HMF och yttrandefrihet?
Om hets mot folkgrupp stadgas i brottsbalkens 16 kap. 8 § följande: ”Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp.”
Innebär detta att jag exempelvis inte kan kritisera en religion som är auktoritär, våldsbejakande och kvinnoförtryckande för att vara antidemokratisk till sitt väsen? Om så är fallet, så förstår jag inte riktigt logiken i lagen om “hets mot folkgrupp”? Jag kan kritisera en ideologi som exempelvis kommunismen för att vara auktoritär och våldsbejakande på goda empiriska grunder, men inte en religion? Vari ligger skillnaden? Knappast ifråga om ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung? Troligen inte heller ifråga om graden av övertygelse hos sina anhängare? Så vari ligger skillnaden? Kan någon förklara det för mig?
Vilken religion är det du vill kritisera?
Sajtvärd Katter iFokus
Inse att där ingen annan än du själv tillåts kritiseras.
Som du vet har vi religionsfrihet i Sverige och vem som helst får ha vilken tro som helst.
Du får alltså inte särbehandla någon beroende på vilken religion man har.
Att diskutera religion eller kritisera en religion är så vitt jag vet inte förbjudet.
Kan du ge exempel där det har lett till fällande domar?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här har du bakgrundshistorier kring lagen och förslag till motion.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-06-06 02:35 av Pyttelite