Politik iFokus

Politik

Etikettvälfärdssystem
Läst 1157 ggr
charlie
0

Tragik/Komik?

Vi vart tydligen kontrollerade av försäkringskassan idag. De hade ringt till min frus jobb och kontrollerat ifall hon varit borta de dagar som hon sökt för. Dessutom så ringde man förskolan. Tydligen vart resultatet att barnen varit hemma fler dagar än vad vi VABat för.

Alltså vi har inte sökt tillräckligt med pengar från försäkringskassan. Dagar som vi jobbar hemifrån när barnen är sjuka ska vi antagligen söka pengar för också? Eller är ärlighet någon som inte accepteras i Sverige? Kanske till och med är straffbart?

---

zzTCM
0

De kunde väl inte på förhand veta vad resultatet skulle bli? Varför skulle det vara komik att man vill sätta åt de som fuskar med sjukt barn? Det är tydligen där det fuskas som mest. Vill du bara att sjukskrivna ska sättas dit? Isåfall varför? Det har pratats väldigt mycket om dålig moral hos sjuka och arbetslösa här på politik. Däremot så väcker fusket om VAB inga speciella känslostormar. Är det mer accepterat i samhället infinner sig ju frågan då. Vill inte du ha det så här?

charlie
0

Har du läst vad jag har skrivit. Det som de undrar över är varför vi inte har sökt ersättning.

---

zzTCM
0

Ja de ringde och kollade om hon varit borta de dagar som hon sökt för. Det tycker jag att de ska göra. Dessutom så ska man ringa förskolan annars så kan man jobba svart bredvid. Vad är problemet? Att ni var ärliga betyder det att alla är det? Här borde du väl resonera på samma sätt som med sjukskrivna. De kan också jobba svart vid sidan om eller fuska. Jag tycker det är bättre att de kollar än att privatpersoner har åsikter om ens hälsa eller att man fuskar med VAB också för den delen. Då kan man bevisa att man inte fuskar.

charlie
0

Du verkar fortfarande inte läsa texten.

Eftersom du vill prata i termer av sjukskrivning. Tänk om du får ett samtal från försäkringskassan som frågar varför du inte varit tillräckligt mycket sjukskriven.

---

zzTCM
0

Jodå jag läser texten. Din fru hade sökt dagar eller hur? De kollade enligt de nya regler som S påbörjade och som alliansen VÄLDIGT raskt såg till sattes i verket. Vilket samarbete:) bra va? De skulle nog inte fråga mig om jag varit tillräckligt sjukskriven. Såvida personen som frågade inte hade totalt hjärnsläpp. Ja tänk om jag fick ett sådant samtal… Då skulle det vara två torsdagar i en vecka. Glad Jag har ju inte varit annat än sjukskriven de senaste åren. Det borde de veta. Om de ringt mig ang detta så hade jag föreslagit antingen semester eller att personen skulle byta jobb!!

demon_sid
0

JA charlie de verkar ha fullt upp på F kassan   åt både det ena och det andra hållet-:

charlie
0

#5 Nej det var precis det som jag inte skrev! Jag skrev att vi INTE sökt VAB dagar.

- Hade vi begärt pengar för de dagar barnen varit sjukaså hade ju allt varit ok. Men nu vill dom ha en förklaring till varför de inte fått in ersättningskrav från oss.

---

zzTCM
0

Inga alls? Det står ju de dagar som hon sökt för. Varför ringde de om hon inte sökt VAB dagar?

charlie
0

#8 Jo vi har sökt ca 5 dagar VAB. Det som de undrar över är dagar som vi inte har sökt.

Varför de ringer.. det är det som jag undrar över.

---

zzTCM
0

Det kanske bara är början på S och M:s samarbete kontroll för kontrollens skull? Visst är de väl för gulliga… Snart ringer nog telefonen och något ljushuvud frågar varför jag inte har varit tillräckligt mycket sjukskriven!!!

AndersE
0

charlie, vilka förväntningar du har…. (trodde du zzTCM läser kommentarer innan hon går till anfall?)

;-)

zzTCM
0

Anfall:)..vem är det som anfaller härinne? Ja du är obetalbar… Nuuu blev strängen komik! Ska skriva ett nytt rim på klapparna i år. Nu blir det inte tragik utan komik Anders har  ju hittat till politik. Hmm bra rim! JAG håller mig iallafall till ämnet…på vilket sätt bidtrog du nu till tråden? När ska du börja prata politik?

AndersE
0

#12 Jag bidrog inte till tråden. Jag bara retades…

;-)

Martin
0

Lite intressant om de har ställt frågan om varför ni inte krävt ersättning för alla dagar barnen varit hemma men ni ändå inte VABat.

Dock tycker jag det är bra att det görs kontroller, för det fuskas rent för mycket med olika bidrag. Nu har jag inga barn och vet inte hur det fungerar, men det går ju säkert att fuska till sig några extrakronor genom VAB kan jag tänka mig.

Måste ju vara kul att kunna visa rena papper vid en kontroll, det hade jag tyckt.

mvh Martin

zzTCM
0

# 13 Okej!  Flört retas gör aldrig jag…:)

blombuketten
0

#0. Ja jösses. Självklart vabbar man inte för de dagar man ändå är hemma, även om barnet är sjukt. Jag har också alltid gjort som ni, så nu är det bara att invänta en förfrågan på alla de dagar man varit ledig och inte vabbat Glad.