Politik iFokus

Politik

Etikett: off-topic
Läst 857 ggr
LBB
1

Ska vi slå vad

Boris  PM i GB ska få landet ut ur EU till november i år…det har han lovat.

En majoritet vill inte ha en hård brexit ( av dem i underhuset)

EU har gång på gång flaggat för att lagt kort ligger, dvs det avtal man enades om för många månader sedan.

Så jag satsar på nyval i landet före nästa sommar..

kamera0710
3

Intrycket jag får är att vad som helst kan hända i denna dokusåpa, så jag avstår från vadslagningar.

LBB
0

Under den tid GB varit medlem, så har tusentals avtal slutits med ett GB som just medlem. Allt från flygrutter, fiskerätter till avtal mellan enskilda och företag. Alla dessa måste nu förnyas om brexit genomförs.  Mantrat "det är bara att" som populister använt under många år blir nu synat och verkligheten hinner ikapp.

När man här i Sverige diskuterar med EU.motståndare tar de ofta upp Norge som ett paradexempel . - se bara hur bra de har det utanför…Och det säger de utan att inse att Norge betalar nära nog samma nettoavgift som Sverige till EU, per capita räknat. Bara för att få tillgång till den inre marknaden. Dock utan insyn eller inflytande. Det är väl vad  GB har att se fram emot.

72mm
2

"Så jag satsar på nyval i landet före nästa sommar.."

Läget kan vara sådant att detta faktiskt skulle medföra en risk att Nigel Farage skulle få ett oerhört inflytande i form av opposition, kanske t.om. bli aktuell som premiärminister. Det tror jag inte Boris vill utsätta sig för. 

Jag tror hans alternativ är att, med hjälp av det enskilt största partiet i EU (Brexit Party) och Farage som bundförvanter, leverera det han lovat, nämligen ett brexit, eller fallera och då riskera ett omval med Farage som motståndare. Det senare skulle vara oerhört underhållande, så vi får väl hoppas på det. :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LBB
0

Han har ju lovat ett utträde före november 2019, vare sig det blir ett hårt eller mjukt..han flaggar för omförhandling med EU, det mottogs som väntat, med en kraftig avvisning. Så vad blir hans alternativ om parlamentet motsätter sig en hård brexit? Hans möjligheter att skicka parlamentet på semester och under denna själv genomföra brexit kringskars ju ytterligare häromsistens..

Så ett nyval rycker allt närmare och då förhoppningsvis med ett tredje eu-val inkluderat.

kamera0710
0

Nu talas det om nyval i mitten av oktober, ser jag på text-tv.

LBB
0

polsk riksdag…

kamera0710
0

"Den 31 januari lämnade Storbritannien EU, och Johnson lovade att i ett nafs ordna ett frihandelsavtal innan övergångsperioden löper ut på nyårsafton. En vecka före deadline fortsätter samtalen mot ovisst mål. Spridningen av den nya coronavarianten har gett en föraning om det långtradarkaos som väntar om ingen uppgörelse nås, men besluten tycks som vanligt dröja.

Nationens intressen har Johnson alltid likställt med sin egen politiska välgång. Kanske är det därför hans kravkatalog till EU har präglats av så oförenliga ståndpunkter. Men genom att han väntat till ödesstunden har alternativen blivit få. Nu är det hög tid att bestämma sig för att stoppa färden innan den ekonomiska stupkanten passeras."

https://www.dn.se/ledare/gunnar-jonsson-mr-beslutsangest-regerar-de-brittiska-oarna/

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson väntar helst in i det sista med att bestämma sig. Coronakrisen eller brexitfrågan, sak samma.