Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 791 ggr
[Göstage]
6

Ännu är inte Centern förlorat!

På Aftonbladet debatt har Diana Zadius, juridikstuderande och kommunfullmäktigekandidat för Centerpartiet i Uppsala skrivit ett långt och så klokt debattinlägg att jag inte kan ta valda stycken ur det utan rekommenderar det i sin helhet.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e1oBER/i-sverige-behover-ingen-leva-i-klaner

Annie ut😟 - Diana in! 👍

landsbygdsbo
2

Passar inte galoscherna så stick…. ja rätt vettigt och var det inte ett av framstegspartiets slogan ;)

[Göstage]
5

Personligen ser jag med intresse fram emot reaktioner från centerhåll på Dianas åsikter.

[Hayabusa]
5

Jag ställer mig upp och applåderar 👍

[[eskils_]]
7

#0 Håller med dig - verkligen en bra artikel, och så roligt att den är skriven av en centerpartist! 😉 Kan inte låta bli att citera ett par stycken, pga risk att artikeln hamnar bakom betalvägg:

"Vi måste förse våra myndigheter med rätt verktyg för att utan hänsyn och pardon konfrontera hederskultur och fundamentalism och därmed möjliggöra för alla svenska medborgare att åtnjuta individuell frihet och integritet.

Kort och gott: Ifall du vill leva i landet Sverige, bli svensk medborgare, arbeta och starta företag i Sverige och nyttja de möjligheter som den svenska friheten ger, har du en skyldighet att acceptera alla andra människors frihet. Detta inkluderar dina barns frihet att flytta var de vill, studera vad de vill, gifta sig eller leva ihop med vem de vill efter myndig ålder, och utforska vilka identiteter de vill. Alla individer är ansvariga för sitt eget liv."

"Detta land bygger sina värderingar inte på religion eller enpartistyre, utan på upplysningstidens och de progressiva folkrörelsernas kamper. Och det är dessa värderingar vi ska bygga vår framtid på.

Detta är Sverige, och det ska för alltid fortsätta vara Sverige."

[[eskils_]]
3

#2 Ännu inga reaktioner från centerhåll? Artikeln går fortfarande att läsa. 

Nu är Diana Z med i kommunfullmäktige i Uppsala. 🙂

[VSK]
1

Finns nog massor med reaktioner men i C så får man inte säga vad man vill för då åker man ut med huvudet före, så dessa tänkbara åsikter sker nog i väl dold miljö.

[Göstage]
1

Jag får nog ändra mig från rubriken. Jo, Centern är förlorat.

(Men fortsatt respekt för Zadius, som talade och räddade sin själ.)