Politik iFokus

Politik

Läst 206 ggr
kamera0710
3

Överlevarna berättar – tio år efter Utøya

I morgon är det 10 år sedan Anders Behring Breivik klev i land på Utøya, och utklädd till polis sköt ihjäl ett 70-tal personer.

"Strax efter klockan fem på eftermiddagen 22 juli 2011 anlände Anders Behring Breivik till Utøya, fyra mil från Oslo, Norge. Han var utklädd till polis och lyckades med anledning av bombdådet i huvudstaden samla ungdomarna runt sig – sen började han skjuta. En efter en."

https://www.expressen.se/nyheter/overlevarna-berattar-tio-ar-efter-utoya/

Det har gått tio år sedan terroristen Ander Behring Breivik sköt ihjäl 69 ungdomar på ön Utøya i Norge. I SVT:s dokumentär ”Utøya – aldrig glömma, aldrig tiga” berättar de som överlevde om dådet på ön – och livet efter, utan vännerna.
Draken
2

4 av ungdomarna som avled var nära vänner till ett av mina brorsbarn 😢 Jag minns det som det var igår.

Min bror var här och hälsade på med sin famlj, helt plötsligt skriker ena brorsdottern till och börjar gråta hysteriskt . Hon berättade skrek och grät om vartannat om den och den och den som varpå Utöya. 7 av hennes vänner åkte till Utöya, bara 3 kom tillbaka. 😢

Vi i familjen tackar gudarna varje dag, hade inte de varit här, då hade brorsdottern varit där med sina kompisar. men hon ville åka till faster i Sverige.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-07-21 20:21 av Draken
[GIKmio]
1

Jag minns den där eftermiddagen och kvällen väl. Kom hem och skulle ta helgledigt. Blev sittandes framför tv och laptop hela kvällen och långt fram på natten och följde allt som skedde.

Pyttelite
0

Minns det som igår - så exceptionellt grymt och välplanerat dåd och så många som drabbats.

Vi glömmer aldrig

https://www.nrk.no/kultur/xl/vi-glemmer-aldri-1.15549464

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Audgunn hører et enormt brak. Takplater faller, folk skriker. Hun må ut. Nå!
[Moon AppleGrey]
0

Minns det också.
Var fortfarande i Finland då, och läste om det dagen därpå i iltalehti vid hamnen.
Var så att det skar i bröstet.

kamera0710
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sd:s Linus Bylund, innan mördarens identitet blev känd.

Pyttelite
0

Minnesgudstjänst idag

I dag, den 22 juli, är det tio år sedan Norge skakades av terrorattentatet vid Utøya och vid regeringskvarteren i Oslo. Sammanlagt 77 människor dödades, 69 på Utøya där majoriteten var barn och åtta personer vid explosionen i i Oslo. I Oslo hålls i dag flera nationella minnesarrangemang, där bland annat norska kungen och statsminister Erna Solberg kommer tala.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ut-ya-tio-ar-sedan-daden

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

I dag, den 22 juli, är det tio år sedan Norge skakades av terrorattentatet vid Utøya och vid regeringskvarteren i Oslo. Sammanlagt 77 människor dödades, 69 på Utøya där majoriteten var barn och åtta personer vid explosionen i  i Oslo. I Oslo hålls i dag flera nationella minnesarrangemang, där bland annat norska kungen och statsminister Erna Solberg kommer tala.
[Urskog]
0

Alla minns vi det här med förskräckelse och förfäran, 10 år sedan känns som en kort tid och jag läser om anhöriga som än idag är sjukskrivna efter traumat så lång tid efter 😢 för att inte tala om dom överlevande som än idag lever med dödshot och trauman 😢

Fy fan 😢