Annons:
Etikettideologi
Läst 416 ggr
Tottenypan
2020-06-28 23:28

Finns det feministiska "trollfabriker"?

Saxat ur inlägget "Liberal feminism". 

""Du har heller inte kunnat påvisa detta i två tidigare trådar. Det börjar bli tjatigt nu."

Det har varit tjatigt länge. Hur skall jag kunna påvisa något för någon (några?) som inte vill förstå hur jag tänker och som medvetet förvränger allt jag skriver. Om man inte accepterar att andra människor kan ha andra åsikter, så är det ju heller inte moraliskt förkastligt att bekämpa dessa åsikter med alla till buds stående medel. Jag är dock inte intresserad av den typen av "retorik". Jag föredrar sakliga "pro et contra" diskussioner.  

Jag förstår att det är svårt att bemöta fakta.

Var det inte ”för och emot” principen som var din retorikmodell?"

                                                             ---

Hur kan det komma sig att man alltid möts av ovanstående typ av retorik, när man skriver inlägg som på något sätt  innehåller kritik mot feminismen? Är jag konspirationsteoretiskt lagd, eller finns det en bakomliggande taktik hos "några", att medvetet "störa/brusa ut" inlägg som ens andas kritik mot feminismen?

Annons:
Pyttelite
2020-06-28 23:41
#1

Jag bugar och tackar för att bli kallad för feministik trollfabrik. 👍


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-06-29 09:16
#2

Naturligtvis finns det feministiska troll…nätet känner inga könsbegränsningar .  Sedan är det väl ett väl känt faktum att trollanklagelserna börjar hagla när argumenten tryter

Ta bara den storm som Bards inlägg om att färgade måste ta sig i kragen och börja jobba för att få ett drägligt liv…..inte många som vet att Martin Luther King sa u8ngefär samma sak på sin tid. Han  (King) är väl en av de största symbolerna för de svartas kamp för rättvisa.

Pyttelite
2020-06-29 15:28
#3

"Naturligtvis finns det feministiska troll…nätet känner inga könsbegränsningar .  Sedan är det väl ett väl känt faktum att trollanklagelserna börjar hagla när argumenten tryter."

LBB du gör mig besviken, äntligen kallar någon mig för feministiskt troll och du tar bladet från munnen och säger som det är. 

Visst är det så att trollanklagerser och oförskämdheter haglar när det blir svårt att försvara ett ämne. 

Inte alltid bara en manlig egenskap men jag förvånas över hur många män som har den argumentationstekniken.

Nu tror jag heller inte som TS att motstånd mot att "slå tanten på käften" bara är en feministisk grejj. 

Tror faktiskt att det finns många män som tycker att det oxå är oacceptabelt förutom att det är olagligt. 

Har faktiskt inte ens tänkt i dom banorna tidigare så jag har lärt mig något nytt.

Tack för det Tottenypan


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-06-29 16:32
#4

#3

Att kalla folk för troll eller, vilket är ännu vanligare här i forumet, att helt enkelt stänga dem ute är vanliga reaktioner för , om man besitter för svaga eller rent av inga motargument. Lika vanligt i mjuka som hårda trådar ( som politiskt begrepp)

Att slå kärringen på käften accepteras nog egentligen av ett fåtal.

Ett faktum som många feminister blundar inför, då man snackar om män som slår.

För det skulle ju tvinga fram en något mer nyanserad syn på det hela och sådant passar inte in på den argumentering som brukas på barrikaden.

Tottenypan
2020-06-30 15:02
#5

.#4. "Att kalla folk för troll eller, vilket är ännu vanligare här i forumet, att helt enkelt stänga dem ute är vanliga reaktioner för , om man besitter för svaga eller rent av inga motargument. Lika vanligt i mjuka som hårda trådar ( som politiskt begrepp)"

Vad gäller i fall där argument finns, men där dom bemöts av allt annat än sakliga motargument?

#4. "För det skulle ju tvinga fram en något mer nyanserad syn på det hela och sådant passar inte in på den argumentering som brukas på barrikaden."

Bifogar länkar om feministiska härskartekniker.

www.pellebilling.se/2009/06/feminismens-harskartekniker href="https://www.bing.com/search?q=feministiska+h%c3%a4rskartekniker&refig=548bc3705dd54e0f957ee488b89ae4a9&sp=-1&pq=feministiska+h%c3%a4&sc=0-15&qs=n&sk=&cvid=548bc3705dd54e0f957ee488b89ae4a9&adlt=strict&first=11&FORM=PERE&adlt=strict#" rel="noopener noreferrer" target="_blank">

https://genusnytt.wordpress.com/2009/02/27/manlig-harskarteknik-ar… href="https://www.bing.com/search?q=feministiska+h%C3%A4rskartekniker&form=ANSPH1&refig=548bc3705dd54e0f957ee488b89ae4a9&sp=-1&pq=feministiska+h%C3%A4&sc=0-15&qs=n&sk=&cvid=548bc3705dd54e0f957ee488b89ae4a9&adlt=strict#" rel="noopener noreferrer" target="_blank">

LBB
2020-06-30 15:28
#6

#5 de sk. härskarteknikerna går väl alla ut på samma sak.  att förringa, utanförställda och därigenom blockera en saklig diskussion.

Annons:
Pyttelite
2020-06-30 15:57
#7

#5 Intressant att du kallar statliga utredningar som osakliga argument!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tottenypan
2020-06-30 17:14
#8

#6. "de sk. härskarteknikerna går väl alla ut på samma sak.  att förringa, utanförställda och därigenom blockera en saklig diskussion."

Varför vill man blockera en saklig diskussion? Har man månne dolda agendor?

Utdrag ur länk i #5.  www.pellebilling.se/2009/06/feminismens-harskartekniker

"Den norska socialpsykologen Berit Ås myntade begreppet härskarteknik 1976, och beskrev då även fem vanliga varianter. En härskarteknik är en form av social manipulation som tillåter en dominant grupp att behålla sin position i en formell eller informell hierarki.

Feminismen är ju den dominerande teorin på könsfråge-området, till den grad att det i princip inte finns någon annan välkänd teori. Därmed så skulle det vara intressant att utforska huruvida feminismen använder sig av härskartekniker för att försvara sin dominanta ställning.

Låt oss gå igenom de fem olika härskarteknikerna, och undersöka om de används av feminismen:

  1. Osynliggörande. Feminismen osynliggör fördelar med den kvinnliga könsrollen och nackdelar med den manliga könsrollen. Hur ofta pratar man om att män förväntas göra de farliga jobben ute i samhället? Eller att den kvinnliga könsrollen ofta ger en nära och varm kontakt med ens barn?
  2. Förlöjligande. I feminismens tidevarv är det OK att kalla hårt arbetande medelålders män för gubbslem, och inget protesterar när män förlöjligas i reklamfilmer.
  3. Undanhållande av information. Viktiga forskningsresultat tas inte med när man ska driva feministisk kamp, t ex forskning om partnervåld samt sanningen om lönegapet, osv.
  4. Dubbelbestraffning. Som jag skrev om i förra inlägget så kan varje situation tolkas som manlig förtryck. Om det finns fler nakna manliga statyer så är det ett tecken på att mannen är norm, och om det finns fler nakna kvinnliga statyer så är det objektifiering av kvinnans kropp.
  5. Påförande av skuld och skam. Män anses vara skyldiga till könsrollernas uppkomst, trots att det finns långt bättre historiska förklaringar. Män anses förtrycka kvinnor, trots att det finns problem med både den manliga och kvinnliga könsrollen.

Slutsatsen kan inte bli annan än att feminismen själv använder sig av de härskartekniker som man utåt sett fördömer."

LBB
2020-06-30 17:57
#9

#8 alla använder härskartekniker. Mer eller mindre öppet.

Tottenypan
2020-06-30 19:15
#10

#9. "alla använder härskartekniker. Mer eller mindre öppet." 

Va? Och lilla jag som trodde att det bara var män som förtryckte kvinnor med hjälp av härskartekniker? Det är ju lätt att få det intrycket i den enögda svenska politiska debatten.

Pyttelite
2020-07-01 18:09
#11

Nej, kvinnorna har ännu inte tagit allt från männen - lite finns kvar. 

Förresten har du gjort en grundlig research? Uppfunnen av en man. :)

I länken nedan har du historien …

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tottenypan
2020-07-01 20:37
#12

#12. "Förresten har du gjort en grundlig research? Uppfunnen av en man. :)"

Varför frågar du mig om jag har gjort en grundlig research? Vill du månne antyda att jag inte har tillräckliga kunskaper i ämnet? Luktar härskarteknik! "Förminskande".

 Härskarteknik syftar på olika sociala manipulationer varmed en grupp eller en person förstärker sin position i en hierarki genom att på olika sätt underminera andra grupper eller enskilda individer.

Källa: Länk i #11.

 Vad vill du säga med "Uppfunnen av en man."? Mig veterligen har olika "härskartekniker" använts ända sedan urminnes tider och inte bara bland människor av båda könen, utan även bland djur. Att det sedan var en man som först myntade uttrycket "härskartekniker" är väl fullständigt irrelevant? Eller skall alla män nu med sedvanlig feministisk logik och härskarteknik, "skuldbeläggas" för det också?

Upp till toppen
Annons: