Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 815 ggr
Lisbeth
0

Fläckfritt förflutet?

Mikael Trolin FP skuldsatt politiker hävdar att det är lämpligt att sitta i riksdagen om man inte har ett fläckfritt förflutet. Att det t.om. kan vara en fördel om man har erfarenhet av livets skuggsida på något sätt. Han menar att man givetvis ska ha fått ordning på sitt liv och att man ska ha avtjänat ev. straff.

Vad anser ni kan man sitta i riksdagen om man varit straffad tidigare?

mvh Lisbeth

Ida
0

Jag tror inte att man skall straffas för alltid bara för att man någon gång gjort ett misstag, trots att det ofta kan bli så i praktiken.

Det beror givetvis på vad man straffats för, men förhoppningsvis har man lärt sig något av sitt misstag, vilket kanske till och med kan berika personen i fråga.

Det är en intressant frågeställning, för det verkar generellt som att fd straffade personer i Sverige (oftast grovt kriminella dock) har oerhört svårt att komma tillbaka till samhället.

/Ida

Staffan
0

Jag tycker nog faktiskt att dessa personer i de flesta fall ska ges samma möjlighet till politiskt arbete som de med ett prickfritt förflutet. Dom har ju trots allt fällts för sitt brott och tagit det straff vårt rättsväsende utdömt.

När det gäller redan aktiva politiker anser jag däremot att reglerna bör vara hårdare. Om man har sökt och fått folkets förtroende ska man ut direkt i händelse av att man sviker det.

Just my humble opinion… :)

Mvh // Staffan

AndersE
0

Det borde ju vara väljarna som är den dömande instansen när det gällar att avgöra vem som får sitta i riksdagen…

Christina
0

Jag har en viss förståelse för argumentet att ha upplevt en stund på livets skuggsida. Har själv noterat att folk som haft ett sammanbrott av ett eller annat slag är mycket trevligare och tolerantare än de som aldrig trillat dit.

AndersE
0

#4 Och vad i H-E vill du insinuera med det, J-A….#¤#¤¤#%&#????

Flört

(Ursäkta - kunde inte låta bli…)

Pia
0

:)

Jag tror inte det är någon direkt nackdel i politiska sammanhang att ha "levt lite på skuggsidan", precis som Christina säger, man får en annan förståelse för olika människor än någon som kanske alltid seglat fram på en räkmacka eller är en politisk broiler…

Staffan
0

#3 (Anders)

Precis, och i den här tråden är det vi som är väljarna och som får säga vad vi tycker om saken… :)

// staffan

Christina
0

#5 Precis - och därför är Anders idag den lyhörda och empatiska person som vi alla gillar väldigt mycket

Maximilien
0

#8. Var snäll nu, Christina, och inte så ironisk.Flört AndersE är verkligen en vettig person att debattera med, det är min erfarenhet. Beträffande de folkvaldas fläckfria vandel räcker det inte med att luta sig mot väljarnas domslut, man bör även ha en egen åsikt både som väljare och samhällsintresserad, talför medborgare.

Staffan
0

Annars skulle vi ju kunna ha en folkomröstning varje gång någon är på väga att få jobb i riksdagen, då får alla vara och bestämma. Låt oss starta en utredning om saken! :)

Christina
0

#9 Nu missförstod du. Jag gillar Anders högt och rent som en hjälpsam och lyssnande person.

Maximilien
0

#11. Det förstod jag, Christina. Jag håller med dig dessutom.

Staffan
0

Jag håller också med er båda, Anders regerar.

Lisbeth
0

Instämmer Anders du är bra även om du inte tycker som jag i mycket. Det är det som är det fina med dig Flört du står för dina åsikter! Det gillar jag.

AndersE
0

Oj, vilken gullig sträng… Generad

Jag har inte funderat jättemycket i sakfrågan, men tror nog det är lämpligt med olika erfarenheter i riksdagen. Inte kriminell, men ett avtjänat straff kan väl vara OK. Kanske lite långt att gå att hävda att det är en merit dock…

Christina
0

Håller med dig Anders att kriminella tendenser inte är någon rekommendation. Men jag har alltså en viss svaghet för folk som gått i väggen eller gått ner sig och sen kommit tillbaka. Ex.vis  några f d missbrukare är de finaste människor jag känner.

AndersE
0

Jo, principen kring ett avtjänat straff tycker jag vi ska värna.

Linda
0

jag vill inte gärna ha massmördare som bestämmer över mig dock…;)

Inlägget är låst för nya kommentarer