Politik iFokus

Politik

Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 2914 ggr
[Göstage]
1

Valkompasser 2018

Så börjar valkompasserna för årets riksdagsval. Det står oss ju fritt att tro på resultatet, vissa tycker kanske bara det är bortkastad tid, medan andra ser det som underhållande (dit hör jag) eller rent av tror på dem. Tänkte att den som vill kan tipsa om olika kompasser och kanske dela med sig av resultatet- om man känner för det.

[Göstage]
0
[Göstage]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt resultat i Expressenkompassen. Inte förvånad att jag ligger närmast SD, men sedan ser jag mig mer som vänster än borgerlig, fast det ser inte så ut här…

[Göstage]
1

DN:s valkompass.

https://www.dn.se/nyheter/politik/var-ligger-dina-sympatier-fa-svar-med-valkompassen/

DN:s frågor är exakt de samma som i Expressen och jag svarade detsamma i båda enkäterna, men utslaget blev något annorlunda.

Även GP:s frågor är de samma som Expressen och DN har. Utfallet blev mer likt DN:s än Expressen för min del, men det skilde en del på poängtalen.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/valkompass-2018-vilket-parti-passar-dig-1.5601747

[Göstage]
0

#3 Verkar som det är samma kompass som levererats till tidningarna av TT.

[Hayabusa]
1

Gjorde testet, det gav inga direkta överraskningar. Dock saknade jag vissa frågor samtidigt som vissa andra kändes, för min del, mindre aktuella. Vet hur jag ska rösta, så det var mest som en "kul grej".

[Göstage]
1

Ja, det är synd att alla valt samma koncept, det hade varit roligare med lite variation. Även jag vet vilka som får min röst, åtminstone i riksdagsvalet. Röstar kanske på andra partier i landstings- och kommunalval, alternativt röstar blankt där.

[Hayabusa]
1

#6 Precis - sedan innehåller ju flera frågor olika nyanser.

sponny
0

Metros valkompass

För egen del blev det stor skillnad mellan Expressens och denna.

[Göstage]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Gjorde den uppdaterade valkompassen i Expressen, och enligt den står jag Socialdemokraterna närmast (knappt före SD). Förvånar mig inte alls, eftersom Socialdemokraterna i många år var mitt parti (klarsynen infann sig i höjd med valet av Sahlin). 

Med dagens S-ledning är de inget alternativ för mig, och jag tror att många med själ och hjärta hos sossarna känner likadant. Hade de för fyra år sedan stått för det de säger sig stå för idag vad gäller migrationspolitiken och kampen mot kriminalitet  kunde saken varit annorlunda. Nu känns de bara som kappvändare, rädda för resultatet av den politik de själva har fört och för att de nu ser SD när de tittar sig själva i spegeln.  

Som Malcom Kyeyune skrev i Dagens Samhälle i september 2017, ett år före nästa val: "Det som i sista hand dikterar vart politiken tar väg är faktiskt vad vanliga väljare vill ha. Således utgör det tyska valet 2017 antagligen något av en fingervisning om vad som kommer att ske i eftermälet till det svenska valet 2018. SD kommer antagligen att gå framåt, och de andra stora partierna – kanske främst S – kommer att skrika sig hesa över hur människofientligt, rasistiskt, hemskt, oacceptabelt SD är, för att därefter norpa så stora delar av SD:s politik som man behöver."---

Om det är vi  avhoppare eller socialdemokratin som skall ändra på sig, det är en fråga för partistrategerna att grubbla över- om de nu skulle vara intresserade…

Edit.

papa-bear
0

jag vet inte om valflläsket som i stort sett alla partier kastar ut är rätt väg att attrahera väljare, gör väl bara osäkra mer osäker

[Hayabusa]
0

Kyeyunes analys känns tämligen sannolik.

[VSK]
0

Lite märkligt att ett enfrågeparti som F! ens får vara med här. Kunde bara göra Expressens Valkompass då alla de andra bygger en profil på besökaren och blockeras därmed.