Lustigt sammanträffande
Ams egen siffra på öppet arbetslösa var 204 334 personer i april. En minskning med 16 000 personer jämfört med 2005. Samtidigt ökade antalet deltagare i arbetsmarknadsprogram med nära 16 000 personer.
>> Länk till artikeln i sin helhet
Mvh // Staffan
Hur fasen de kommer undan med att presentera "öppen arbetslöshet" trots att alla (borde) förstå bättre är för mig ett mysterium.
Nåja. Skönt att arbetslösheten går ner i alla fall.
;)
Men den går ju inte ner… Det beror helt på hur man ser det. Ja, det finns fler arbeten, men samtidigt finns det flera personer på arbetsmarknaden som man ska ordna arbeten till.
Sen är sossarna luriga. Som i gårdagens pressmeddelande från AMS om att det skulle bli så att "120.000 skulle bli sysselsatta" över de nästa två åran. Hurra! Liksom. Men så tittar man närmare och finner att begreppet sysselsatta inkluderar både faktiska nya jobb OCH platser i arbetsmarknadsåtgärder. Och av alla de ungefär 70.000 nya sysselsättningsplatser som skulle skapas i offentlig sektor så räknade man med de där hemska plusjobben… liksom övriga arbetsmarknadsåtgärder.
Så, tittade man närmare på det bakomliggande fann man att i alla fall den offentliga sektorn inte alls var så pigga på att få nytt folk som pressmeddelandet gav sken av.
#2 - Den sista kommentaren i #1 var tänkt att tas som en smula sarkastisk. ;)
Sarkasm funkar inte på nätet. Inte ironi heller. ;) Tyvärr…
#4 - Nej ironi fungerar inte. =P
Djupt.

*skratt*
Nu känner jag mig precis så ointelligent som jag är………..
// staffan
Problemet med sådana här siffror är att de funkar och folk matas i tv-sofforna med vinklad AMS-propaganda. Tyvärr är folk generellt inte mer kritiska än så.
/Ida