Invandringen räddar liv!
"Om Sverige hade tillämpat den stängda gränser-politik som allt fler har förordat på senare år skulle vi ha saknat ungefär 67 000 personer inom vård- och omsorgsarbetet idag. Det hade varit förödande under Corona-pandemin.
Det finns idag ungefär 42 000 yrkesverksamma läkare i Sverige. Ungefär en tredjedel av dessa är födda utomlands.
Det finns idag ungefär 110 000 yrkesverksamma sjuksköterskor i Sverige. Ungefär en sjättedel av dessa är födda utomlands.
Det finns idag ungefär 140 000 yrkesverksamma undersköterskor inom hemtjänst, hemsjukvård och äldreboende. Av dessa är ungefär en fjärdedel födda utomlands.
Just nu har vi alltså i runda slängar 14 000 läkare, 18 000 sjuksköterskor och 35 000 undersköterskor som har fötts i ett annat land. De har kommit till Sverige som flyktingar eller genom arbetskraftsinvandring är nu är helt nödvändiga för att vi ska kunna klara kampen mot Corona-pandemin.
Dessutom tillkommer mängder av människor inom vården som är andra eller tredje generationens invandrare."
https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/veckans-varsta/197457-invandringen-raddar-liv/
Sajtvärd Katter iFokus
Jamen detta är jättebra! Vad hade vi gjort utan den?
Men….det finns ett mörkertal också i hurmånga som inte jobbar..som är här papperlösa…Det är dessa som kostar oss, Sveriges skattebetalare en jäkla massa.
Dessa räddar inte liv tyvärr. Dessa pengar kunde gå till att sätta till ännu mer personal inom vården…eller att försöka rädda den ekonomiska krisen som kommer.
#1 skulle vi ge alla dessa papperslösa människor en chans att få sina papper så skulle de säkert ha gjort en massa bra saker här i det svenska samhället! Men det är ju tyvärr så att alla dessa inte får någon chans….
När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)
Invandring har egentligen aldrig varit ett problem för Sverige. De som har invandrat till Sverige har gjort det för att det funnits ett behov av människor i landet. Arbetsplatser har fyllts vilket i sin tur positivt påverkat välfärden i landet.
Den inställningen delas av de flesta med en smula insikt i ekonomi och samhälle.
Problemet är däremot de stora grupper som på senare år kommit utan att fylla ett behov, utan att det finns arbetsplatser till dem. Människor som kommer uteslutande för att fylla sina egna behov. Man är, med ett modernt ord, inte kompatibla med det Svenska samhället. Den gruppen kostar stora summor och vad värre är, allt talar för att den här gruppen kommer att kosta stora summor i framtiden. Många är inte läskunniga, många sitter fast i religiösa dogmer som förhindrar dem att integrera sig i samhället.
Därför måste vi, dels , och det är ett absolut krav, se till att gruppen inte blir större och dels förhindra inflödet till gruppen. Enligt principen: - lika många som lämnar utanförskapet till en tillvaro med självfinansierad boende och ett arbete som genererar både lön och skattepengar till samhället. Lika många kan vi släppa in i landet, till den här gruppen
Nedan är saxat från en text av Kjell-Olof Feldt, november 2017:
I april 2013 samlades Socialdemokraterna till partikongress. Förutom ett reviderat partiprogram antog kongressen det så kallade Framtidskontraktet, som skulle bli plattform för 2014 års valrörelse. Det enda slag av invandring som berörs i dokumentet är arbetskraften. Den ska ha svenska kollektivavtal och Lex Laval ska rivas upp. Däremot återfinns ordet segregation på flera ställen, dock utan närmare definition: ”Segregationen har ökat de senaste åren” och ”Det finns områden där välfärden är otillräcklig”. Kriminalitet måste bekämpas genom ”minskad segregation” och i ”de utsatta områdena” med fler poliser. Dessutom tilltar bostadssegregationen som ska mötas med ”attraktiva blandade bostadsmiljöer”. Att det ökande antalet asylsökande oroar skymtar till slut i meningen ”Dödandet i Syrien måste få ett slut”.
”Dessa kringgående formuleringar av integrationspolitikens misslyckanden ledde emellertid inte till någon slutsats om orsakerna, framför allt huruvida de fanns att söka i de metoder som tillämpats i flyktingmottagandet och i asylpolitiken.”
Den socialdemokratiska delen av regeringen kan knappast ha glömt Framtidskontraktets skildring av den tilltagande segregationen som skapat ”utsatta områden” med en alltför ensidig bostadsmiljö, kriminalitet och andra problem som hög arbetslöshet och illa fungerande skolor. Även om det inte var avsikten, klargjorde denna skildring hur försöken att på kort tid lotsa invandrare in i det svenska samhället misslyckats. Ytterligare nära 100 000 asylsökande borde rimligen göra misslyckandet ännu större.
Dessa är med stor sannolikhet en invandring som Sverige, som nation, haft stor glädje av:
Tyskar i Sverige: 57 100 (31 december 2017)
varav 50 863 födda i Tyskland och 6 237 födda i Sverige men med båda föräldrarna födda i Tyskland.
Källa: SCB
#5 varför?
#6 Humankapital.
Tyskspråkiga har som högkompetenta invandrat till Sverige allt sedan kristendomen tog fäste i landet. Under Gustav Wasa så var majoriteten av dem som arbetade i Stockholm som bokhållare, affärsjurister och köpmän tysktalande.
På senare tid kom en våg efter första världskriget, många förvaltare från de stora godsen från fd tyskt land i bla Polen. Efter andra världskriget kom otaliga ingenjörer till Sverige vilket bostade allt från bilindustri till turbin o tele industri. SAAB var lite sura över att de inte direkt fick plocka in tyska flygkonstruktörer eftersom man var en försvarsindustri.( men man tillförskansade sig ritningar som sedan styrde in SAAB till konstruktionen av tunnan)
Det här handlade om människor med ofta, en betydligt högre och bättre utbildning än den genomsnittliga svenska(svenska ingenjörer avslutade ofta sin utbildning med praktik i Tyskland på den tiden)
Nu kan/ska man inte begära att alla som kommer håller den nivån. Men kommer man hit som analfabet och är 25, 30 år så är ens möjlighet att bidra till samhället 0. Man är och förblir en kostnad för samhället under hela sitt liv eller så länge man stannar i Sverige.
Sen har vi den oerhört stora procenten som inte kan göra sig förstådd på svenska. Som kör sitt eget race, skiter i att göra det som skall göras och istället snokar genom de äldres smyckeskrin o.l.
Jag jobbar med både läkare och sjuksköterskor som har utbildning inom sina yrken, och som både pratar och kan göra sig förstådd på svenska. De har vi dock väldigt stor nytta av.
#9 Vi hade en st-läkare som inte kunde ett ord svenska. När han ville något så fattade man ingenting. När jag ställde en fråga om vad det var han ville så blev han ungefär som Manuel i "Pang i bygget". Keeee? 🤔
När han skulle beställa prover så skickade han de istället för att spara så jag kunde se vad jag skulle ta.
Han ville inte ens vara i Sverige och lära sej svenska.
Så så kan det också vara och dessa kostar ju tyvärr att ha eftersom det blir fel.
Sen finns det de som är superduktiga och det är de vi har nytta av nu.
#9 "Sen har vi den oerhört stora procenten som inte kan göra sig förstådd på svenska. Som kör sitt eget race, skiter i att göra det som skall göras och istället snokar genom de äldres smyckeskrin o.l." Har du källa på det, på den stora procenten ? eller är det fake news?
Har ingen skriven källa på det. Utan det är vad jag själv har hört och sett när jag jobbade på kommunen.
Man ser mycket när man jobbar inom vården…Vare sej det är inom landsting, primärvården eller kommunen.
Som min AG ….han har dille på att ta in sånna som tyvärr knappt kan svenska. Sen ska vi som jobbar med de lära de. Ja och det hinner vi eller????? Knappast. Och jag har då ingen lust till det heller.
Sen finns det många som är superduktiga och kan förståelig svenska. Ofta är det de som är bäst som läkare.
Men ta detta som exempel som jag även lagt in tidigare…kanske inte just här.
Detta är bedrövligt och kostar en hel del. Det finns rötägg som är direkt farliga.
https://petterssonsblogg.se/2018/02/09/irakisk-lakare-och-framtidshopp-hotade-kvinna-med-att-skara-av-hennes-tunga/
#12 och #13 Hur svårt kan det vara att förstå att ALLA människor är INDIVIDER. Majoriteten är laglydiga medborgare som vill försörja sig själva och dessutom försöker vara hjälpsamma och trevliga mot sina medmänniskor.
Att EN enskild individ inte har lust med/ kan/ orkar det, är kriminell eller drivs av övertygelsen om att de har rätt att hata, nedvärdera och förakta andra kulturer innebär inte att det är något som alla andra individer kan belastas för bara för att de (också) råkar vara invandrare!
Förstår ni verkligen inte hur orättvist och direkt elakt det är att klumpa ihop människor på det sättet och på förhand tillskriva dem en massa negativa egenskaper och handlingar?
Sajtvärd Katter iFokus
#14 VEM har klumpat ihop??? Jag har skrivit att det finns de som är superduktiga.
Är det att klumpa ihop och tillskriva dem en massa negativa egenskaper och handlingar?
Tillåter du att irakiska ST-läkare gör som i artikeln?
#15 Vad har det enskilda brottmålet för relevans i den här tråden om syftet inte var att även belasta andra än den enskilda individ som dömdes för det? Och vilken grupptillhörighet var det som skulle belastas? Var det "män", "ST-läkare" eller "födda i Irak" som du tyckte var viktigt?
Sajtvärd Katter iFokus
#16 Syftet var att visa att även invandrare kostar.
Grupptillhörigheten i denna tråden är väl ändå invandrare? Eller har jag missat nåt
Jag skrev även att de invandrare som är läkare är ofta de bästa.
Det finns rötägg både inom den svenska tillhörigheten och den utländska.
"invandringen räddar liv" är en svepande och relativiserande hypotes som saknar grund. Att en expansiv & generös migrationspolitik på något sätt skulle "rädda" Sveriges välfärd med betoning på vård är en villfarelse.
#17 Du förstår alltså inte skillnaden mellan relevansen i de siffror jag citerade och det enskilda rättsfall som du bidrog med?
Mina siffror visar invandringens betydelse i den vård och omsorg hela vårt samhälle är beroende av. Du väljer att dra upp ett enskilt rättsfall… Varför? Ska jag kontra med ett enskilt rättsfall där den dömde råkar vara född i Sverige? Skulle det i så fall betyda att det finns stor anledningen att smutskasta och misstänkliggöra alla som är födda i Sverige?
Sajtvärd Katter iFokus
Eftersom det med stor sannolikhet finns personal inom svensk vård som röstar på SD så är det, med samma resonemang, korrekt att skriva:
"Sverigedemokrater räddar liv!"
#19 Jag förstod visst dina siffror.
Men läs #18 så kanske du med förstår.
Du får gärna ta ett svenskt fall om du vill. Jag skrev att det finns rötägg i bägge fall.
Hade jag lagt upp ett svenskt fall hade du säkerligen inte motargumenterat det.
Jag smutskastar och misstänkliggör ingen och inget.
Jag lägger fram det som är sant…svenskt eller ickesvenskt.
Du får ta det precis som du vill.
Men att ha en tråd utan diskutioner är väl ändå ganska trist. Om det bara hade varit "ryggdunkarklubben" här inne. 😉
#21 Du skrev tidigare att du är stolt (?) medlem av fb-gruppen "#Sverigeärfullt"… (den med drygt 23.000 medlemmar) och jag brukar roa mig med att läsa kommentarerna där. Av ren nyfikenhet…Hur många kommentarer har DU anmält i den gruppen? Eller är det din egen människosyn och "sanning" som publiceras där? Du som påstår att du varken smutskastar eller misstänkliggör någon eller något…
Som ett experiment kan du prova att dela artikeln "Invandringen räddar liv!" där…
Sajtvärd Katter iFokus
Invandringen i sin helhet räddar inga liv i svensk välfärd.
#12 då är det ju som att låta en soldat vid ett frontavsnitt redogöra för hur kriget går, totalt sett. Man får en begränsad, i stort sett oanvändbar information.
#23 Invandringen dvs de som helt legalt invandrar till Sverige bidrar i så stor omfattning till det svenska skattesystemet och i förlängningen sjukvården att man nog med fog kan hävda att den rättar liv. Men så ska man alltså definiera invandring till dem som kommer med inresetillstånd och ett färdigt UT. Inte dem som kommer objudna och söker asyl. För den ena gruppen kommer för att Sverige har behov av dem, den andra kommer för att de har behov av Sverige.
#25 I sin helhet går det inte att påstå att invandringen räddar liv. Pratar vi "Invandring" som fenomen/händelse så är det oerhört brett begrepp. Här måste man särskilja "invandrare" och "invandring".
Det finns en plussida och det finns en minussida och tittar vi på de senaste 20 årens migration finns det all anledning att påstå att minussidan väger över. Dessvärre.
67.000 utrikes födda inom svensk vård är jättebra, men med stängd gräns hade landet även haft avsevärt färre behövande att ta hand om. Har migranten ifråga inte specifikt arbetskraftsinvandrat så ökar trycket på välfärden naturligtvis. Vård, skola, omsorg mm. Allt belastar välfärden. Skolplatser, SFI, speciallärare, försörjningsstöd etc är stora poster för landets kommuner.
Saxat från www.ekonomifakta.se
"Den grupp som för närvarande uppmärksammas mest i debatten är den stora flyktingvåg som kulminerade under 2015 och denna är svår att ringa in i arbetskraftsundersökningarna. Att det skett en tilltagande tudelning på svensk arbetsmarknad beroende på födelseland framkommer dock tydligt i annan arbetslöshetsstatistik. Ser man till de som är inskrivna som öppet arbetslösa på Arbetsförmedlingen, eller i program med aktivitetsstöd, har andelen utomeuropeiskt födda ökat från lite drygt 10 procent i början av 2000-talet till att utgöra nästan 50 procent idag."
#26 Ja och av den gruppen (de asylsökande) så lär ett litet fåtal kunna arbeta ihop en pensionspott och bidraga till vård o omsorg i den omfattning de själva behöver den. Vilket betyder att kostnaderna för detta lastas på andra.
#27 Precis, det är en nota som i sammanhanget måste beaktas.
#22 Vad andra sitter och skriver håller jag inte koll på. Jag läser väldigt lite där inne. Bara för att jag är medlem där så betyder det inte att jag läser allt som skrivs. Då finge man inte göra något annat. Och klart att jag inte alltid tycker som de.
Sysslar inte med sånna experiment som att "provocera".
En fråga: Vart ska jag ha skrivt att jag är stolt över att vara medlem i just den gruppen?
#23 tänk om du skulle leva i ett land med krig. Du försöker ta dig till ett land som kan göra att du får ett bättre liv. När du står vi den stängd gräns och väntar att gränsen ska öppna så står det en man som delar ut papper med budskapet ”det här landet är fullt”. Hur skulle du känna? Och jo invandringen räddar liv!
#hur vet du att detta är sant? Jag undrar även om personen som skrev artikeln fick skriva namn på den dömde (om det nu är sant)
#31 glömde ”#13”
#31 Visste frågan skulle komma.
Jag vet att det är sant eftersom det är dömt i domstol och har ett sk. målnummer.
Jag vet också att detta är sant då jag själv råkat ut för mannen.
Då fick man skriva namn eftersom GDPR-lagen då inte fanns. Och det är öppet mål så vem som kan begära ut handlingar om detta från Hovrätten.
#30 Det är en helt annan frågeställning. Tråden handlar om invandringens påverkan av svensk vård. Det du är inne på är en frågan om dilemmat kring moral & etik samt huruvida Sverige ska vara en global Socialförvaltning eller inte.
Räddar invandringen, som händelse, liv? Nej, det är ett påstående utan förankring i verkligheten. Du kan lika gärna påstå att "utvandring räddar liv".
#30 Jag har full förståelse för att man vill ta sig till Europa. Man ser möjligheten till ett drägligt liv. Jag skulle med stor sannolikhet agera så jag med. Men nu sitter jag i den ände som ska finansiera det hela. Och jag inser att resurser är ändliga och jag är inte beredd att sänka min standard till den nivå som rådde i Sverige på 1950 talet bara för att vissa vill öppna gränserna. Men ok, om du påtar dig det finansiella ansvaret så kan vi ju börja diskutera
Vi har skrivit på UN,s regler för flyktinghantering. Där är vi skyldiga att bearbeta ansökan om asyl från människor som flytt från krig o förföljelse. Men om man läser den regeln så som Faan läser Bibeln så kan man ju rätt snart konstatera att i stort sett ingen som ansökt om asyl i Sverige de senaste 20 åren har flytt från krig o förföljelse. Man har transporterat sig genom Europa (där det råder fred) för att komma till Tyskland o Sverige eftersom där erbjuds bäst villkor.
Kanske är det såhär enkelt att vi inte gått i varandras skor så vi inte förstår vart vi kommer från och att kultur som borde vara en gemenskap istället blir en konflikt. Vi borde lära mer av varandra men istället bygger vi gränser som gör det omöjligt att nå fram för strid intas.
Jag har rest över världen och mött alla sorters människor, fattiga som rika, utsatta som kämpande så jag vet vad jag talar om här och det är rädsla som så mångt och mycket bottnar i som alla som skriver i forum inte ens har den mildaste förståelse eller inblick i för dom har inte erfarenhet.
Jag är en av dom som gått i skorna, jag har sett fattigdom på plats jag har sett nöd och var mitt uppe i den men jag har aldrig vart fattig själv där kan skillnad finnas vi har aldrig varit fattiga så vi kan inte sätta oss in i en annan människas situation men vi kan tänka om och göra rätt för oss alla att få plats som vi är 🙂
Mina inlägg bottnar inte i rädsla. Inte i rädsla över dessa individer som kommer hit.
Men rädsla för att Sverige tar in för många som inte berikar vårt land utan istället blir det en kostnad som går ut över sjukvården, de gamla. etc…etc.
Just nu berikar de ju verkligen vården nu i dessa Coronatider och det är kanonskönt att de finns.
Men det är ju inte rädslan i sej som denna tråden handlar om.
Utan hur invandringen räddar liv.
#37 Det handlar i slutändan om ett val. Hur stor del av vår gemensamma budget är vi beredda att lägga på internationell socialvård? Jag anser att va 1 % av bnp är ok. Och det ska inkludera de kostnader vi har för dem vi har gett asyl. Man kan naturligtvis framföra åsikten att det är bättre att lägga dessa socialvårdspengar på plats eller i grannländerna till konflikterna..de blir ju betydligt mer pang för pengen så att säga. Att människor är fattiga, att människor lider runt om oss är det ingen som förnekar. Det handlar om ett demokratiskt val för vår del, för landets del. Och en majoritet i parlamentet idag har väl framfört att, nu räcker det, vi kan inte ta emot så många längre.
Citerar mig själv, från en annan tråd:
"Sveriges vanligaste yrke? Undersköterska i sjukvård, äldrevård & hemtjänst. Ett yrke där Sverige "pressat" in många nyanlända. Nyanlända som bor trångt och ofta i boende med 2-3 generationer. Att språket (det svenska) många gånger är bristfälligt det vet vi men även att info om Covid-19 kanske inte är på topp. Ja…hur kom smittan in på äldreboende? "
#40 Ja, det är en förklaring som verkligen skulle älskas av främlingsfientliga populister! Tänk om det skulle gå att skylla även Covid-19-krisen på invandrare och gärna i kombination med hur de helt hänsynslöst utsatt våra äldre för smittan genom att envisas med att försök försörja sig själva inom vård och omsorgsyrken.. (Yrken som vi vet är så hett eftertraktade av vår egen yngre generation…eller?)
Man kan också fundera på om de boende på drabbade äldreboenden har haft besök ibland från släkt och vänner som rört sig i samhället och kanske t.o.m. varit på skidsemestrar och affärsresor till t.ex. norra Italien eller har de boende levt helt isolerade med sin utlandsfödda vårdpersonal? Är det helt otroligt att någon på ett äldreboende smittats av sina besökande anhöriga och därefter själv smittat såväl andra boende som anställd vårdpersonal (som i sin tur smittat vänner och familjemedlemmar i alla åldrar)?
Sajtvärd Katter iFokus
#41 Tänk om ni kommunister skulle börja tänka!
Är du glad över trångboddheten i förorten? Drygt hälften som dött i corona är invandrare tack vare hög invandring.
Trångboddheten dödar förnekar du det? Fler invandrare kommer dö tack vare Socialdemokraterna och vänstern.
#42 Jag är inte kommunist och jag tänker ganska ofta, mycket och länge på alla möjliga saker. På din och många andras komiskt fanatiska invandringsfixering och förenklade världsbild har jag tänkt mycket på.
Det pågår en pandemi över större delen av världen och du kan vara helt säker på att det arbetas febrilt för att få fram så mycket kunskap som möjligt om orsaker, smittvägar, riskfaktorer och konsekvenser. Jag tror inte att de som arbetar med detta kommer att komma fram till att det är social kontakt med släkt och vänner som dödar - inte heller att det är Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet som dödar - utan… ett väldigt smittosamt VIRUS 😮(som kan vara dödligt, särskilt för äldre personer eller personer med andra underliggande sjukdomar eller riskfaktorer)!
Att en del av de som drabbas dör av det här viruset är ännu så länge ofrånkomligt och något som sker i samtliga drabbade länder.
Sajtvärd Katter iFokus
#41 Problemställningen som jag beskriver är känd och inget som går att vifta bort med "främlingsfientlig populism". Snarare något som kommer i svallvågorna av en misslyckad migrationspolitik.
#41 Du är visst en kommunist och som förnekar vad svenska myndigheterna säger!
https://www.expressen.se/nyheter/nya-larmet-var-femte-dod-ar-assyriersyrian/
Alla riksdagspartierna erkänner att trångboddheten är en faktor utom kommunister som älskar att förneka fast om du inte är ett kommunist så vad är du? Forumtrolll, förnekare av fakta, eller har du galna teorier om att invandrare inte dör i corona?
Folkhälsomyndigheten bekräftade i veckan att utlandsfödda är överrepresenterade bland covid-smittade. Bland annat är syrier och finländare två stora grupper som är drabbade i länet.
https://sverigesradio.se/artikel/7452891
https://www.expressen.se/debatt/trangboddhet-dodar-lat-forortens-aldre-bo-pa-hotell/
Varför förnekar du fakta?
Fram med fakta som motbevisar det jag skriver genast!
Varför blanda ihop en massa konstigheter? Att ex Somalier är överrepresenterade i Stockholm beror ju bland annat på det faktumet att de även är överrepresenterande vad det gäller TBC. Samma sak gäller andra asylinvandrare, man har ofta tillbringat år i täta dåliga boenden varför man har en dålig allmänhälsa vilket omfattar bla TBC och högt blodtryck o diabetes. Lägg därtill trångt boende idag med en tät kontakt över generationsgränserna så hittar man orsaken. Det har nada med etnisk bakgrund eller religion att göra.
#46 Läs någon gång länkar LBB.
Smittan är som störst bland invandrare tack vare många bor 2-till 3e generationens invandrare i samma lägenhet. Det påpekar myndigheterna.
#47 och du borde prova att läsa igenom min text innan du hugger . citat från min text (#46) " Lägg därtill trångt boende idag med en tät kontakt över generationsgränserna så hittar man orsaken." Och det är1 av flera orsaker. Allmänhälsa, trångboddhet är de viktigaste. Det är därför Italienska o Spanska städer samt en del kvarter i USA drabbats så hårt..Det har absolut ingenting att göra med vilken etnisk tillhörighet man har, utan under vilka förhållanden man lever
#48 Orsaken är ju helt på grund av trångboddheten och det är socialdemokraterna och vänsterpartiets fel, dom är 100 % ansvariga hur det ser ut här.
#49 Trångboddhet är bara en av orsakerna. Och att bara fixera skuldbördan på S och V är en smula enkelspårigt. En av orsakerna till trångboddheten är ju att människor föredrar att bo ihop med folk man kan kommunicera med. Alltså väljer man trångboddhet av det skälet. Man väljer även att (om man lyckats) ta hem gamla föräldrar att bo tillsammans med. Eftersom man har som tradition att ta han om sina föräldrar själv, till skillnad från oss vanliga, som med glädje överlåter problemet till samhället.
S, V, MP och de borgerliga har alla röstat ja för den asylinvandring vi hade under ngr år. Till stor del beroende på de internationella avtal vi haft. SD;s motförslag har många ggr varit omöjliga att genomföra pga av samma avtal
#50 S och V är ytterst ansvarig för invandringen sen 80-talet på tiden att man anmäler dom partierna för mord, misshandel. smittspridning varför inte allt som finns i lagboken.
Något ansvar måste dom ändå ha. Kan Samer vinna mot staten så borde Socialdemokraterna och Vänsterpartiet kunna fällas för något brott.
"Dessa kringgående formuleringar av integrationspolitikens misslyckanden ledde emellertid inte till någon slutsats om orsakerna, framför allt huruvida de fanns att söka i de metoder som tillämpats i flyktingmottagandet och i asylpolitiken. Eftersom Socialdemokraterna 2013 genomled sitt sjunde år i opposition borde kritik av Alliansregeringens hantering av dessa frågor ha känts naturlig. I stället slöt partiet upp bakom regeringens uppgörelse med Miljöpartiet om en långtgående utvidgning av rätten att söka asyl och att ersätta tillfälliga uppehållstillstånd med permanenta."
Kjell-Olof Feldt
#51 Ja, varför kan man inte bara ställa regering och riksdag inför rätta och döma även DEM till hårda straff och lynchning p.g.a. brott som enskilda invånare begått? Ett fullständigt mysterium för SD- svansen som tycks leva i en låtsasvärld där lag och samhällsordning är strunt samma… Okunskapen är hisnande och särskilt beklaglig när den kommer från personer som tror att de har koll på samhällsfrågor och politik.
Sajtvärd Katter iFokus
#53 Vänstertattare som anmäler Jimmie Åkesson gick ju bra
**Okunskapen är hisnande och särskilt beklaglig när den kommer från personer som tror att de har koll på samhällsfrågor och politik.
**
Du pratar om dig själv. 😎😃😂
#54 Vad är en "Vänstertattare"?
Sajtvärd Katter iFokus
#55 Vad är en SD-svans?
#56 SD-svans är benämningen för den anhängarskara som uttrycker sina SD-sympatier på internet och som vanligtvis kännetecknas av grovt språkbruk och öppet främlingsfientliga och rasistiska åsikter, vinklingar och påståenden. Svans är något som hänger bakom och följer efter..
Vad är en "Vänstertattare"?
Sajtvärd Katter iFokus
Vänstertattare är benämningen för den anhängarskara som uttrycker sina vänsterssympatier på internet och som vanligtvis kännetecknas av förnekar och förnekar att invandrare inte begår brott och vägrar flytta till utsatta områden.
#51 naturligtvis har förtroendevalda från V och S begått brott! Varför skulle de utgöra ett undantag. Men för att fälla en person på en förtroendepost måste det finnas lagrum för detta. Och det gör det knappast . Man skulle ju kunna stifta nya lagar, men dessa gäller då inte retroaktivt så det blir du inte hjälpt av.
#59 Men #53 anser inte det. Tydligen kan man bara anmäla SD.🤔
#54 och lika bra går det om du eller ngn annan väljer att anmäla representanter från S/V under samma förutsättningar. Bara tanken på att anmäla någon för ett brott som i praktiken bara utgör en avvikande åsikt från anmälarens är ju löjlig.
#58 Vänsteranhängare och Vänstersvans skulle jag kunna förstå logiken i, men "Vänstertattare"…? Vad betyder benämningen "tattare" för dig och vad har det ordet för relevans i det du ville uttrycka? Vet du hur ordet tattare uppfattas i Sverige år 2020? Vet du hur den som använder sig av den benämningen uppfattas i Sverige år 2020?
Sajtvärd Katter iFokus
#62 Men att kalla SD för rasister går bra?
Vänstertattare skriver jag hur mycket jag vill.
#61 Det tycker jag med men vänstern är ju vänster.
#63 Ja, du (och resten av SD-svansen) använder gärna benämningar som "tattare" och liknande och därmed bekräftar ni att det ni beskylls för är sant.
Sajtvärd Katter iFokus
#66 Här kan du förhoppningsvis dra slutsatsen att det tyder på extremt dåligt omdöme och okunskap eller bara allmänt ruttna värderingar att använda ordet "tattare" hur mycket du vill… Det handlar om en grundläggande respekt för andra människor, oavsett ursprung, inte om vad du som nonchalant individ "vill" eller "har lust med".. http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=tattare
Sajtvärd Katter iFokus
#67 Sluta trolla nu va jag har inte skrivit tattare jag skrev vänstertattare kan du inte stava?
#68 Du valde att skriva "Vänstertattare" istället för exempelvis Vänster-svans/anhängare/sympatisör. Varför? Kan du inte förklara det?
Sajtvärd Katter iFokus
#69 Du valde särskriva varför? Kan du inte svara på varför du gör så?
#70 SD betyder Sverigedemokraterna, svans betyder svans. Vänstern betyder vanligtvis Vänsterpartiet och "tattare" betyder…ja, vad då? Hur kan det komma sig att det är en SD-anhängare som väljer att använda just det ordet för att visa sitt förakt? Är det en ren tillfällighet eller finns det ett mönster?
Sajtvärd Katter iFokus
#71 Du valde särskriva varför? Kan du inte svara på varför du gör så?
#71 Jag särskriver inte. Jag efterfrågar DIN betydelse av det sammansatta ordet "Vänstertattare" eftersom jag menar på att användandet av ordet "Vänstertattare" tyder på dåligt omdöme, okunskap eller en önskan om att normalisera och sprida främlingsfientliga värderingar.
Sajtvärd Katter iFokus
#73 Du valde särskriva varför? Kan du inte svara på varför du gör så?
#74 Jag tolkar det som att du är svarslös och förmodar att det i dina kretsar är så självklart att man använder sig av nedsättande ord som har med härkomst att göra att du inte ens reflekterade över risken att det skulle ifrågasättas.
Sajtvärd Katter iFokus
#75 Du kan alltså inte förklara varför du sär-skriver 😂
#76 Jag är ganska säker på att jag inte brukar särskriva sammansatta ord. Däremot använder jag bindestreck ibland, t.ex. efter förkortningar (SD-svans) eller för att förtydliga sammansatta ord. Det är alltså en helt medveten handling och beror inte på några skrivsvårigheter. Kan du svara på min fråga nu?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag kommer inte svara innan du har gett mig svar varför du skrev tattare när jag skrev vänstertattare ge mig ett svar!
#78 Ett sammansatt ord består av två självständiga ord som enskilt har en egen betydelse. Vänstertrafik består t.ex. av Vänster+ trafik, vänsterhand av vänster + hand, Vänstersvans av Vänster + svans osv. Helt logiskt alltså. På samma sätt består ordet "Vänstertattare" av Vänster + tattare.. . Det var du som skrev det och då undrar jag vad ordet "tattare" har för betydelse i din värld? I min värld är det ett nedsättande skällsord som är uttryck för normaliserad främlingsfientlighet och rasism.
Sajtvärd Katter iFokus
#79 Nej det är ett ord. Kan du inte läsa eller förstå så be en annan vuxen läsa åt dig! Rasister är dom som sitter i Johanneshov och försöker kalla oss som bor i invandrartäta områden för rasister.
#80 Du använde alltså ordet "Vänstertattare" utan att ens fundera på vad ordet ger för signaler om dig och din syn på andra människor? Tror du att "den store ledaren" Jimmie Åkesson själv skulle använda det ordvalet i offentliga sammanhang? Varför inte?
Sajtvärd Katter iFokus
#81 Tror du jag bryr mig vad du tycker? Du vågar ju inte ens komma hit och höra vad invandrare tycker om en som gömmer sig i stan! Skulle dom berätta det så krossas din fantasifulla lilla värld!
#82 Jag känner inte alla människor som bor i Södertälje och alla människor som bor i Södertälje känner inte mig. Jag kan bilda mig en uppfattning om personer jag lär känna, men jag skulle faktiskt aldrig grunda den uppfattningen på var i världen de är födda. Människor födda i andra delar av världen är (faktiskt) varken bättre eller sämre människor än vi som är födda här. Vill någon för mig okänd person i Södertälje ha fördomar om och smutskasta mig utifrån min födelse- och bostadsort så kan jag bara beklaga, precis som jag beklagar de som har fördomar mot och smutskastar "invandrare".
Sajtvärd Katter iFokus
Vet du ens något om invandrare? Känner du till att syrianer, assyrier, kurder och muslimer hatar homosexuella gör du det?
Känner du till att assyrier och syrianer bråkar om rätten till ordet Suryoyo?
Känner du till att kurder hatar turkar?
Känner du till att syrianer och assyrier är sårade att sossarna inte vill erkänna folkmordet i Turkiet 1912?
Känner du till att muslimer är hatad av assyrier och syrianer och kurder?
Känner du till att assyrier och syrianer firar påsk denna helg. Jag kan och vet mycket mer än dig.
#84 Du verkar inte känna de kurder och muslimer som jag känner.
Och oavsett vad andra enskilda kurder, muslimer, syrianer/assyrier har haft för åsikter så grundläggs min uppfattning om en person utifrån den personens egna åsikter, förhållningssätt och gärningar. Oavsett var i världen den personen är född. Du borde prova det! Jag tycker att det verkar jättejobbigt och tråkigt att gå omkring och hata invandrare, flyktingar och människor av utländsk härkomst så mycket som du verkar göra.
Sajtvärd Katter iFokus
#65 #67 😂😂
Har man tråkigt så kan man bara gå in och läsa dina kommentarer, då får man sig ett gott skratt.
Fast jag känner mig lite utsatt för rasism från din sida just nu. jag kommer från svartaste NordNorge och min Morfar var TATTARE …Så jag är också delvis tattare 😈
#90 Vad tycker du att man inom kurder, turkar, muslimer, assyrier och syrianer har kusiner som gifter sig med varandra eller att dom anser att tjejerna ska vara oskulder vid giftemål. Dom får knappt skiljas det är kyrkan och prästen som avgör det. Är det okej år 2020 med att kräva tjejer ska vara oskuld vid giftemål eller att gifta sig med sin kusin eller att dom måste ha tillstånd från en präst att skilja sig? Fråga dina muslimska vänner och kurder varför dom gör så?
Jag vill gärna möta dina vänner som är kurder och som inte hatar turkar.
Kurder fördrivs av turkar i Turkiet och fängslas eller utsätts för hot, rasism eller förföljs för sina åsikter.
Fråga dina muslimska vänner vad dom tycker om judar och om Israel du lär bli förvånad.
Du borde prova att umgås mer med invandrare istället för att komma med fantasier!
#84 som vanligt generaliserar du. Vissa av dem hatar homosexuella. Det gör vissa svenskar med. Därför är det dock felaktigt att hävda att Svenskar hatar homosexuella.
#86 En del medlemmar ur både den turkiska och den kurdiska folkgruppen hatar varandra. Den turkiska linjen har under lång tid varit att marginalisera Kurderna, eftersom man ser dem som ett hot mot den turkiska statsbildningen.
#87 Ett erkännande av folkmorden 1912 (vilket egentligen är rätt beteckning) kostar politiskt/internationellt. Sverige bör hålla samma linje som EU. Och inte utmärka sig så som man gjorde då man gav ett erkännande till den icke existerande staten Palestina.
#89 Att använda Google för att styrka sina faktakunskaper ,,,kan ju de flesta med en smula nyfikenhet 😉
#92 Det är ett känt faktum, att när en grupp individer utvandrar till ett främmande land, är det inte ovanligt att man bibehåller, ja tom. förstärker de traditioner man har hemifrån. Så gjorde de Svenskar, Tyskar, Finnar som utvandrade till USA eller Sydamerika. Orördheten var viktig i den svenska kulturen långt in på nittonhundratalet. Så även traditionen att gifta sig med ett syfte vidare än bara familjebildning. Företag och gårdar konsoliderades genom att rätt partner kopplades ihop. Detta lever kvar i regioner som befinner sig hundra år efter den västerländska.
#93 Varför bor det inga homosexuella i förorten då?
https://www.assyriatv.org/2015/11/assyrier-och-homosexualitet/
https://www.svt.se/opinion/article13172995.svt
LBB läs och lyssna!
Jag fick lära mig i grundskolan om assyrier och syrianer hur dom bråkar med varandra. Jag behöver inte google för att prata med syrianer och assyrier om deras konflikter mellan dom och andra folkgrupper.
#95 det är väl en smula övermaga att påstå att det inte finns homosexuella i förorten..
Att sedan hatet mot avvikande stiger med bristen på bildning (för de flesta) är väl ännu ett faktum. Det gäller både religiösa, etniska och eller sexuellt avvikande. Individers egen frustration måste kanaliseras och då är det ju lättast att rikta detta mot mindre, avvikande grupper. Detta finns det otaliga exempel på även här i forumet
Att folkgrupperna från Mellanöstern i årtusenden bekämpat varandra är ingen nyhet. Lika "gårdagens nyhet" är det väl att dessa konflikter följer med när individer ur dessa folkgrupper migrerar.
Jag lärde mig tidigt att civilisation och humanism är bara en tunn fernissa, som nationalistiska rörelser lätt skrapar av. Se bara på hur det var i ex Jugoslavien där familjer som under årtionden levt samman festat samman nu våldtog och mördade varandra efter det att nationalistiska stollar tänt brasan. OBS Nationalism är som en krydda..lite berikar anrättningen…för mycket ruinerar den.
Jag är trött på vänsterns dåliga lögner att inte flytta hit.
Deras patetiska ursäkter.
Vill inte bo i utsatt områden
Vill inte bo i stan.
För långt från Stockholm
Finns ingen natur
För dåliga bostäder
Jag krossar allt sådan dåliga ursäkter
För att bryta utsatta område måste man flytta hit.
Det tar 30 min med bil till sthlm och runt en timme med buss och tåg.
Det finns utmärkta svampskog och bärskog att gå till det tar 20 min att gå dit.
Nyrenoverade lägenheter med golvvärme i badrummet och tvättmaskin och torktumlare.
Rasister är dom som kommer med samma ursäkter!
Dom är kaxiga på nätet och kallar alla som inte är för ökad invandring för rasister men när datorn stängs av så är dom själva dom största rasister i ett par skor som inte vågar stå upp för sina åsikter och bo bland invandrare det är så vidrigt.
#97 Där håller jag med dig. Man skulle exempelvis klassa in bostadsbidragen så att bidragen blir högre, där samhället ser att folk bör flytta in. I överhettade områden skulle inga bidrag alls betalas ut.
Statliga o kommunala bidrag skulle överlag utnyttjas mer för att främja det samhället önskar. Vill man ha en viss livsmedelsproduktion så riktar man bidragen dit. Vill man ha en mer blandad befolkning i förutsgettona…så riktar man bidragen dit..så att gettostämpeln suddas bort.
#98 Det FINNS ju inga pengar att ta av till varken statliga eller kommunala bidrag. De pengarna har gått nästan oavkortat till att hjälpa invandrare att bosätta sig. Det får flyttbidrag, retoraktivt barnbidrag, de får bidrag till bil och körkort, läkarvård och tandläkarvård etc.etc. Listan kan göras väldigt lång.
Så att säga att invandringen räddar liv är helt absurt. De pengar som går till dem, tas från sjukvård, äldreboenden, skolor etc. Och eftersom pengarna tar slut så kommer fler och fler av svenskarna bli drabbade. Både unga och gamla.
Vilket i sin tur faktiskt, i många fall, kan TA liv. Bara man tittar hur det ser ut i coronans spår, så ser man redan där en följdverkning. Hade pengarna funnits till att rusta upp sjukhusen och lägga ressurser på att få till vården så man kan bemöta en pandemi som denna, så tror jag att siffrorna hade kunnat se annorlunda ut. Jag syftar här, endast på Sverige.
#99 Exakt man ställer grupp mot grupp.
#98 Varför inte tvinga dom som vill ha ökad invandring att flytta ut till förorten på sätt sätta krav "Ni ville ha ökad invandring lev med dom nu" jag tar gära över bostad på Södermalm eller Johanneshov.
#100 Det är lätt att sitta bakanför datorn och spy galla över rasisterna, i detta fallet "SD-svansen". Som vi så snyggt kallas.
Ska se om jag kan gräva fram artiklen, men har för mig att jag läste något om en förort, tror det var i Stockholm, som absolut inte ville ha dit några invandrare, men de var hjärtligt välkomna till Sverige, allihopa, för det är ju synd om dem.
#99 Om man vill ha en saklig debatt oavsett åsikt är det bra om man håller sig till verkligheten och de regler som gäller. Inte referera till något man tror. Nedan ser du reglerna för barnbidrag och föräldrapenning för nyanlända: https://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/far-utrikes-fodda-barnbidraget-och-foraldrapenning-retroaktivt/ https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod.html https://www.svd.se/missvisande-om-billig-tandvard-for-asylsokande
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#99 det behövs inga nya pengar! Man kan helt enkelt stega bidragen. 0 i de kvarter dit man inte vill ha folk och 100% dit man vill ha dem.
#100 därför att ingen demokrati har mage att tvinga folk att flytta pga av deras åsikter. Det är kommunistmetoder, då man tvingade oliktänkande till Sibirien.
Men att rikta bidrag kan ingen argumentera emot. Bidrag till dem som flyttar till förorten..inga bidrag till dem som väljer Djursholm. Och detta kan fattas genom demokratiska beslut. Ingen grupp mot grupp. Bara att bidragen försvinner inom vissa områden..sedan får folket välja
Invandrare dör just nu tack vare trångboddhet vilket bekräftas av smittskyddsläkare.
På det stora hela skiljer sig inte Sveriges coronastatistik ut sig från andra länder i Europa. Det säger Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell till Dagens Nyheter.
– Nu är vi två år in i pandemin och Sverige sticker inte ut. Vi är inte bäst, men vi är definitivt inte sämst, säger han till tidningen.
Däremot säger han att Sverige sticker ut i Norden, och hänvisar till att trångboddhet och socioekonomisk utsatthet ökar att risken för smitta och därmed risken att dö i covid-19.
– Covid-19 tar inte hänsyn till historia eller språk. Sjukdomen bryr sig om socioekonomisk status, invandrarbakgrund och trångbodda hushåll. Där sticker Sverige ut i en nordisk kontext, men inte särskilt mycket i en EU-kontext, säger Anders Tegnell.
#104 Citerar mig själv, från en annan tråd:
"Sveriges vanligaste yrke? Undersköterska i sjukvård, äldrevård & hemtjänst. Ett yrke där Sverige "pressat" in många nyanlända. Nyanlända som bor trångt och ofta i boende med 2-3 generationer. Att språket (det svenska) många gånger är bristfälligt det vet vi men även att info om Covid-19 kanske inte är på topp. Ja…hur kom smittan in på äldreboende? "
#104 Lägenheterna i "Miljonprogrammet" har inte blivit mindre till ytan men det är fler boende per lägenhet. Det skulle behövas byggas 5-rummare och 6-rummare, men vad kostar inte det?
#106: Redan på mitten av 90-talet slog invandrare larm att deras barn mår dåligt tack vare trångboddhet. dessa larm har ökat men dom som påstår sig vara invandrarvänliga skiter fullständigt i hur dom mår.
Viktigare att gapa om rasism än se till att dom som kommer hit får en bra bostad.
Så länge dårarna inte inser att man inte kan pumpa in människor i utsatta områden kommer vi aldrig kunna motarbeta utanförskap, arbetslöshet, kriminalitet och barn som mår dåligt.
Det räcker nu!
Vi i utsatta områden har fått nog.
Skyll inte dödstalen på invandrarna
Läs mer här:
https://kvartal.se/artiklar/skyll-inte-dodstalen-pa-invandrarna/
Fakta! Som vissa försöker förneka, alltså forumtroll!
Socioekonomiska faktorer har haft en effekt på fördelningen av antalet fall och på konsekvenser av covid-19-pandemin, både i Sverige och i andra länder. Sådana faktorer kan förklara en del av skillnaderna mellan utrikesfödda och svenskfödda. Om man justerar för socioekonomiska faktorer och boendeförhållanden minskar den relativa risken för att behöva IVA-vård och för att avlida avsevärt för vissa grupper av utrikesfödda. Det finns en effekt av både inkomst och utbildning, där lägre inkomst och kortare utbildning ökar risken för att behöva IVA-vård.
#109: Det är möjligt och en aspekt men det finns fler orsaker till att övervägande gamla har dött än att det skulle bero på invandrare - vilka de nu är för de brukar ju inte arbeta. ☝️
#110: När ska du fatta!
När ska du förstå!
Tror du barn mår bra att bo för trångt.
Klarar du av att svara ja eller nej?
#111: Nej det gör de kanske inte men att anklaga invandrare för att ta kål på gamla köper jag inte.
Det finns många andra orsaker till det.
#112: Ni trycker ju in invandrare i Sverige trots bostadsbristen.
Även Nuri Kino håller med mig att vi klarar inte fler människor.
Vi har 700.000 i bostadskö enbart i Stockholm.
Det bor mer människor i förorterna än det är byggd för.
Skulle vi följa FN:s Barnkonvention så hade Sverige stoppat flyktingar.
Nyligen vräktes 4 familjer från en trea i mitt bostadsområde.
När inser du att det är fullt?
Corona trivs i utsatta områden, trångboddhet och låg vaccinvilja.
#113: Jag vet inte vem du menar med ni - är det forumtrollet Pyttelite du avser?
Nu är det ju så att svenska politiker kan inte bestämma hur många som får söka asyl i Sverige det är redan reglerat av FN.
Att barnfamiljer vräks har inte med om de är invandrare eller inte att göra eller vräktes dom för sin härkomst?
Det må vara så att Corona trivs i utsatta områden precis som vägglöss men det är knappast invandrares fel att gamla dör som flugor på våra institutioner.
#114:
1 Sverige har rätt att säga nej till flyktingar, FN har ingen mandat att tvinga oss.
2 Som vanligt undviker du att vi har bostadsbrist!
3 Invandrare dör tack vare vänstern inte inser det är fullt!
Dags att sätta sig på skolbänken igen. Du kanske ska fråga några flyktingar om de vill stanna kvar i sina länder och bli mördade och kanske få Corona eller få flyktingstatus i Sverige och få Corona.
Vad skulle du välja en garanterad död mot en eventuell död?
Sen har du lite regler nedan …
Hälsningar forumtrollet Pyttelite. 👌
Sverige har skrivit under FN:s flyktingkonvention. Det betyder bland annat att Sverige ska pröva varje persons ansökan om asyl individuellt.
I den individuella prövningen ingår att ta hänsyn till den sökandes könsidentitet och sexuella läggning; om den sökande exempelvis är homo- eller bisexuell eller är en transperson.
Sverige ska ge uppehållstillstånd till den som är flykting enligt FN-konventionen men också till alternativt skyddsbehövande i enlighet med EU:s gemensamma regler.
Flykting Enligt flyktingkonventionen, svensk lag och EU-regler är du flykting om du har välgrundade skäl att vara rädd för förföljelse på grund av
- ras
- nationalitet
- religiös eller politisk uppfattning
- kön
- sexuell läggning eller
- tillhörighet till viss samhällsgrupp.
Förföljelsen kan komma från hemlandets myndigheter. Det kan också vara så att myndigheterna inte kan eller vill ge skydd mot förföljelse från enskilda personer eller grupper.
Den som har flyktingsstatusförklaring får normalt uppehållstillstånd i tre år.
- Redigerat 2021-11-15 15:28 av Pyttelite
#116: Dags att du vaknar!
Avtalet är frivilligt Sverige har rätt att tacka nej!
Sätt dig i skolbänken själv pajas!
Nu svarar du på min fråga här under!
Hur ska FN tvinga oss?
#117: Så du menar att Sverige inte följer FNs flyktingkonvention och dito barnkonvention.
Det var illa - å ändå har vi så många invandrare.🤦♀️
#118: Svara på frågan!
Enklast svaret är att vi ingått ett avtal att följa konventionen men du kanske inte var med och skrev på.😱
- Redigerat 2021-11-15 15:41 av Pyttelite
#120: Finns inga krav där!
Kräver du visar kravet på att FN kan tvinga oss!
FN kan inte bötfälla ett land så Pyttelite får förklara sig!
FN kan fördöma eller beklaga det är allt.
Sveriges riksdag bestämmer inte FN!
Så Sverige går ur FN-samverkan då och Sveriges riksdag bestämmer vilka som har asylrätt och på vilka grunder?
Ja, det vore ju en oparlamentarisk tanke - vi kanske ska bli vänner med Polen?
Vilk fina idéer du har!
Klart att det är rätt att döda och förfölja människor. 👨🏻✈️
#124: Så FN kan bestämma att vi ska ta i mot terrorister, det var något nytt plötsligt har alla som kommer till Sverige fått automatisk uppehållstillstånd.
Fint att du värnar om terrorister.
Varför inte kräva sharialagar då blir du lycklig va!
#125: Du får nog plugga på lite bättre. Utlänningslagen följer Flyktingkonventionen och där står det på vilka grunder som man kan betraktas som flykting och vilka som inte kan få flyktingstatus.
Du var nog sjuk den dagen i skolan när man tog upp det.👩🎓
Så nej terrorister är inte klassade som flyktingar enligt svensk lag.
- Redigerat 2021-11-15 16:12 av Pyttelite
#126: Du som ska plugga på lagar går att ändra.
Vilket många partier kräver och kommer att göra.
Är du som inte tror att lagar och avtal inte kan ändras.
Välkommen till verkligheten.
Nästa regering kommer skärpa invandringen sen kan du gnälla bäst du vill.
#127: Ja, lagar kan ändras men än så länge gäller flyktingkonventionen enligt svensk lag.
Vi lever fortfarande i en demokrati så för att ändra lagar måste man jobba och plugga på.
Vad som händer med flyktingkonventionen efter nästa val vet varken du eller jag.
Jag gnäller inte jag försöker att undervisa och lära dig hur vårt samhälle fungerar.
Vi är inga vildar i Sverige utan har ett parlamentarisk statsskick. 🧕
Kan Danmark, Norge och Finland så kan vi, är bara islamvänliga sossar och kriminella vänsterpartiet som inte törs.
Nästa höst blir det andra bullar….
#130: Vännen vi får väl se hur det blir.
EU kommer att förstärkare den yttre gränsen.
#131: Fan vad jag ska fira när sossar och vänsterpartiet gråter på valvakan.
Ska bli så skönt med ordning på Sverige.
#132: Absolut och flyktingkonventionen ska rivas i pyttesmå bitar.
Hejja Trump! 🤵
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#133: Visst ja du hatar demokrati.
Länge leve vår store ledare Magdalena Andersson ock vänsterpartiet.
#109 Det är en konsekvens av svensk migrationspolitik. Det gäller segregation, utanförskap, trångboddhet, hälsotillstånd, arbetslöshet m.m.
Allt är ett resultat av mindre genomtänkt politik. Lösningen ligger i politiska beslut.
#135: Absolut, tyvärr inser inte vissa det. Vi hade sluppit många döda i covid-19 om man lyssnade redan på 90-talet.
#134: Riktig vackert - tänk vilka Olympiska spel man hade förr!
Och paraderna skulle göra en ordinär SDare grymt avundsjuk. Det var ordning på den tiden.
Invandringen var våra vänner finnar, joggar och några italienare ingen islamit så lång ögat nådde.
Att ni inte söker asyl i något av våra grannländer - ni har blivit oerhört förfördelade under den här tiden och det har ju dessutom gått bra för Sverige.
#137: Ja tänk om ni fick införa förbud mot SD och omskolningsläger som i Kina mot oss.
Tänk så bra det blivit….
Kan inte Pyttelite söka asyl till Kina eller Nordkorea.
Klarar man inte av att ordna AW så borde man hålla käften.
#139: Nu får du förklara vem ”ni” är - kanske du inte var född när du-reformen infördes?
Nej, någon asyl kommer jag inte söka men kanske blir jag EU-migrant framöver.
Vilka vackra omdömen du ger mig - kanske ska jag dra in inbjudan annars fanns det kanske tillfälle att lägga bort titlarna då.
Sen förstår jag inte logiken varför jag ska hålla tyst - du har ju lärt dig massor idag.
Du kan till och med få en liten guldstjärna så duktig som du varit.⭐️
#140: Tänk att du av alla inte läst vänsterpartiets partiprogram där man vill ta över svenska företag.
Nu får du fan läsa på lite.
#140: Folk sitter och garvar åt dig, du tror dig vara påläst men kan inte ett skit.
#142: Nja, svensk lag kan jag men tror inte att något partiprogram blivit någon författning än men det ska säkert SD ändra på.
Skratta bäst som skrattar sist heter det ju - det ska vara kul att lära även så tunga saker som lagstiftning. 📚
#143: Ja du törs bara skriva anonymt och tjatar på mig om AW så din trovärdigt är noll du är en bluff!
#144: Helt rätt en pytteliten trollbluff! 🍄
#136 Det finns område som är mer bebodda än vad den officiella siffran säger, t ex Tjärna Ängar (Borlänge).
Officiellt bor det 3.500 personer där men troligen är siffran upp till 10.000.
Låg utbildning, hög arbetslöshet och bidragsberoende.
Vad trångboddheten spär på med i ett sådant läge behövs nog inte förklaras.
Vilket, som redan nämnt, är en konsekvens av politiska beslut och inget annat.
Det finns sånna områden här också. Det är ett stort mörkertal på HUR många personer det finns pr lägenhet.
#147 Stämmer, Tjärna Ängar är dessvärre enbart 1 exempel.
Någon här som kan springa över till barnmorskorna och höra vad de tycker?
#149: Hur tänker du nu?
Är barnmorskornas lön beroende av asylsökande?
Hur vet du att det inte beror på antalet COVID-vaccinerade?
#150: Tänkte inte mer än på trådrubriken: "Invandringen räddar liv".
Och om någon här tror att Sveriges barnmorskor mitt i deras just nu pågående uppror verkligen skulle hålla med om det?
Alltså, att invandring på nått sätt skulle vara en viktig parameter i deras kamp att upprätthålla patientsäkerhet för havande mödrar år 2021?
Lön!? Vem bryr sig om lön?…..annat än de som känner att de inte gör nått viktigt och betydelsefullt på jobbet….
#151: Oh vad säger att barnmorskor får mer betalt vid minskad invandring.
Vad är sambandet löneutveckling och invandring?
Gäller det alla statliga arbeten?
Lön…Varför denna ständiga fixering vid lön? Svenska barnmorskor kämpar inte för högre lön. De kämpar för rimliga arbetsförhållanden och en ökad patientsäkerhet. Är inte det beundransvärt så säg?
Lön är det som sagt, bara organisationens "överflödiga" som bryr sig om……
"Överflödiga" = de som är så dåliga på eller ointresserade av kärnverksamheten att de tvingats till att göra "karriär".
Invandring, ja…. det är väl ett bra sätt att täcka upp för alla de inom kärnverksamheten som tillsist ger upp……
#153: Men patientsäkerheten är väl inte avhängigt hur många som kommer till Sverige - hur menar du nu?
#151 "Alltså, att invandring på nått sätt skulle vara en viktig parameter i deras kamp att upprätthålla patientsäkerhet för havande mödrar år 2021?"
Nej, det vore nog en villfarelse att tro det.
#155: Ja, precis.