Systembolaget
Visste ni att Systembolaget sin varutidning märker ut två viner från Golanhöjderna i norra Israel viner med texten "Israel - ockuperat syriskt område"?
Vad anser ni om detta?
Mvh // Staffan
Konsumentupplysning…?
Jag tycker att de bör undvika ett politiskt ställningstagande.

Ehh.. är inte hela systembolaget ett politisktställningstagande?
Det finns ju faktist där för att jag plötligt ska få för mig att idag(söndag) bjuda över några vänner på middag med lite vin. Det är tur att dom finns och hindrar mig från dessa sociala eskapader!
---

#3 Systembolaget är ett politiskt ställningstagande i den mån att man bestämt att det skall vara ett monopol och därmed kan reglera hela den svenska alkoholmarknaden.
Jag förstår dock inte vad det politiska läget i Golanhöjderna har med Systembolaget att göra. Det måste finnas något mer attraktivt att skriva för att beskriva sina produkter än det.
Precis som det står i artikeln har de tidigare skrivit att vinet kommer från Israel, och någon har påpekat att det är fel.
(Ponera att Danmark ockuperat Skåne och sålt skånska grisar som danskt kött. Jag gissar att någon tyckt det var fel…)
Jag tycker Systembolaget gjort något som är ganska rimligt.
Är det inte ett politiskt ställningstagande även att rubricera vinet som israeliskt? :) Man kanske kunde skippa ursprungsland helt och hållet om man vill vara neutral.
#7 Ursprungsland är en viktig konsumentupplysning - för alla varor. (Kanske finns undantag…?)
Jag tycker att sådana uppgifter finns till för kundens skull - inte för regringens eller något politiskt partis skull. Här har uppenbarligen några kunder efterfrågat uppgiften. För mig visar det här att ett statligt företag kan vara lika kundorienterat som ett privat företag.
Misstanken om att Systembolaget skulle ha ett politiskt syfte med märkningen tycker jag är direkt löjlig.
Annelie Enochson har sett en chans att få sitt namn publicerat genom en larvig beskyllning. Det är inte mer än så.