Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 1083 ggr
CarlS
0

Årets julklapp - En get?

För små isolerade byar i södra Mocambique är vardagen en ständig kamp för överlevnad. Här driver bland andra Action Aid ett projekt som hjälper fattiga familjer att bygga upp ett hållbart sätt att försörja sig. Genom att ge en dräktig get till kvinnorna i de fattigaste hushållen får familjen det snabbt bättre. Barnen får näringsrik mjölk och föräldrarna en liten inkomst av mjölken.

Så om du inte vet vad du ska ge någon till julklapp så varför inte ge en fattig familj en get?
Läs mer här

zzTCM
0

Va vettigt att ge bort en get!!! mitt i all vanvettig julkonsumtion

blombuketten
0

Ja absolut. Bra mycket vettigare än att springa ur och in i affärer på jakt efter dyra onödiga julklappar. Julaftonen och dess julklappsutdelning har, för mig, mist sin charm. Är inte det ringaste intresserad för jag tycker inte längre det handlar om att vara tillsammans och må gott, utan mer om att inhandla alldeles för dyra julklappar och för mycket mat som inte ens går åt och stress med allting.

ChristinaSylejmani
0

Inte fel alls.

Tror det var för ett tag sedan (kommer inte ihåg när, ser så väldigt lite på TV) om ngt liknande på Oprah Winfrey show. Om det var byn eller just denna familj som fick en get och tack vare geten så kunde en flicka börja skolan/få en utbildning. Om det var att mjölken såldes eller hur nu det var. Nåt sådant var det i alla fall.

Så getter i julklapp är inte det sämsta.

CarlS
0

"Puttar upp med tanke på Julen"

zzTCM
0

Jag vill ge en julklapp till de underbara människor på iFokus som startat ett samarbete med WWF om att bli fadder! Glad Ni är fantastiska! Oj tänk så mycket faddrar det kan bli. God Jul i förskott till er! Visst kan man klämma in en get också om man skippar julskinkan?

Erla
0

Lite klokt frågar du mej.  Inte genentänkt als 

Hur mycket kostar det att administrera en get innan den kommer til ägaren.

Jag skulle aldrig ville ha en get i lön til eksempel. Det är bättre att ge pengarna cash, så kann dom själva köpa seg en.

Tänk hur mycket det skulle kosta i korrupsjons medel när detta skal spridas.

Se på nödhjälps mat - hur ofta ser man inte att gängar  med mafiametoder tar maten?.

blombuketten
0

#6. Om resultatet är gott, vilket det tydligen är så förstår jag inte vad som är fel med en get. Cash är inte alls lika effektivt. Om du vore en av de familjer som fick en get och kunde försörja sig på den så tror jag inte att du skulle komma med samma kommentar.

Linda
0

Vilken bra tråd, jag kommer absolut ge bort ett par barnmorskor i år:)

blombuketten
0

#8. Ja, barnmorskor är också något som behövs. Tänk om man kunde göra så, vilken grej :).

Linda
0

Jag kommer iaf se till att försöka skänka lite pengar, själv har jag hällre ett fadderbarn än en massa onödiga saker i dubletter:)