Slut valsedlar?
Det är första gången jag får rösta och jag gick iväg för att förtidsrösta idag, men det blev inget för det fanns inga valsedlar framme på partiet jag skulle rösta på Det fanns på alla andra partier.
Jag bad dem fylla på men det sa hon som satt där att hon inte kunde för det gjorde "någon annan utifrån." Jag frågade när och hon svarade att hon inte hade en aning. Jag sa att jag kunde komma tillbaka imorgon och frågade om valsedlarna skulle finnas då mitt på dagen. Hon sa igen att hon inte visste och inte kunde lova något. Sen sa hon. "Men du har ju så många andra partier att välja på här"
Vilken dum kommentar! Om jag bestämt mig för att rösta på ett specifikt parti så går det väl inte lika bra med ett annat bara sådär. Jag har dessutom svårt att riktigt tro på att valsedlarna verkligen var slut. Det här har alltid varit en sosse-kommun. Där bra många mer än 50% som röstar på S. Jag tror inte att så många verkligen röstat på SD så dessa valsedlar verkligen tagit slut.
Sen har jag inget körkort än så jag har bara tillgång till denna vallokal, , dit jag kan gå.
Kan det vara möjligt att de struntar i att ta fram valsedlar till partier de inte vill att man röstar på?
Fanns det inga blanka?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Det finns blanka valsedlar att skriva på? Eller var de med slut?
Mvh
Mig
Oj jaha? Jag trodde de blanka var för att rösta blankt? Gills de som en röst om man skriver på en blank?
Det gör det :)
Mvh
Mig
Haha.. jag hade faktiskt ingen aning om det. Tyckte hon kunde sagt det åt mig då jag var där då. Men då får jag göra ett nytt försök, tack!
#5 Håller med om att hon kunde ha meddelat det.
Mvh
Mig
Det viktiga när du använder blank valsedel är att du verkligen stavar partinamnet rätt! Binder du ihop eller särskriver orden i namnet fel så blir rösten ogiltig. Eller om du råkar stava fel så blir det ogiltigt med.
Därför det är bäst med förtryckta valsedlar.
Men skriver du precis som partiets namn skrivs och stavas korrekt så gills den rösten precis lika mycket som de förtryckta valsedlarna!
Lycka till!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det är fullt möjligt att de gjorde det med flit, är inte första gången det sker, sägs vara ett vanligt problem i Sverige.
Valfusk är varken demokratiskt eller lagligt. Om man upptäcker eller misstänker valfusk ska det anmälas till polisen direkt.
Kommentaren "Men du har ju så många andra partier att välja på här" är tjänstefel. Så får inte valarbetare svara. Dessutom är det valförrättaren som ska fylla på om valsedlarna tar slut och inte "någon utifrån".
Lite om valfusk, och hur man anmäler det: http://anton.nordenfur.se/valfusk/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Kanske var det "civil olydnad"..? 😉
Seriöst - nej, så får det inte gå till och Carmarino har helt rätt.
#9 Helt rätt.
En släkting skulle rösta. Valsedlar saknades. Han skrev så klart eget. När han frågade en av personerna som tog emot rösterna om vem som räknar rösterna och hur dom ser till att det inte blir fusk, då gav hon honom ryggen. Utan svar.
Känns tryggt!
#9 Är du säker på det? Läster i lokaltidningen att det försvunnit valsedlar även här men då för två lokala partier.
"– Alla valsedlar med namn är det upp till varje parti att komma och fylla på, men alla sköter det väldigt bra tycker jag, säger Lars Berggren, röstmottagare."
#11 Oja, det kan pågå, och har gjorts, valfusk vid hantering av valsedlar och vid räkning av rösterna.
Ett sätt som man kan hjälpa till att förhindra detta är att några personer stannar kvar i vallokalen vid rösträkning; då ser man om valfusk sker och kan anmäla det direkt. Det bör ju vara personer som sympatiserar med olika partier så att det t.ex. inte bara är sympatisörer från ett och samma parti och att de kanske är okej med att valsedlar från ett eller vissa partier slängs så länge inte deras slängs eller hotar eller annat sätt försöker påverka valarbetarna som räknar rösterna. Man ska bara vara en observatör helt enkelt, om något inte ser rätt ut = anmäl. Det är fullt tillåtet att stanna kvar i vallokalerna vid rösträkning då den är offentlig
#12 Nej, säker är jag inte. Det verkar vara olika i olika kommuner.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#14 Ja det verkar vara olika.
#7 Nordegren & Epstein intervjuade juristen David Holm på Valmyndigheten. Bland annat då frågan, om jag stavar fel när jag skriver partibeteckning på en blank valsedel. Och det viktigaste är att det tydligt framgår vilket parti som avses. Etablerade förkortningar har godtagits och om du röstar på Vänsterpartiet men råkar skriva Vpk så har även det godtagits. Och det handlar om valhandlingen, inte en tävling i rättstavning.
Länk Lyssna från 32:40
#16 Tack. Jag har ofta undrat varför omräkning utförs och att resultatet då ofta blir annorlunda än när valsedlarna räknades första gången, men nu tror jag att jag har fått en förklaring, som verkar bra.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Bra att det är lite mer "slapphänt" gällande stavning hit och dit om man tvingas skriva partiets namn på en tom valsedel.
#16 För allt som sägs i media är sant!
Röstar man på något icke riksdagsparti lovar jag dig att det är mer petnoga!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.