Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1344 ggr
Vanja
0

Stämmer dina fördomar?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stammer-dina-fordomar-sa-ar-partiernas-typiska-karnvaljare

De här videorna var ganska roliga faktiskt, men jag tror inte att den stereotypa moderaten dricker rödvin till pizzan, eller jag hoppar inte det iallafall. Haha :) 
Stämmer videon för det du ska rösta på in på dig?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Herveaux
2

Haha, japp, stämde bra in på mig.😉 Röstar på SD.

// Harley

-hanna-
1

Ja det stämde faktiskt

[Hayabusa]
4

Jag har fördomar om just fördomar… 🤓

Record
0

Har poströstat och fick inte behålla röstkortet, för att ändra mig på valdagen som tidigare varit möjligt, varför? Valmyndigheten har sänt ut alla röstkort, och stämmer av mot de insamlade poströstkorten, Svaret de vill ha är att se hur många det är som smiter eller försöker rätta till sitt val efter söndagens utfrågning 2/9-18.

Fattas bara att valkuverten är DNA-märkta, för fler svar. 😃

[Hayabusa]
2

#4 Du kan få ett nytt röstkort utskrivet.

[VSK]
0

Valsedlarna man får hem är ju märka av vad som ser ut som en unik kod.

Herveaux
2

#6 Menar du siffrorna längst ner på valsedlarna? 
Maken och jag är skrivna i olika kommuner (jag i Knivsta, han i Uppsala), men har samma sifferkod på sedlarna för riksdag och landsting (våra kommuner går under samma landsting) olika för kommun.

// Harley

[VSK]
0

Okies, var det så enkelt mao 🙂

annia1
1

Record #4 nu är det möjligt att jag missförstår dig.

När man poströstar eller förtidsröstar så följer röstkortet med i det kuvertet som dom lägger ner valsedlarna i. Och dom använder sen röstkortet i vallokalen på valdagen för att pricka av dig på listan. Så har det alltid varit. Det av säkerhetsskäl. För röstkortet visar att det är du som röstat.
Om du tidigare har poströstat/förtidsröstat och fått behålla röstkortet så har dom gjort fel.

Om man däremot bara röstat i vallokal på valdagen så har man nog kunnat få behålla röstkortet för då har man röstat och man har blivit avprickat.

Om man poströstat/förtidsröstat och vill ändra sig så går du till din vallokal på valdagen och det går alldeles utmärkt utan röstkort. Det du då behöver ha med dig är legitimation. Ev att dom skriver ut nytt röstkort, men det ska inte behövas.Sen när dom öppnar det kuvert som dina tidigare valsedlar ligger i så kasseras dom.

.

annia1
0

#0 Jag skulle nog gissa fel på allihop för jag har ingen aning om vad som är utmärkande för olika partier.

.

Tjeja
1

Ha ha.. om man ska titta på "fördomarna" så skulle jag altså vara en vänstersvängd Liberal med Sossesympatier…  Kanske inte helt fel ändå men absolut inte rätt heller! 😂😃

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Record
0

# annia 1

Du har så rätt, röstkort och sedlar i samma kuvert till min röstlokal, för en titt men inte avprickning för det såg ja. får vänta till onsdag, spännande! 👍

Men de finns ju de som aldrig begriper att de väljer fel.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kritikstorm-mot-s-efter-skolreklam

😃

Draken
0

#0 😂 Jo, stämde väldigt bra på mig, förutom att jag avskyr hårdrock i alla dess olika former. Dansband däremot, lyssnar jag gärna på 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis