PEP
Konfunderad.
För ca ett halvår sen gjordes arvskiftet efter min mor och i samband med det skrev jag ett testamente. Allt hos familjens jurist som också sparar testamentet.
Nu skickar de ut papper om PEP som jag ska fylla i och även ta kopia på id-handling - bevittnat. Fattar inte, varför ska de ha detta? Banken gör ju dessa kontroller med jämna mellanrum med anledning av penningtvättslagen.
- Redigerat 2022-03-23 10:29 av [Lotofs]
Förlåt, skulle lagt in på debatt.
Är du en politiskt exponerad person? Det borde vara enda anledningen till att utreda dig på det viset.
» PEP - politiskt exponerad person - Institutet Mot Mutor - IMM : Institutet Mot Mutor – IMM
Banken ja, men juristbyrån?
Då tycker jag du ska fråga varför du behöver vara med på det.
Gjorde det igår via mejl. Av erfarenhet vet jag att de inte är så snabba med svar.
Om de velat ha dessa uppgifter i samband med arvsskiftet hade jag nog inte reagerat. Men ett halvår efter?
Byrån sköter ju bouppteckningen efter mej, men mina pengar finns på banken och banken i sin tur kräver uppgifterna. Så fattar inte….
Är du en politiskt exponerad person?
Nej. Ska jag inte kunna låta dom förvara ett testamente åt mej utan att jag i framtiden med jämna mellanrum måste besvara denna PEP? I så fall skickar jag testamentet till förmånstagaren istället. Tycker det räcker besvara denna fråga hos banken.
#7: Då tycker jag du ska fråga dem varför de vill att du gör det. Alternativt strunta i att besvara frågorna och se vad som händer.
Ja, jag har inte skickat in än. Har ingen skrivare (måste ta kopia på id-handling som sen ska bevittnas) och har ingen bil för att ta mej till biblioteket för kopian. Ställer till det för mej, gamla käring.