Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 2154 ggr
AnneN
0

Arbetspraktik

Förut så kunde man som arbetslös utan problem få arbetspraktik under tiden man var arbetssökande men nu efter nyår så är det inte så längre nu måste det tydligen vara så att man efter någon veckas praktik är garanterad att få anställning på praktikplatsen.

Jag som inte har någon färdig utbildning och har inget körkort och iaf där jag bor är det svårt att få jobb om man inte har iaf körkort.

Jag som är arbetslös och verkligen inte mår bra psykiskt av att bara gå hemma hela veckorna vad ska jag göra? Jag söker alla jobb jag har behörighet till å så men det är som sagt inte lätt att få jobb i dagens läge.

Nån som har förslag på vad jag kan göra för att slippa gå hemma och må dåligt medans jag söker jobb?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CarlS
0

Vill du inte engagera dig i någon förening eller liknande Biobio?

AnneN
0

Jo jag är ju hundintresserad men då var det ju det där med att brukshundsklubben ligger så till att jag behöver körkort för att ta mej dit. Åsså är det ju att jag vill ha nått att syssla med på dagtid och de flesta föreningar har väl sina aktiviteter på kvällar/helger?

_**/Mvh Anne

CarlS
0

Ordnar inte din kommun något för arbetslösa ungdomar? Dåligt i så fall!

Snacka med kommunen. Kanske det finns mer än du tror?

Finns det inga andra ungdomar i din situation så att ni kan träffas och hitta på något?

AnneN
0

Frågade på af om det fanns nått som dom visste om men det fanns inget =(

_**/Mvh Anne

JimJ
0

Har du grundskola-utbildning, kan du ta distans kurser via komvux eller högskola. Det ger dig ju även en lite extra merit och förmodligen gör det en aning enklare att få det jobb du vill ha i framtiden. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

AnneN
0

Jo bara det att jag är väldigt skoltrött, fast skulle kanske funka med distans studier då jag kan styra det lite mer själv. Har testat att gå på fhsk men där ställde dom för låga krav, hade för enkla arbetsuppgifter och gick för sakta frammåt. Det var hårdare krav på eleverna då jag gick i typ 7:an så det var absolut inte min typ av skola =/

_**/Mvh Anne

zeretki
0

#6 Fast det kanske är BRA för dig att dom har lägre krav om du är skoltrött? :)

AnneN
0

Näe för jag är sådan som arbetar bäst under stora krav och tidspress, av någon konstig anledning.

_**/Mvh Anne

JimJ
0

Om du hittar en arbets-sysselsättning innåt stan, kan du från socialen eller arbetsförmedlingen få ersättning för busskort att ta dig dit med. Du kan ringa runt och fråga om praktik-plats på olika företag som du tycker passar dig. :-)

AnneN
0

Jo det kunde man göra förr men nu beviljas man praktik endast om man är garanterad att få anställning på den arbetsplatsen innom ett par veckor.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Det där är tramisgt. De verkar ju göra det sämre för de som redan har det kasst.

AnneN
0

Jepp det enda possitiva jag märkt hittills är att jag fått 50kr mer i soc.bidrag

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Haha ok :) Jag har samma problem med praktik. Ska arbetsträna i augusti, efter det ska det följa praktik. Får se hur det blir.

AnneN
0

Hoppas att det går bra för dej Hera =)

_**/Mvh Anne

JimJ
0

Nej, det där stämmer inte. Jag har ju haft 3 olika praktik-platser det här året, men aldrig har jag hört någonting sådant som du beskriver. Även min bror och hans tjej har haft lång heltids-praktik.

Om du vill ha en praktik-plats, kan du ordna en själv och sedan få rätt till en mindre mängd summa varje månad av försäkringskassan eller arbetsförmedlingen. Här uppe tror jag den ligger på 1900:- / månad för en heltids-praktik med full närvaro.

En praktikplats kan man desutom ordna helt själv, utan någon som helst kontakt med en myndighet. Känner du att du vill tetsa på ett jobb, är det bara att ringa och fråga om du får praktisera där. :-)

Idag är det dock regel på att alla människor med försörjnings-stöd ska ha någon form av sysselsättning i form av praktik eller arbetsträning. Socialen eller om det är arbetsförmedlingen, har gjort fel med ditt ärende. Jag tycker du ska ringa och fråga efter lite mer information.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Karmatarerskanise
0

Tack Biobio. Lycka till själv :)

AnneN
0

JimJ det är inte samma regler som gäller för praktik om man är under 25 men jag har ju tyvärr passerat 25år så jag har inte samma möjlighet till praktik. Och sedan vet jag inte om det är olika mellan kommunerna men här får jag iaf inte ha praktik om jag inte är garanterad en anställning då praktiken går ut.

_**/Mvh Anne

MiroSputnik
0

Jag fick veta att reglerna ändrats fr 2 juli i år. I alla fall för mig som är över 29 år. För att jag ska få en praktikplats krävs:

1. Att arbetsplatsen har ett anställningsbehov.

2. Att praktiken hålls kort (Ett par veckor som introduktion)

3. Att arbetsplatsen anställer mig efter avslutad praktik. (Om det inte visar sig att det är olämpligt för båda parter. Men då avbryts ju praktiken så fort det visar sig inte leda någonstans.)

Chansen att "prova på"-jobba förvinner alltså. Förr kunde jag ju ta en praktik inom ett område som jag inte har någon erfarenhet, men nu är jag begränsad till det enda jag kan… För vem vågar ta en praktikant och garantera anställning om vet att jag inte kan nåt om branchen.

jen
0

vad finns det för oss över 25 år då? varför kan inte vi få praktisera? det är ju lättare att få arbete då.

didis
0

Känner mig som ett frågetecken… 

Vem får praktik och vem betalar ersättning till den som praktiserar?

Får arbetsgivaren någon ersättning?

Karmatarerskanise
0

didis; nej, arbetsgivaren som ger plats för en praktikant tror jag inte får någon ersättning. Varför skulle dom få det då de har gratis arbetskraft?

Tror det fungerar väldigt olika beroende genom vilka man får praktik och av vilken anledning.

didis
0

"gratis" arbetskraft är sällan gratis.

Jag blev erbjuden en tandsköterska som skulle arbetsträna hos mig, jag behövde inte betala någon lön. Men det skulle ta alldeles för mycket tid = bli alldeles för dyrt för mig som har så litet företag.

Karmatarerskanise
0

#22; ja det beror väl på jobb. Stora företag kostar det inte mkt för. Vet inte om det finns någon praktik där arbetgivaren får något betalt faktiskt.

jen
0

för praktikanter från skolan får inte företaget nån ersättning iallafall. Samma när man arbetstränar, då betalar försäkringskassan.

men om man är över 25 och vill ut på praktik?

MiroSputnik
0

Om man är 25 och vill ut på praktik, tror jag att du måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen och INTE ha a-kassa. Så länge du är berättigad a-kassa, struntar AF i dig. Så känns det i alla fall.

Och är du över 25 och utförsäkrad från a-kassan, ska du ha rätt att vara inskriven i Jobb-och utvecklingsgarantin. Då får du ersättning motsvarande 65 % av a-kassan (eller lägst 320 kr/dag innan skatt om du inte har a-kassa sedan tidigare) Här kan du få arbetspröva och praktisera, MEN det ska helst finnas ett anställningsbehov hos företaget. Ett annat sätt är att prova om du passar för ett visst yrke. Då kan du få praktisera 3 veckor för att just prova…

Om du inte fått ett jobb eller startat utbildning hamnar du automatiskt på "arbetsplatsbelagd aktivitet", men vad det är kan ingen på AF svara på, eftersom ingen har varit med i Jobb och utvecklingsgarantin så länge ännu.

Efter 450 dagar är det meningen att ingen ska vara kvar inom garantin, men om det händer är det ingen som i nuläget kan svara på vad som händer. Man får ersättning i MAX 450 dagar, enligt min arbetsförmedling…

Ta kontakt med din arbetsförmedling och fråga, de ska kunna hjälpa dig.