Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 3148 ggr
Staffan
13

Utlandets syn på Sverige

Tycker du att det är intressant att läsa om utlandets syn på Sverige? Det tycker jag så jag läser allt jag kommer över. Den här tråden startar jag för att vi ska få en plats att samla utländska artiklar om utvecklingen vi har här i Sverige. Den här artikeln postade DailyMail/MailOnline igår: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3317978/Torn-apart-open-door-migrants-Sweden-seen-Europe-s-liberal-nation-violent-crime-soaring-Far-Right-march-reports-SUE-REID.html Den handlar om invandringen och "utmaningarna" där men också om skolmassakern i Trollhättan och högerns snabba framväxt i landet. // Staffan

[rutt]
0

Det är väl ungefär vad man säger här nere också.

72mm
3

Bra TS. 

Läste precis den där artikeln. Den är ändå ganska snäll och nedtonad.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2

#0 Har läst! Vill varmt rekommendera den artikeln!

[VSK]
10

Visst är det märkligt att utländsk media beskriver verkligheten mer än de inhemska.

Zyperior
13

"I intervjun med BBC Radio 4 har David Cameron uppgett att attacken lika gärna kunnat inträffa i Sverige.
–  Attackerna i Paris hade kunnat inträffa i Belgien, de hade kunnat inträffa i Danmark, de hade kunnat inträffa i Sverige, de hade kunnat inträffa här, säger han till radioprogrammet." - Aftonbladet

Jo tack, vi är officiellt 13% som redan fattat detta. Inofficiellt många fler.
En handfull nötter i regeringen har det garanterat inte.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Emo
9

#3 Vilken fruktansvärd hemskt rasistisk mening; "Worse yet, by refocusing its humanitarian effort on individuals healthy enough and wealthy enough to take themselves to its shores, Sweden is shunning those abroad in greatest need."

OBS ironi.  Vi som tycker att vi ska hjälpa de mest behövande kallas ju rasister.

Skäms Sverige!

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
1

Staffan, tack för bra länkar, men kan du inte skaffa bra länkar från Tyskland och Österrike också. rara gav oss en hel del tidigare men har slutat med sina fina länkar. Danska tidningar har också intressanta och upplysande artiklar. Kanske lättare med danska tidningar än dansk radio för många här.

[rara]
5

http://de.gatestoneinstitute.org/6715/schweden-kollaps

I den här artikeln står det bland annat att om migrationsvågen fortsätter som nu, att svenskarna snart kommer att vara en minoritet i sitt eget land.

"Den sista konsvekvensen av västerlandets migrationspolitik, framför allt Sveriges kommer att leda till att ekonomin kommer att kollabera, för vem kommer att betala allt det här? Ett ekonomiskt sammabrott händer alltid väldigt snabbt när det händer" - Lars Hedegaard.

Det kommer inte att ta lång tid tills svenskarna kommer att inse att staten inte kommer att bry sig om dom. Landet som för 20 år sedan ansågs vara ett av världens säkraste och mest välhavande länder står i dag framför faran att bli en misslyckad stat.

Såg just att det finns en engelsk orginaltext  som alla själva kan läsa här. http://www.gatestoneinstitute.org/6697/sweden-collapse

Men eftersom jag redan gjorde mig mödan att översätta från en länk som jag trodde var tysk låter jag det stå kvar.

[rara]
4

Här det står det i en tysk tidning om den misslyckade svenska invandringspolitiken och att resultatet av tiotals år av liberal invandringspolitik är att 58% av alla socialtjänster - och pengar går till invandrare. Nu bär Europas flyktingskris och 190.000 nya flyktingar med sig nya höga belastningar. Sverige når gränsen av deras prastationsförmåga. Den politiska asylkonsensen har trillat. Svenskarna betraktar resultatet av 100.000 tals misslykaden integrationer. Enligt de svenska invandringsmyndigheterna måste Sverige nästa år betala 6,3 miljarder euro (runt 60 miljarder kronor för flyktingsströmmen. Från 2017 till 2019 räknar myndigheterna med 7,4 miljarder euro om året. Budgeten för år 2015 har invandrarna redan sprängt. Fast den delen i artikeln baserar på vad svenska dagbladet skrivet. Så kanske ni alla redan vet om det här.

https://www.bayernkurier.de/ausland/7032-gescheiterte-zuwanderungspolitik

Det står att 59% av alla svenskar önskar sig en strängare asylpolitik. I Artikeln står det också att den engelska tidningen the economist skrev att faran för Sverige blir akut. Massinvandringen skapar en befolkningsgrupp som för alltid är beroende av staten. Bara 52% av de icke europeiska invandrarna som är i en  arbetsförmögen ålder arbetar gentemot 84% av alla som är födda i Sverige, I Rosengård som är invandringsdistriktet i Malmö har bara 38% av invånarna en arbetsplats. Tino Sanadaji som är en svensk-kurdisk nationalekonom säger att flertalet av personer som i Sverige anklagas för mord, våldtagning och rån är invandrare från den första och andra generationen. 26% av alla fängelsefångar är utlänningar och invandrare och 50% av alla fångar som döms till fängelse med mer än 5år är invandrare. De flesta är invandrare från den första eller andra generationen.

[helga21]
2

En god idé T.S🙂

72mm
0

#6 "Attackerna i Paris hade kunnat inträffa i Belgien, de hade kunnat inträffa i Danmark, de hade kunnat inträffa i Sverige, de hade kunnat inträffa här, säger han till radioprogrammet."

Alltså, lika övertygad som jag är i mina åsikter för vad som borde vara svensk inrikespolitik, lika förvirrad och osäker är jag för vad jag egentligen tycker om hur man bör se på världen i stort, specifikt USA, Ryssland, Europa och mellanöstern. 

Att påstå att läget är komplext är ju minst sagt en underdrift. 

Jag är inte alls säker på att attackerna skulle like gärna kunnat hända i Sverige. Det är inte tillgången på terrorister som är avgörande, det är nog vilken utrikespolitik som landet fört tidigare som man ska försöka analysera.

[rara]
8

Den här artikeln är värd att läsas:

http://www.epochtimes.de/politik/europa/schweden-ausser-kontrolle-regierung-oeffnet-die-tueren-zur-anarchie-a1285327.html

Rubrik: Sverige utom kontroll: regeringen "öppnar dörren till anarki"

Jag ska översätta ett par ställen i artikeln. Vem som vill läsa hela artikeln men inte kan tyska får trycka på översättningsknappen, fast översättningen med google inte är bra..

"År 1975 beslutade den svenska riksdagen att Sverige inte längre bör vara svenskt, utan mångkulturellt. Sedan dess har antalet brott exploderat. Våldsbrott ökade mer än 300  %, våldtäkter med 1472 %"

"Rädslan i befolkningen framgår av efterfrågan för skjutvapen. Fler och fler svenskar biträder skytteföreningar och grundar medborgargarder. Efter en liten nedgång i 2014, har frågan om vapenlicenser i år ökat kraftigt igen. Enligt polisens statistik, det finns 1,901,325 registrerade skjutvapen i Sverige som ägs av 567,733 människor. Dessutom ett okänt antal olagliga vapen."

"Folket har förlorat förtroendet i staten. Polisen kommer inte mer. Lastbilsförare säger att om de ser en tjuv som tömmer tanken på deras lastbil springer dom ut med en basebollklubba.  Det har ingen mening att ringa polisen, men om man slår ner tjuven kan man åtminstone förhindra att han stjäler mer dieselolja. Många husägare säger sammma sak,. De sover med en basebollklubba under sängen, men det är riskabelt. Polisen kan säga att man har förberett sig av att använda våld och det kan användas mot en."

"Ronny Fredriksson, talesman för säkerhetsföretaget Securitas, säger efterfrågan på larmsystem för privata hushåll har stigit i höjden sen 6 år.  Vid den tiden stängdes många lokala polisstationer. De flesta polismyndigheter befinner sig nu i de stora städerna. Det tar ofta timmar tills polisen anländer. "Fler och fler människor i dag förlitar sig på tjänster från våra säkerhetsstyrkor."

"Fredriksson är orolig för konsekvenserna för samhället: .. "Problemet är att vi behöver polisen när våra vakter tar fast en inbrottstjuv eller en våldsam person, vi kallar polisen men reaktionstiderna är mycket långa.  Ibland blir den fasttagna personen våldsam och flippar ut.  I vissa fall, berättade polisen för oss att vi bör låta den person som vi har tagit fast, gå efter fastställandet av personuppgifter, eftersom ingen polisbil var i närheten. "

"Oroliga medboprgare stämplas som rasister. Politiken bryr sig inte om människors rädslor och oro.  De som yttrar sig över outhärdliga förhållande stämplas som  främlingsfientliga och rasistiska."

Sen beskrivs det i artikeln hur folk försöker att ta saken i egna händer och tänder eld på asylhem, men även flyktingar tänder eld på deras egna asylhem.  Den svenska utrikesministern säger att Sverige står före sammanbrottet och systemet kommer att kollabera.

Jag tror att vi snart inte kommer att våga oss ut på gatan längre när hundratusentals laglösa, bostadslösa och kvinnolösa män konstaterar att polisen inte finns till längre.  Det är också en fribiljett till "vanliga" brottslingar, dvs. svenska brottslingar att slå till.  Fri fart för terror, inbrott, droghandel- och smuggel, vapenhandel, osv.  arbetslöshet, saknande perspektiv för våra barn och ungdomar. Sverige och Europa är slut.

Här finns en till artikel som bekräftar vad jag tror. Där det står det att enligt UN kommer Sverige att bli till ett tredje världs land fram till 2030:

http://www.epochtimes.de/politik/welt/un-schweden-wird-bis-2030-ein-dritte-welt-land-werden-a1284019.html

Farväl Sverige, Farväl Europa………………….

[sanna70]
6

"Sweden is fast approaching a complete collapse. More and more municipalities are raising the alarm that if the migrants keep coming at this pace, the government can no longer guarantee normal service to its citizens. In addition, ominous statements from government officials have left Swedes in fear of what tomorrow may bring. If the migrant wave keeps coming, in 10-15 years, Swedes will be a minority in their own country.

At a press conference October 9, Prime Minister Stefan Löfven said that Sweden is in a state of crisis. However, when asked to clarify what he meant by this, Löfven was unable to produce a single coherent sentence."

http://www.gatestoneinstitute.org/6697/sweden-collapse

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Nu är inte denna artikel specifikt om Sverige men inte är det roligt att se oss i grafen inte

http://www.iflscience.com/editors-blog/belgium-contributes-most-isis-fighters-capita-any-eu-country

[rara]
8

Sverige ligger på plats 9 i världen. Det är klart att IS rekryterar folk bland muslimerna och därför är det länderna som har mest muslimer som ligger först i statistiken. 

Resultatet av massinvandringen som sker nu kommer våra barn och barnbarn drabbas av.  För de flesta invandrare finns det ju inga perspektiv för framtiden.  De flesta har ingen utbildning, kan inte språket och antalet analfabeter är stort. Det är omöjligt att integrera alla dessa och viljan till att anpassa sig vår kultur är heller inte så stor hos många.  De har ingen möjlighet att få ett jobb och därför ställer sig inte ens frågan om de verkligen vill arbeta. Skillnaden mellan socialhjälp och summan som de får för ett enkelt jobb är inte allt för stor. Bostäder är det också ont om.

Utan perspektiv i livet är de ett enkelt byte för IS rekryterarna, som hävdar att de skulle ha perspektiv för framtiden hos dom. De säger att de kan tillhöra en elit som bygger upp en ny stat och ger dom känslan av att vara viktiga. När de nappar på hjärntvätten utvecklar de ett hat mot oss och landet som inte gav dom perspektiven för framtiden som de förväntade sig. De lär att hata oss och vår kultur, våra religioner och vårt sätt att leva och sen är det bara en tidsfråga tills dom mördar oss.

Tills nu funkade det så att de som nappar skickades till Turkiet. Där får dom genomgå en säkerhetscheck tills dom skickades till Syrien till att bli kämpare. Sen kollar dom för vad man kan använda personen som, dvs. vem som blir en självmordsmartyr, vem som blir en kämpare osv.  Sen kommer dom till ett utbildningsläger och en del skickas tillbaka till Europa för att göra attentat. 

Om det fortsätter så här kommer det snart att finnas utbildningsläger i Europa.  Personalen som behövs har ju IS lätt kunna skicka till Europa med flyktingsströmmen.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 16 vilket långt utlägg på en mening om en graf 🙂

Farwuq
4

När jag var ung, fanns det ett land som benämndes DDR, strax söder om Skåne.
Där var det ordning och reda.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
0

#18 De hade en hel del bra synpunkter. Tyvärr var det mest de negativa man hörde talas om.

72mm
3

#17 Tja, det var ju lite analys till grafen som borde skrämma livet av vem som helst. Det är alltså lättare för Daesh att värva "krigare" i Sverige än i palestina eller Kuwait.

[Göstage]
3

Politiker från andra nordiska länder tycker till om grannen.

https://www.expressen.se/nyheter/grannlandernas-dom-sverige-har-varit-radda/