Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 1228 ggr
Staffan
0

Irak

Läget som nu råder i Irak är verkligen bedrövligt. Enbart i Bagdad har 42 döda kroppar påträffats under det senaste dygnet. De är ofta skottskadade, bundna och visar spår av tortyr. Enbart i Bagdad.

Vad tycker ni är det bästa vi väst kan göra i det här läget för att situationen ska förbättras?

// staffan

Lisbeth
0

På lång sikt förbättras läget om vi slutar att tillverka och sälja vapen och sedan låtsas som om vi inte på något sätt är medskyldiga. På kort sikt vad finns att göra? Enligt mitt sätt att tänka så är det väldigt svårt att kunna göra någonting utan att människor dödas. Det har gått så långt. Vi måste se och lära, det finns förhoppningsvis fler nu som inser att kriget mot Irak var fel ifrån början. Nu får massor av människor sätta livet till, helt i onödan. Många barn mister sina pappor och kvinnor sina män. Det vi kan göra är att stötta alla dessa. 

mvh Lisbeth

Erik
0

Tror också, tyvärr, att kortsiktiga lösningar är dömda att misslyckas.

Maximilien
0

Brottet mot freden är det brott som möjliggör alla andra brott. Ungefär så, om jag inte minns fel, står det i domslutet från Nûrnberg 1946.

Ida
0

Jag tycker personligen att det var fel av USA att gå in i Irak och köra över landet och resten av världen på det där viset. En del tycker annorlunda och anser att många demokratier har skapats ur liknande blodbad och att det går inte att störta diktaturen på en dag. Har dock lite svårt att förstå varför just USA alltid ska ta på sig den rollen.

Bjorn_P
0

USA hade naturligtvis ingenting där att göra, och allt tal om fina och goda orsaker att gå in var naturligtvis snömos. Men nu är de ju där, och jag tror att det skulle vara katastrofalt att dra sig ur nu. Det skulle skapa ett vakum av anarki och våld som i slutändan skulle skapa ett teokratiskt samhälle där enskilda människor skulle förtryckas ungefär lika mycket som under saddam-regimen.

Ida
0

#5 Tror som du, att det vore förödande att lämna landet nu.

Vad tror ni kommer hända då framöver? Först och främst, kommer man att lyckas skapa en demokrati? Och hur kommer det bli med alla strider mellan olika religiösa grupper?

ThomasH
0

Tyvärr tror jag inte att man skapar en demokrati, utan minst 3 stycken. Jag ser ingen lösning att Irak förblir ett land, utan kommer att blodigt att delas upp i 3 delar.

Ida
0

#7 Tror du? Intessant analys, du kanske har rätt. Tidigare verkade stridigheterna råda mellan Saddam-anhängare och Saddam-motståndare, men nu verkar shia-, sunnimuslimer och kurder bråka hejdlöst med varandra av religiösa skäl.

Maximilien
0

Haditha kommer att förklaras med rötägg i marinkåren. Dessa straffas, eventuellt exemplariskt, och därefter fortsätter kriget. Men opinionstrycket mot ockupationen kan förstärkas vilket kan betyda något på litet sikt.

Inlägget är låst för nya kommentarer