Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1269 ggr
blombuketten
0

Dörrvakter

Läste detta i SVD. Vad har ni för tankar om just dörrvakter?

Sara
0

Ordningsvakt = människor som inte lyckats bli poliser!

Nä, kanske inte men jag har alltid haft känslan av att vakter på just klubbar gillar sin "makt". Har träffat måååånga klubbvakter som inte följer lagen eller ens moraliska värderingar.

Exempel: Släpper in för unga tjejer, låter vissa gå före i kön, slår först och frågar sen, kommer med sexuella förslag, diskriminerar osv.

Visst gäller det inte alla men en hel del faktiskt.

Sara

blombuketten
0

Ja, jag har också lite den känslan. Jag känner en vakt som jag ibland funderar över. Hon är nu inte dörrvakt (särskild utbildning för det) utan vaktar företag och sådant. Just nu är det något slags ställe dit det kommer invandrare som ska vara där i väntan på annat. Hon benämner dem som kackelackor och sådana vackra saker och för mig rimmar det illa med det jobb man satts att sköta.

Karmatarerskanise
0

Tyvärr är många ordningvakter maktgalna. De gör allt för att få bråka. Har sett det flera gånger.

Det finns ju olika typer av vakter. Det finns vakter som inte får göra nånting alls om det händer något, denne bara kollar leg.
Sen finns det ordningvakter, och det är dessa människor som så ofta utnyttjar sin position.

De som sitter på företag är ofta bara väktare.

blombuketten
0

#3. Precis så Hera och tack för att du skrev rätt ord, väktare. Jag skrev fel märker jag.

Vassna
0

Rubriken är väl lite missvisande eftersom det längre ner i artikeln står att dom inte vet om det var dörrvakter eller "hangarounds" som dom blev misshandlade av. Fast jag håller med om att det är obehagligt med det upptrappade våldet i samhället.

blombuketten
0

#5. Ja, kan hålla med dig om att rubriken kanske inte var den bästa. Skulle valt en bättre sådan. Det jag funderar över är att det är lång i från första gången folk drabbas av olika typer av "vakter" och då undrar (i alla fall jag) hur många våldsbenägna typer finns det i den kåren? Är det vanligt att just denna typ av människor söker sig sådana yrken, där de "lagligt" kan tillfredställa sina behov av makt?

WiktZac
0

De flesta jag träffat på har väl fungerat tycker jag, det är nog en skitjobbig miljö att verka inom också. Men visst är jag övertygad om att andelen rötägg är högre än i del flesta branscher.

Jag skulle dessutom tro att de gula ögonvitorna och de svällande musklerna och kassa temperamentet har något samband… ;o)

Ett flertal av dörrvakterna har jag fått utpekade för mig som dopingmissbrukare av en kompis som lever i den världen - och vad jag har sett så är det nog ingenting som tyder på att det skulle vara felaktigt.

//Zac

Vassna
0

#5 Men hangarounds är väl inga vakter?

blombuketten
0

Vassna, nu vet jag inte vem du ställer frågan till eftersom du hänvisar till dig själv. Svarar ändå. Nej, hangarounds är inga vakter. Fast själva artikeln jag hänvisat till säger heller inte att det VAR just hangarounds. Den säger att det KUNDE varit det. Ingen brydde sig ju om att utreda om det var vakter eller inte. Förmodligen så var det ju vakter eftersom de ju överlämnade de tre (varav en skrivit artikeln) till polisen.

Vassna
0

Där blev det visst fel, men som tur är förstod du vad jag mendade ändåGlad Underligt verkar det ju vara i alla fall. Att polisen var så ointresserade av att utreda händelsen.

Karmatarerskanise
0

Jag har själv sett vakter använda övervåld mot en av mina bekanta. Vi var många vittnen.

Då vi försökte berätta för poliserna vad som hade hänt var de fruktansvärt nonchalanta. De skrev inte upp det vi sa, de kollade åt ett annat håll ist för på den som pratade. Då fick jag tydliga bevis på att de med "uniform" håller ihop! Därför ordningvakter alltid vinner om ngn anmäler dem. (vad jag har hört)

Min bekanta anmälde, men det blev nedlagt utan att de ens förhörde vittnen. Det var två vakter som anmäldes.

Nej, jag har inte mycket respekt för vakter. Finns ett fåtal som jag vet är bra. Därbland min älskade.

Oskar
0

Inte direkt haft några konfrontationer med dörrvakter så kan inte uttala mig. Däremot tycker jag det är ganska sjukt att folk har lust att stå i kö för att komma in på krogen…och ännu sjukare om det är så att det är dörrvakterna som väljer vilka som får komma in. Det finns ju sällan ett samband mellan köns längd och kvalitet på stället…Och min stolthet förhindrar mig från att ställa mig i kön. :)

blombuketten
0

#12. Samma här. Finns väl fler krogar att gå på i sådana fall……utan dörrvakter.

Karmatarerskanise
0

Här i stan finns det inga ställen utan dörrvakter. Men utan kö finns det.

blombuketten
0

#14. Ja, då skulle jag välja stället utan kö :). Bara tanken på att köa för att komma in på ett ställe för att roa sig lite, får mig att avstå. Dessutom till hutlösa priser bara för att dricka lite öl.

Karmatarerskanise
0

Ja och priserna för att komma in på många ställen som är jättetråkiga är helt otroliga. 100kr för inträde ..

Sara
0

Jag står gärna i kö en stund för att komma in på favoritklubben.

Sara

Karmatarerskanise
0

På de klubbar här i stan dr det är köer, får man först stå i 30 min innan man kommer in, sen är det så fullsmockat med folk att man inte kan sitta eller röra sig. Inte min ide om en bra kväll ;)

Linda
0

Därför är det underbart att vara blond och aldrig behöva stå i kö;)

blombuketten
0

#19. Jag var rätt ljus (har blivit mörkare med åren….håret alltså) och ändå inte blivit insläppt. Det beror nog på att jag är rätt ful :). Nu är jag dessutom för gammal, hå hå ja ja.

AndersE
0

#20 Du kanske är för klok…

FörvånadFlört

blombuketten
0

#21. Skrattande Ja, där har vi det, så är det naturligtvis Flört.

zeretki
0

#20 Ja du, själv är jag mullig och inte så snygg heller. Stora bröst iofs men det är väl inte så att några killar står på rad och inte så jag får några fördelar av mitt utseende. ;) Och sen är jag över 30 också. Har aldrig kommit före i en kö men fått visa LEG trots att jag är 34…

blombuketten
0

#23. Å, har du fått visa leg…….det har jag aldrig behövt göra. Inte ens när jag var under 15 och köpte mellanöl Generad. Eller när jag gick in på ställen där man skulle vara minst 18 och jag bara var 15. Aldrig någonsin på Systemet heller, fast där var jag faktiskt ett år äldre än vad som behövdes när jag handlade första gången. Inte ens till mig själv handlade jag då, utan till min mamma som inte skulle hinna dit och bad mig om en tjänst.

AndersE
0

Ja, som ni ser är jag inte blond, men väldigt snygg!   ;-)

Jag har kommit in på Operakällaren en gång! (En kompis hade något slags kort…). Där bjöd jag upp Kristin Kaspersen 24 gånger utan framgång…

(Jag var inte helt nykter…)

blombuketten
0

#25. För en karl går det nog bra om han är mörkhårig skulle jag tro och snygg ;). Kristin Kaspersen………24 gånger………jo, jag tackar jag.

AndersE
0

#26 Det var skoj! Jag har aldrig sett mig som "snygg", och jag tror inte riktigt på det där med blondiner.

(Det sägs väl att män föredrar blondiner, men gifter sig med brunetter. Om något tror jag att jag föredrar brunetter, och har aldrig haft någon stadig relation med blondin…)

Kaspersen-"incidenten" är bara en del i en lååång hsitoria…   
;-)

Sara
0

Tja.. Jag är blondin och var rätt snygg för 10 år sen. Hade nada problem att glida före i kön till någon klubb i Göteborg. Nu 10 år och 15 kg senare skulle jag inte ens försöka.

Sara

blombuketten
0

Blondin och blondin föresten. Hur många blondiner finns det……äkta då alltså? Inte särskilt många om man tittar ordentligt. Lite trist är det också att det går något slags mode i en hårfärg. Här, där jag bor, har var och varannan tjej blonderat sig (oavsett om de passar i den färgen eller inte) och ser nästan likadana ut.

#27. En lååååång historia säger du…..hm, det gick visst rätt vilt till den där Operakällarkvällen Skrattande.

Mitt minne av Operakällaren är min bror och svägerska gifte sig en gång för hundra år sedan. (Långt ifrån ämnet nu). De gifte sig i all enkelhet och jag och min dåvarande man var bröllopsvittnen. Vi bjöd dem därefter på mat där på Operakällaren. Hovmästaren var en riktig nippertippa och så förnäm så det var svårt att hålla sig för skratt. Ja, så undrade han vad herrskapet önskade sig att dricka och alla skulle ha vin utom jag som ville ha Cocacola. Ni skulle sett minnen på honom, den var obetalbar. Jaha, sa han vin till alla utom till lilla frun, han tittade på mig och frågade om jag var säker på att jag skulle ha hm, Cocacola. Jag bekräftade att så var. Han log något ansträngt och tittade på mig som om jag vore en katt bland hermelinerna………vilket jag förmodligen var också.

Karmatarerskanise
0

Jag har aldrig sett ngn komma före kön, men däremot kan man komma in på ställen som kanske är 28+ om du är 22, bara du ser bra ut. Man behöver inte vara snygg, men kläderna ska vara snygga. Och brösten skadar ju inte heller va jag har förstått :)

BENNYP
0

Dörrvakter är ju de som ville bli poliser men misslyckades och feta anabola nissar.

Karmatarerskanise
0

#31 Sedan finns det faktiskt dom som vill vara ordningsvakter. Som inte vill bli poliser.

Rickard07
0

#31, Hehe en rolig klyscha.

Martin
0

Det finns inget som förstör så mycket för "uniformsfolk", som folk i uniform som inte sköter sig. Visst förekommer det att "folks hålls bakom ryggen", men samtidigt förekommer det att vänner till någon som betett sig dumt ljuger om uppträdandet osv. Inte för att ett fel gör att det blir mer rätt att en annan också undanhåller del av sanningen.

Ordningsvakter har nog ingen kul miljö att jobba i, stora krav från klubbägaren på vem som släpps in, hot är ett problem som bara kommer att bli större. Det är allmänt känt att drogpåverkade och alkoholpåverkade har lättare att ta till våld än andra, och jag skulle nog våga påstå att 9/10 som går till nattklubbar är påverkade, i någon grad. Självklart, hamnar därför ordningsvakter oftare i problematiska situationer.

De har sina förordnanden av polisen, och det ses över med jämna mellanrum (kanske inte tillräckligt ofta?) och förordnanden kan då dras in. Om de döms för våldsbrott kan det såklart dras in tidigare än vid de återkommande översynerna.

Jag skulle vilja påstå att det är vanligare att det inte hålls bakom ryggen, än att det görs det. Men - jag har inga statistiska belägg för det.

Angående anabola osv, visst - det förekommer säkert. Men inte i större utsträckning än bland andra folk (möjligen inom samma kategori, tränar mycket - vilket de flesta ordningsvakter gör).

mvh Martin

Maria
0

Jag vill inte generalisera för mycket men det finns en typ av människor som gillar "makt". Då är det inte konstigt att dessa dras till yrken som polis, väktare, dörrvakter osv.

Även den typ av kvinnor finns. Fast där är begränsningarna fler. Förr kunde gamla sjuksköterskor vara ett "hår av Hin" och vem har aldrig hört talas om en elak lärarinna/skolfröken.

Men som sagt det är ju när det händer något som media skriver och vi andra får fördomar.

/Maria