Politik iFokus

Politik

Etikett: utrikespolitik
Läst 108 ggr
Staffan
2

Risk för nya konflikter?

Jag undrar om Biden och Demokraterna ökar eller minskar risken för nya konflikter/krig i världen?

// Staffan

[Hayabusa]
4

Bra fråga. Jag är ingen anhängare av Donald Trump (känns som att man behöver poängtera det) men tror inte att Biden/Harris är några frälsare.
Personligen ser jag Xi Jinpings Kina som en framtida konfliktskapare - med eller utan Biden. Dvs, om Kina vill ställa till med krig/konflikt så tror jag inte Biden/Harris har så mkt att sätta emot, men det får framtiden utvisa.

Internt i USA så ser vi en splittrad befolkning som sakta glider isär, där finns det saker att ta itu med. Den konflikten är nog inte enkel att lösa. Vi ser ju faktiskt samma tendenser i Sverige, trots en vänsterorienterad regering.

En aningen lustig observation är att, om jag inte visste bättre, så skulle man kunna tro att Joe Biden är en sosse. Det är ett missförstånd och svenska M skulle nog ses som ett mitten/vänsterparti i USA.

LBB
1

#0: Tvärtom. Biden är en förutsebar byråkrat, till skillnad från Trump, som hela tiden agerat som en lite berusad cowboy.

Vad det däremot kan göra är att försvåra/försvaga Storbritanniens position vid EU förhandlingar.

Rysslands position i både Mellanöstern och Europa kan försvagas, eftersom den osäkerhet som gött Putins agerande kan minska.

Kina och USA kanske kan komma samman och trappa ner den eskalerade spänningen kring Kinesiska sjön, nu då den kommande presidenten har en mer stabil approach