Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1512 ggr
AndersE
0

Göran Perssons kavaj

Jag hittade en bra analys av Mona Sahlins situation i dagens HD.

Länk

"I en intervju i tidningen Aktuellt i Politiken (s) säger Mona Sahlin att hon vill komma ur "Görans kavaj" och hitta fram till en egen stil.
Den gymnastiska rörelsen är Mona Sahlins minsta problem. Perssons kavaj är hon redan ur. Ledarstilen är på plats och de flesta i partiet finner den säkert mer behaglig än Göran Perssons.
Men ledarstil ska utnyttjas till något och efterhand som tiden går känns bristen på förnyelse besvärande. Den nya skolpolitiken blev mer analys än slutsatser och mycket sköts på framtiden. Ett nederlag för Mona Sahlin."

"Mona Sahlin måste troligen åter krypa i den perssonska kavaj som hon hängt upp på hängaren. Det vill säga i det avseendet att den lyssnande ledaren måste bli dominerande och köra över olika grupperingar i parti och fackföreningsrörelse. Alla ska med, heter det i den socialdemokratiska retoriken. Men det kommer aldrig att fungera i ett stort parti och en stor fackföreningsrörelse. Ska Mona Sahlin förnya partiets politik, till exempel i synen på skola, vård och bidragsberoende, kommer hon att lämna partivänner bakom sig."

-------------------

Vad tror ni? Kommer Sahlin att klara av detta? Ta de interna konflikterna, sätta ner foten och börja skapa en politik som kan bli ett trovärdigt alternativ till nästa val?

Får vi se Sahlin gå från "one-liners" till de svåra avvägningarna och prioriteringarna som utgör konkret politik? Jag är tveksam…

blombuketten
0

Jag tror hon klarar det.

AndersE
0

#1 Jag hoppas du har rätt. Det är då den politiska debatten kan bli rolig - när två tydliga alternativ finns.

Mervi
0

Jag tror inte att hon klarar det. Hon var mer på alerten förr men så sabbade hon det med Toblerone. Idag tycker jag hon verkar mesig och intetsägande.

Pernilla
0

Jag såg henne i en diskussion kring miljön för ett par timmar sedan och blev faktiskt glatt överraskad. Förutom att hon är en duktig retoriker tyckte jag hon var riktigt nyanserad och påläst. Dock är ju Margot Wallström fortfarande helt outstanding i mina ögon och jag kan önska att hhon varit mer intresserad av att leda partiet.

jen
0

#4 ja, jag hade också gärna sett Wallström som ny partiledare för S. Men jag hoppas och tror att Sahlin klarar det hon med.

(utanför kavajen)

charlie
0

Förlåt men detta kommer nog att vara de starkaste ord som jag någonsin kommer skriva om en levande person här inne.

Hon måste vara helt puckad!

Att hon skrev i ett öppet brev om att Moderaternas fifflande kunde orsaka ett minskat förtronde för regeringsförvaltningen.
Hon av alla människor…

---

blombuketten
0

#6. Ja, precis hon av alla människor. Exakt som så många andra politiker som står och domderar över fusket…….som de själva utför och tror att ingen kommer att upptäcka. Spelar ingen roll vilken partifärg de tillhör.

Ida
0

Hon är en duktig retoriker och det ska som sagt bli intressant att se vad de till sist skapar för politik. Det är enkelt att opponera på saker och ting innan man själv konkret måste visa på hur det ska finansieras.

Intressant det här med skolpolitiken där hon visar sig gå på samma linje som regeringens. Det tyder på viss förnyelse. Dock måste de antagligen presentera ett regeringsalternativ tillsammans med v och mp, vilket kan försvåra saken.

BENNYP
0

Jag skulle gärna dejta Mona helt klart !
Bjuder hon på Toblerone är jag såld på henne…
Kvalite före kvantitet. Hellre en toblerone istället för en massa M och M bitar…

blombuketten
0

#9. ?.

Pernilla
0

#9Skrattande Det var det osakligaste jag har sett i en tråd på länge! Tack för skrattet! Klart man väljer mumsig seg Toblerone…

BENNYP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så tråkig stämmning här så lite upplyftande kkKKKKan man väl skriva….

charlie
0

Sahlin är nog mer "påhittig" än någon nu levande politiker.

---

blombuketten
0

Ja, det kan man säga…….om man nu hade hunnit läsa vad där står. Jag hann då inte. Fast jag är krass nog att tro att hon inte är mer påhittig än andra politiker. Jag hann se att hon inte betalat TV-licensen någon gång på 90-talet och att det jämförs med de som fick avgå nu 2007. Jag tror nog att politiker numer är mer granskade än då och att folk tröttnat och därför tvingas de avgå numer. Enligt mitt sätt att se så är det lika oärligt vem som än fuskar och fifflar. Oavsett partifärg eller vad man har för yrke eller om man inte har ett yrke. Att Sahlin har fuskat gör det inte bättre att t ex moderater gör samma sak, eller tvärtom. Det ljuder illa i mina öron när politiker står och fördömer fuskare och säger att man ska klämma dit dem, när de själva gör det.

AndersE
0

#13 Ja, man kan tro det är påhittat, men eftersom man känner igen det mesta så stämmer det säkert.

"Det ljuder illa i mina öron när politiker står och fördömer fuskare och säger att man ska klämma dit dem, när de själva gör det."

Det är väl precis det Sahlin gör? "Det ska vara häftigt att betala skatt." Fast bara när andra gör det? Och att utnyttja gräddfilen till ambassaden för dottern låter rätt lågt…

blombuketten
0

Snälla Anders, det är väl det jag skriver. Jag undantog inte Sahlin, jag skrev POLITIKER. Jag skriver också OAVSETT PARTIFÄRG.  Så varför skriver du denna fråga till mig ovan? Jag skrev också "Att Sahlin har fuskat gör det inte bättre att t ex moderater gör samma sak, eller tvärtom." Observera att jag skriver eller tvärtom. Så nu undrar jag på vilket sätt har jag skrivit så man kan tolka det så fel som du tydligen gör, som om att jag på något sätt försvarat Sahlins handlingar?

AndersE
0

#16 Fast nu hoppas jag du misstolkat mig…

Min #15 var absolut inte tänkt som en "attack" - mer som en fortsättning…

Jag tycker Sahlin är ett exempel på en som inte lever som hon lär.

Jag kanske lämnar ämnet nu… På vägen hem i bilen idag kom jag annars att tänka på att det är något som jag tycker är typiskt svenskt på något vis. Att vi ofta just "lever som vi lär". Vi deltar i internationella samarbeten, är med och gör överenskommelser, och går sedan hem och lever upp till det.

Jag tror de talade om Kyoto på radion. Om att Sverige är ett av få länder som följer överenskommelsen. Jag känner igen det från jobbet. I Sverige lever vi som vi lär.

Vore kul om vi lyckas välja fler politiska företrädare som gör det också…

Pernilla
0

#17 Mjaaa… FN:s barnkonvention är vi inte sä bra på att följa vad jag förstår.