamma bor i fungerar detta också alldeles utmärkt. Hon får den hjälp hon behöver och det har hitills inte varit något problem. Hon har hemtjänst, ledsagarservice och färdtjänst. Förut hade hon ledarhund och färdtjänst.
Vad menar du själv? Ska allting flyta runt och det inte finnas någon som ser till behoven? Hur du än vrider och vänder på detta så måste det i slutändan finnas någon som prövar själva behovet och ser till att det som behöver hjälp får det.
Din andra fråga förstår jag inte alls? Ledsagarservice är till för alla typer av handikapp, inte bara synskadade. Den är till för både fysiska handikapp såsom psykiska handikapp.
Vad menar du med alla samhällsmedborgare? Menar du oss alla, även friska, så nej. Den är bara till för de som har handikapp. Vi som är friska lär inte behöva ledsagare då vi klarar oss själva. Rätt så självklart.
Inom hemtjänsten t ex så får man en vårdplanering och en biståndshandläggare besöker vårdtagaren och tillsammans med den bedöms vilken hjälp man behöver. Inom ledsagarservicen gör man ansökan (om jag inte missminner mig) till socialtjänstens handikappsomsorg och där görs bedömningen. Den kan gå under LSS-lagen eller Sol. Beror på vilken typ av handikapp det gäller.
Självklart finns där brister, som överallt, men som sagt, det är inget fel på själva lagen eller bevosprövningen utan på de beslut som kommunpolitikerna gör och på att lagen då kan slå så olika från kommun till kommun. Där ligger det största problemet.
#88 Men du menade ju att det var OK om man använde ledsagarservice utöver det behov handikappet ger?
Om en frisk är ensam - vaför ska denne förvägras samma service? Kan jag inte gå till en tjänsteman och be denne bedöma min ensamhet?
#85 Ja jag vill att det ska vara kostnadsfritt och att vi som är i behov av det själva ska få avgöra hur mycket vi behöver det.Vi är ändå så hårt beskurna i vår vardag och något överutnyttjande blir det aldrig tal om.Man begränsar sig själv till de gånger man verkligen behöver hjälp med ledsagning. Du kan nog inte föreställa dig hur det är att stäbdigt vara beroende av andra och deras välvilja för att kunna fungera som övriga medborgarei samhället.
#90 Nej, jag har nog svårt att sätta mig in i situationen - och det är möjligt att du har rätt.
#89 Vad har att vara ensam med handikapp att göra?
Ensamhet är inte ett handikapp. Det hindrar dig inte från att röra dig fritt. Du kan göra ngt åt din ensamhet.
Ett del handikapp hindrar dig från att göra det du vill och behöver. Det kan du inte göra ngt åt, om du inte får ledsagarservice.
Ser du verkligen inte skillnaden?
#93 Jo, jag ser skillnaden, men mina resonemang är tydligen för svåra för dig…
#83 "Föresten vari ligger missbruket på att beställa ledsagarservice p g a social kontakt? Vet du hur många handikappade och gamla människor som sitter runt om i Sverige helt isolerade?"
Det tolkar jag som om man som synskadad har behov av - säg tio timmar i veckan - ledsagarservice så är det OK att beställa ytterligare tio timmar för att man känner sig ensam. Och att samhället snällt ska betala.
Och då undrar jag - varför ska inte denna rätt ges till alla som känner sig ensamma?
Vad jag är ute efter; - det är lätt att vara "snäll" om man inte funderar lite på helheter. Det vi vill ge synskadade måste vi också vara beredda att ge andra - om det inte handlar specifikt om synskadan. Och jag tror inte att våra resurser är oändliga.
Eftersom att alla som sitter hemma och är ensamma inte är ensamma pga av sjukdom. De har valt det, de kan göra ngt åt det själv.
Dina resonemang är inte svåra, de är ofattbara.

#95 Det finns nog många som skulle kunna hävda att de som år ut och år in sitter hemma och är ensam lider av en sjukdom.
---
Vilken då?
#95 Mina resonemang är ofattbara för dig, tydligen…
Du menar att alla människor som är ensamma utan att vara sjuka har valt detta. För mig låter det oerhört cyniskt.

#94. Som vanligt så drar du ner det man skriver till något helt annat och hårddrar det så långt det bara går. Det är så löjligt. Jag skriver och undrar varför man inte skulle kunna beställa ledsagarservice p g a social kontakt? Det innebär väl inte automatiskt att man fördubblar antalet timmar i veckan????? Dessutom gäller det fortfarande inte bara synskadade. Det gäller olika typer av handikapp, psykiska som fysiska.
Varför inte alla som känner sig ensamma ska ha den rätten har jag redan svarat på. Det var ju till mig du ställde frågan så……
Jag är inte "snäll" för jag hävdar fortfarande att behovsprövning är en bra sak. Jag förespråkar inte att ledsagarservicen ska ligga och flyta fritt någonstans där ingen har koll på vad som händer. Jag tycker fortfarande att det ska behovsprövas tillsammans med den som hjälp behöver och därifrån bestämmas. Då menar jag inte att man ska behöva ringa till samma "biståndshandläggare" varenda gång man behöver ut och handla, utan man helt enkelt är beviljad just den hjälp man behöver. Skulle det behövas extra någon gång så beviljas det också. Begränsningar finns, det gör det alltid. Men rätten till ett fullgott liv bör man absolut ha och det ska inte kosta i en kommun och vara gratis i en annan.
Det är också väldigt olika på hur den som drabbats, också självklart. Vi är olika. Min mamma t ex begär inte att få allt gratis, det har hon aldrig gjort. Hon kan mycket väl betala för sin service, inom rimliga gränser. Hon betalar för sina hjälpmedel hon får. Där hon bor kostar hjälpmedel alltid samma summa, oavsett hur dyr eller billig hjälmedlet är. Det tycker hon är helt ok. Andra tycker att alla hjälpmedel ska vara helt gratis.
Gamla människor (det är oftast de som har hemtjänst) betalar för sin hemtjänst. Där är åsikterna också olika. En del tycker det är helt ok, andra inte.
Jag tror heller inte att en liten summa skulle få folk att avstå ledsagarservicen. Fast går den under LSS så ska den vara gratis. Det är en bindande lag och alla kommuner är skyldiga att tillgodose den som faller under LSS den hjälp de behöver. Oavsett om det är fysiskt eller psykiskt. I praktiken fungerar detta inte i alla kommuner p g a att politikerna sparar in så hårt på just äldreomsorg, handikappsomsorg och vård. Det är inte den enskilda tjänstemannens fel, de har helt enkelt inget att erbjuda då det inte finns eftersom det lagts ner osv. Jag är själv ingen tjänsteman, bäst att tillägga, så jag inte blir anklagad för att gå i försvar.
#99 Nej, det innebär inte per automatik 10 timmar. Ändra till en timme och svara på frågan istället…
"Varför inte alla som känner sig ensamma ska ha den rätten har jag redan svarat på."
Kan du inte berättat var du svarat. Jag har inte tid att leta i dina långa kommentarer…
#98 Friska människor som är ensamma kan göra något åt saken. Det kan inte alltid sjuka. Ser du skillnaden?

#99. Nej, jag berättar inte vad jag har skrivit. Orkar du inte läsa mina långa kommentarer så är det ditt problem.
Kan du tala om för mig varför du kommenterar det du inte orkar läsa? Då blir det ganska så fel och du drar meningar ur sitt sammanhang och har egentligen ingen aning om vad jag skrivit. Tja, var och en gör ju på sitt vis. Det förklarar i o f s en hel del om dina något konstiga kommentarer på det man skrivit.
#102 Det svar jag hittar är i #88:
"Vi som är friska lär inte behöva ledsagare då vi klarar oss själva. Rätt så självklart."
Jag skrev i #94:
"Det vi vill ge synskadade måste vi också vara beredda att ge andra - om det inte handlar specifikt om synskadan."
Det betyder att man ska få ledsagare för de problem man har med synen.
Sedan kan synskadade ha ett rikt socialt liv - eller vara ensamma. Precis som alla andra. Varför ska samhället ta ansvar för problemet ensamhet bara för vissa grupper av människor?

#103. Det finns mer som jag skrev angående ensamhet, men strunt samma.
Fortfarande, jag skriver inte om just synskadade utan om handikappade, både med fysiska och psykiska problem och det ingick i mitt svar, fast det har du inte ens läst förstår jag. Helt ok, men då tycker jag att du ska sluta fråga då du ändå inte läst mina svar. Har ingen som helst anledning att ta upp samma sak en gång till.
#104 En gång till:
#102 Det svar jag hittar är i #88:
"Vi som är friska lär inte behöva ledsagare då vi klarar oss själva. Rätt så självklart."
Jag skrev i #94:
"Det vi vill ge synskadade måste vi också vara beredda att ge andra - om det inte handlar specifikt om synskadan."
Det betyder att man ska få ledsagare för de problem man har med synen. (Och att andra handikappade kan få ledsagare för sina handikapp-relaterade problem.)
Sedan kan synskadade (och andra handikappade) ha ett rikt socialt liv - eller vara ensamma. Precis som alla andra (handikappade och icke handikappade). Varför ska samhället ta ansvar för problemet ensamhet bara för vissa grupper (dvs handikappade) av människor?
Förtydligande. Det är oomtvistat (i denna sträng) att handikappade ska få hjälp. (Det som är omtvistat är vilken mängd och om det ska vara gratis). Däremot menar du att just handikappade - utöver hjälp pga sitt handikapp - ska få hjälp med sitt sociala liv.

#105. Än en gång, det finns mer skrivet i den frågan om du orkar leta. Jag tar inte upp det en gång till.
Nu får du argumentera mot dig själv, det funkar säkert bäst så. Då får du de kloka svar du vill ha och argumenten blir säkert jättebra och du blir nöjd. Jag har sagt mitt och du orkar ändå inte läsa vad jag skriver, vilket du tydligt visat i dina sista inlägg då du envist hänvisar till en och samma sak. Vad du än säger så har jag svarat på denna fråga, ett långt svar en bit längre upp. Läs det först och ställ frågan sen så kanske det blir rätt.
#106 Du skrev:
"Men om vi ska ta de som är ensamma och inte har något handikapp och/eller är gamla som sitter ensamma så kan jag bara, helt krasst, säga att de fortfarande har en helt annan möjlighet att komma ut bland folk. Bl a i arbetet. Om de sitter ensamma p g a psykiskt handikapp och alltså inte komme sig för att komma ut bland folk, vilket inte är ovanligt, så har de ju ett handikapp och ska ha samma hjälp som de med fysiskt handikapp har möjlighet till."
Om de är arbetslösa då? Man kan ju också ha problem med rörlighet utan att vara klassad som handikappad.
Arbetslösa sitter inte bara hemma.
Arbetsförmedlingen och socialen är snabba med att knipa folk i gumpen så fort de blir arbetslösa, i alla fall om de ska få pengar för att överleva.
Har man nu problem med rörligheten, men inte är klassad som handikappad, då är det ju en helt annan sak.
Då är man fortfarande inte så pass sjuk att man inte kan klara sig på egen hand.

Men Hera har inte du hjälpt nu till att förstöra denna nyttiga debatt??

#108. Jaha, så du menar att en arbetslös sitter hemma och trycker och inte vågar sig ut bland folk……..? Är det så illa så är vi inne på ett psykiskt handikapp och inte arbetslöshet. En arbetslös, vilket jag själv varit, sitter inte hemma p g a arbetslösheten. Tror du på det själv? Skulle vilja se den arbetslösa, för övrigt helt friska, personen som skulle vända sig till ledsagarservicen för att få hjälp att ta sig till arbetsförmedlingen.
Du har äntligen hittat mitt svar och allt du kom på som motargument var de arbetslösa……ja, då tror jag nog att du ändå förstår vad jag skriver i svaret.
#111 Du skriver #108… antar du menar 107?
Du skrev: "…de fortfarande har en helt annan möjlighet att komma ut bland folk. Bl a i arbetet."
Varefter jag påpekar att man ju kan vara arbetslös.
Och det får du till att jag "menar att en arbetslös sitter hemma och trycker och inte vågar sig ut bland folk…"
Sen pratar vi inte om hjälp att komma till arbetsförmedlingen. Du säger att vissa grupper kan få använda ledsagarservice som umgänge - utöver de behov de har som handikappade.
Hur är det med dina egna argument?
Precis så tolkade jag dig också.

#112. Ja, självklart menade jag #107 och inget annat.
Du får ursäkta men efter att ha läst igenom #107 en gång till så tolkar jag det till exakt samma som det jag svarade på i #111. Tydligen har Hera tolkat det på samma sätt som jag. Kan du kanske ha formulerat dig dåligt?
Anledningen att jag skrev om hjälp till arbetsförmedlingen var just för att jag tolkade det du skrev som jag skriver i meningen ovan.
Jag tog arbete som ett exempel. Jag t o m skrev "t ex arbetet". Jag skrev också att de har en helt annan rörlighet än den som är handikappad. Jag förstår inte vad du håller på med. Du hackar sönder det man skriver i små, små beståndsdelar som inte alls visar på den helhet jag beskriver. Om man håller på så som du gör nu så finns det väl bara en anledning och det är att vägra förstå vad jag beskriver.
Med mina argument är det helt ok. Frågan jag ställer är hur det är ställt med dina egna eftersom du inte läser helheten i det andra skriver, i detta fall det jag skriver?
Helhet skapas av delar…
Ja, inte tvärt om!

#116.
, precis vad jag tänkte skriva fast du hann före.
Text-TV nu på sidan 113:
LSS-kostnaden ökar okontrollerat
Kostnaden för personlig assistans
till handikappade ökar radikalt. En-
ligt en utredning som Rapport har
granskat kommer prislappen att ha
stigit från 3,3 miljarder kr
år 1994 till 28 miljarder år 2010.
-Pengarna bara rinner ut genom öppna
kranar. Det finns ingen kostnads-
uppföljning, säger utredaren Magnus
Johansson (mp).
Enligt utredningen kommer summan år
2015, om inget görs, att vara uppe i
35 - 40 miljarder kr per år - lika
mycket som försvarsbudgeten.
------------------------
Kanske inte så dumt att dra upp några riktlinjer…?

#118. Intressant eftersom de flesta kommuner säger sig inte kunna leva upp till kraven. LSS är ju s a s bindande och den har man rätt till (vissa grupper då alltså, inte alla), fast många kommuner faljerar p g a att de säger sig ha för lite ekonomiska resurser att följa LSS-lagen. Undrar just var alla pengarna tar vägen.
Ja, enligt (mp)-killen som utrett finns ingen uppföljning…

#120. Då är det tur att någon, i detta fallet mp-killen har tittat över detta. Hoppas bara att politikerna nu är lyhörda för sånt här är ju skrämmande.
http://forum.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=908542&lid=senasteNytt_275216&lpos=rubrik_908542
"Förbjud fusk med handikappstöd"
SVT har tidigare avslöjat hur privata företag inom personlig assistans lockar nya kunder. Genom att erbjuda billigare vård. Man kommer inte åt företagen. De privata företagen kallar överskottet för "trivselpengar" och har i reklam använt den för att locka kunder.
MP reserverar sig för att man inte gör något för att komma åt assistans bolagens stora vinster. Det är nu fritt och helt lagligt. Så inte behöver någon undra var pengarna tar vägen.
Så mp vill inte försämra för de handikappade. De vill se över framkomlighet i samhället m.m. Människor med funktionshinder ska ha en bra omsorg säger alltså Magnus Johansson MP. Han tycker INTE att samhället endast ska stå för en viss omsorg. Alltså inte någon timme i veckan…..
Ja alltid är det någon som ska sko sig och sedan så klagas det över att de som verkligen behöver fuskar…..man blir illamående.
En bidragande orsak till att kostnaderna för personlig service har ökat är att kommunerna har lagt ner Servicehusen där många funktionhindrade bodde och vill att folk ska bo på andra ställen och då ökade kostnaderna fort för denna typ av service så kostnaderna har skjutits över från kommunerna till staten och personlig service och ledsagning av synskadade är två helt olika saker.
Personlig service ä till för att personer som har så stort hjälpbehov i sin dagliga livsföring att de själva inte klarar att sköta den det gäller allt från att få hjälp med att gå på toaletten och klä på sig och laga mat sådant som vi andra tar för givet, Att sedan privata företag skor sig på dtta är fel ingen skall behöva sko sig på attpersoner med grava funktionshinder inte klara sig själva:Det vore bättre att de personliga assistenterna fick löner som de kan leva på och administrationen skall samhället kunna klara av då beslutet tas av samhället om man ska vara berättigad av personlig assistansdå detta är ett myndighetsbeslut.
Ledsagning är för de synskadade är på grund av att man inte ser vart man går och vart varorna i butikerna står eller för att övehuvudtaget klara sig på grund av att man inte ser, Prova själva med en bindel för ögonen och se om ni kan ta er fram i samhället.

#124. Då har den här kommunen fattat fel när de skriver om ledsagarservice. Det innefattar det du beskriver ovan, fast inte som skillnad mellan personlig service och ledsagarservice. Själv har jag aldrig hört, trots många år inom vården, att ledsagarservice endast är till för synskadade, bara att det är ett av funktionshindren som ger rätt till denna typ av service.
#122. Han har alldeles rätt Magnus Johansson (MP).
124# Kan bara instämma: personliga assistenter ska ha löner de kan leva på! (Jag arbetar själv som personlig assistent).
#125 De gör felet som många gör de blandar i hop en massa olika insatser och kallar det ledsagning.
Ledsagning innebär att det är personer som har svårt med orienteringen i samhället och det är inte bara synskadade det finns flera grupper som har de problemen men en ledsagare ska inte hälpa till med toalettbesök och sänggående till dessa uppgifter ska man ha en personlig assistent.
När det gäller gruppen Psykiskt funktionshindrade så har de en personli kontaktperson som hjälper dem med praktiska göromål såsom att betala räkningar skriva kontrakt och den typen av saker de skall även fungera om denna typ av funktionshindrade vill gå ut på några evenemang.
Personlig assistans har de flesta personer som inte klarar av sina dagliga sysslor som att komma upp eller ner i sängen klä på sig göra toalettbesök och övriga hygieniska göromål de behöver i regel hjälp med allt för att klara av att sitt liv på ett värdigt sätt och inte behöva bo på instution
Detta är i stora drag vad som skiljer de olika sakerna åt och som de flesta klumpar i hop till en och samma sak.Därför blir debatterna ofta så fel Det gäller att skilja på de olika sakerna när man debatterar dessa frågor annars blir det helt fel.
Är anställd inom kommunen och jag kan gå ed på att en del(ganska många) som arbetar med LSS bedömning inte gör sitt jobb rätt.
Om det beror på att de missförstått eller inte ids läsa lagen vet jag inte, men många fel begås.
Sara

#127. Ja men det där vet jag. Det var inte det jag reagerade emot i det du skrev i #124. Jag reaterade emot att du skrev att ledsagning är till för synskadade, fast så inte är fallet. Det är till för alla som behöver det och det var precis det jag skrev i #125.
Vi har ju också hemtjänsten som är till för att underlätta vardagen på många vis. Fast inte med ledsagning alla gånger då det inte finns personal tillräckligt. Men det finns undantag även där då vissa personer får hjälp med att uträtta ärenden, tillsammans med hemtjänsens personal. Även att åka på sjukhusbesök som kan sträcka sig flera mil. Ibland är det även så att en psykiskt funktionshindrad person har hemtjänst och där en god man tar hand om den biten som du skriver att en personlig kontaktperson tar hand om. Det är inte alltid det finns någon sådan. Även vad gäller missbrukare så faller de under hemtjänsten i samarbete med socialen som då tar hand om den ekonomiska biten medan hemtjänsten tar hand om den praktiska.
#128. Ja, jag har också vetskap om detta med LSS och handläggningen av det. Ibland undrar man om det inte finns kompetent personal och vad de fick lära sig i skolan. Det gäller ju att hålla sig uppdaterad och LSS är knappast någon ny lag längre.
#129 att jag skrev synskadade berodde på att det var den gruppen vi från börgan talade om och om du läser mitt inlägg127 så ser du att jag där har tagit upp även andra grupper och att hemtjänsten utför en del uppgifter är inget nytt den fanns långt inna LSS lagen kom och då var man tvungen att söka via socialtjänstlagen och det lever delvis kvar ännu.Alla som inte tillhör personkretsen enligt LSS måste få sina behov tillgodosedda via socialtjänstlagen som säger attkommunen är skyldig att tillgodose att personer med funktionshinder får den hjälp de behöv och socialtjänstlagen tolkas på olika sätt i olika kommuner. LSS är däremot en tvingande lag.

#130. Jo, jag vet det också. Vet också att hemtjänsten funnits långt innan LSS, då den lagen inte är så gammal, den kom till 1994. LSS är en tvingande lag, men det utförs inte alltid och det är där problemen ligger.
Ja, det är förstås så att du skrev om synskadade då det är vad du startade tråden med. Men det blir lite ensidigt då LSS och ledsagare är till för olika typer av handikapp, vilket är viktigt att veta.
#131 Det var därför jag skrev och beskrev de olika skillnaderna och visst är det så att lagen inte följs alltid det är det som gör det så knepigt. Det viktiga i det här fallet är att man får upp ögonen för vad dt handlar om för det finns mycket olika uppfattningar bland de som inte är så insatta i dessa frågor .
Man kan ju tycka att de politiker och tjänstemän som fattar beslut i dessa viktiga frågor verkligen sätter sig in i hur besluten blir och följs när det kommer ner på de som är i behov av dessa tjänster fast det är väl bara en dröm att de gör så

#132. Håller med dig. LSS är en bra lag……om den följs. För min del kan jag inte förstå vad det är som är så svårt att förstå för politikern och tjänstemannen. I och med att lagen är bindande så bör det vara relativt enkelt att utföra den.
Vad som är svårt kan man fundera över men dthar varit så att de inte verkar fatta eller så vill de inte fatta konskvensen av sitt handlade och så har det varit så länge jag har hållt på med dessa frågor och det är närmare 30 år

Nu har jag läst igenom den här viktiga tråden. För några dagar sen skrev jag följande tankar i min dagbok. Och det tycker jag är politik för samhällsekonomi verkar fungera på ett helt annat sätt en hushållsekonomi.
"Nationalekonomi- När jag jobbade som personlig assistent tänkte jag att eftersom en assistent har så otroligt låg lön så innebär ju det att hon omsätter sin lön från staten inom det snaraste. Hon konsumerar upp rubbet oftast inom tre veckor.
Ett, alla pengar är tillbaks i systemet igen på ett ögonblick. Dessutom har samma pengar genererat en massa, som; Nytta för en brukare, skatt, assistenten har inte varit arbetslös, alla pengar tillbaka som sagt plus att det som har handlats har genererat meromvärdesskatt. Jag fattar faktiskt inte vad det är som kostar så mycket. det är ju samma pengar som återanvänds."
#135 Nycket bra skrivet.
Jag jobbade som personlig assisten för ett par år sen.
och kommunen gjorde en bedömning hur många timmaren brukarn behövde per dag och som h*n fick bidrag till.
det visade sig att beslutet var 12h/dag, men tyvärr så fuskade företaget (privat) och hade assistent 8h/dag och resterande 4 timmarna stod det påpappret att nån i deras familj var där som assistent, fast brukaren då var helt själv hemma…
FUSK kallar jag det, och när jag tog upp det med chefen så ifrågasatte han mig om jag kanske skulle byta jobb.
ALDRIG mer att jag jobbar som assistent privat!!
#0 Jag tycker INTE att man ska behöva betala för ledsagare/assistent! Man har redan fått betala så mycket när man är sjuk.
Allt fuska ska beivras och att inte vara på plats de timmar som gäller är fusk och drabbar den som behöver hjälpen.
ja, det borde vara mer koll på sånt…
men på det stället var det aldrig någon som kollade att "allt stod rätt till"

Det är något att tänka på. Nu för tiden verkar det som om att en del tror, att bara det är privat så är det genomärligt. En tanke som jag inte alls förstår.