Mp vill sparka chefer
Ur DN.se:
"Ytterligare ett tillägg från ombuden var kravet på sparken till de statliga chefer som inte klarar att åtgärda löneskillnaderna mellan kvinnor och män. Riktigt vad det skulle innebära i praktiken var dock lite oklart."
Jag tycker det var ett utmärkt förslag. Om nu regeringen tycker att jämställdhetslagen med likalönsprincip ska gälla så måste man ju visa det.
Om en statlig chef har ett uppdrag och låter bli att utföra det ska han naturligtvis ersättas av någon som gör sitt jobb.
Vad tycker du om mp:s förslag?

Överhuvudtaget så tycker jag det finns flera skäl till att det borde vara lite större "ruljans" på offentliganställda chefer…
Jag tycker absolut att män och kvinnor skall ha lika lön för lika arbete. Det är dock många gånger svårt att i praktiken bedöma varför en anställd har högre lön än en annan. Det kan även ha att göra med tidigare erfarenheter, utbildning, språkkunskaper etc och inte enbart på att den ena är man och den andra är kvinna.
Mp:s förslag är fantasifullt, men frågan är om det är befogat att sparka någon för att löneskillnaden inte är lika med noll i organisationen? Vart går gränsen? Skall man väga in förmåner också? Om chefen i övrigt gör ett toppenjobb för organisationen då, spelar inte det någon roll?
Jag kanske låter pessimistisk, men jag tycker att Mp ibland är ute och svävar lite i frågor som inte alltid kommer att bli så framgångsrika i praktiken.
#2 Fast just här tycker jag det var bra!
Det är "mycket snack och lite verkstad" när det gäller ojämlika löner. Jag har läst om nyligen gjorda undersökningar som visar att vi nästan inte gjort några framsteg de senaste åren.
För mig skulle detta vara ett sätt att tala om för statliga chefer att man inte tolererar något annat än framsteg! Det kan ju inte vara frågan om att män och kvinnor ska ha samma lön rakt av. Men man måste tydligt kunna motivera och försvara ev. löneskillnader - och kan man inte det ska de försvinna!
Jag gillar tydlighet - och det här vore ett sätt att markera, och utkräva ansvar. Alltför ovanligt i politiken, men kan man få det att gälla statliga myndigheter vore det ett stort fall framåt…
Du kanske har rätt. Börjar man där kanske andra företag och organisationer följer efter. När det blir en självklarhet, för förhoppningsvis blir det så en dag.

Ja tydlighet är bra! Och att sparka någon är tydligt. Men tror man måste se detta med jämställdhet på längre sikt. Kanske sätta upp målet att löneskillnaderna måste minska med 20% under en 5-årsperiod. Om detta mål inte uppfylls så kan chefen sparkas.
Oskar
Vänta på vad då? Lika lön för lika arbete har vi väl väntat tillräckligt på…?

Jag tycker att man borde sparka ALLA offentliga chefer, och sedan tillsätta tjänsterna på meriter, inte på väl utförd tjänst i riksdagen.
---

#6 Jo, nog kan man tycka att vi väntat på lika lön i en evighet! Men just därför är det svårt att styra om på kort tid. Hur skulle det i praktiken gå till att på kort tid ge alla som genomför samma jobb samma lön?
Jag är för övrigt för lika lön för lika jobb. :)
Oskar
#8 Självklart är teorin enklare än praktiken… 
De undersökningar jag sett visar ändå att även vid nyanställningar så utgör kvinnligt kön ett hinder vid lönesättning. För mig betyder det att cheferna inte tar sitt uppdrag på allvar. Man prioriterar helt enkelt andra frågor.
Mp:s förslag hade ändrat på det…

#9 Ja kanske är Mp:s förslag bra. Men det är nog egentligen en attitydförändring som krävs…och det är svårt att lära gamla hundar att sitta så det lär ta ett tag. Personligen tror jag att det blir mycket bättre med nästa och nästnästa generation chefer.
mvh
Oskar
Var hade vi varit i frågan om barnaga idag utan lagen? Det var också en attitydfråga, men lagen påskyndade förändringen. Samma med bilbälten, cykelhjälm m.m.

#11 Du har en poäng där. I allafall när det gäller barnaga.
Cykelhjälmar och bilbälten kom ju till i princip samtidigt som cykeln och bilen blev allmänna transportmedel. Och med samtidigt menar jag i relation till när vi män och kvinnor "uppfannans". Att cykla utan hjälm är ju inget som är nedärvt generation efter generation, århundrade efter århundrade. Utan hjälmen kom till några generationen efter att cykeln blev allmänt transportmedel. Dvs inte så svårt att få till lagen om cykelhjälm. Visste för övrigt inte att det var lag på cykelhjälm…se där hur mycket jag cyklar. :)
mvh
Oskar
Det är väl inte olagligt att cykla utan hjälm? Bara för barn väl? Eller?
Förlåt att jag gled ifrån ämnet men jag är nyfiken. :)
#13 Bara för barn tror jag…
#14 Hörde på nyheterna nyss att Ulrika Messing (infrastrukturminister) vill att det skall vara lag på det för alla…
Jag var med och drev igenom kravet på Miljöpartiets kongress, för mig handlar det om att visa prioriteringsförmåga. Om oskäliga löner förekommer ska den som har ansvaret inte få förnyat förtroende, precis som om de var ansvariga för andra skandaler i företaget. Problemet med löneskillnaderna är att vi är så vana vid dem att vi inte ser det som något skandalöst längre.
/Anders, miljöpartist