Politik iFokus

Politik

Läst 205 ggr
[Lotofs]
0

PEP

Konfunderad.

För ca ett halvår sen gjordes arvskiftet efter min mor och i samband med det skrev jag ett testamente. Allt hos familjens jurist som också sparar testamentet.

Nu skickar de ut papper om PEP som jag ska fylla i och även ta kopia på id-handling - bevittnat. Fattar inte, varför ska de ha detta? Banken gör ju dessa kontroller med jämna mellanrum med anledning av penningtvättslagen.

• Redigerat 2022-03-23 10:29 av [Lotofs]
[Lotofs]
0

Förlåt, skulle lagt in på debatt.

Niklas
1

Är du en politiskt exponerad person? Det borde vara enda anledningen till att utreda dig på det viset.

» PEP - politiskt exponerad person - Institutet Mot Mutor - IMM : Institutet Mot Mutor – IMM

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

En person i politiskt utsatt ställning (PEP) är en person som har eller har haft en viktig offentlig funktion, t.ex. en statsminister eller statschef.
[Lotofs]
0

Banken ja, men juristbyrån?

Niklas
0

Då tycker jag du ska fråga varför du behöver vara med på det.

[Lotofs]
0

Gjorde det igår via mejl. Av erfarenhet vet jag att de inte är så snabba med svar.

Om de velat ha dessa uppgifter i samband med arvsskiftet hade jag nog inte reagerat. Men ett halvår efter?

Byrån sköter ju bouppteckningen efter mej, men mina pengar finns på banken och banken i sin tur kräver uppgifterna. Så fattar inte….

Niklas
0

Är du en politiskt exponerad person?

[Lotofs]
0

Nej. Ska jag inte kunna låta dom förvara ett testamente åt mej utan att jag i framtiden med jämna mellanrum måste besvara denna PEP? I så fall skickar jag testamentet till förmånstagaren istället. Tycker det räcker besvara denna fråga hos banken.

Niklas
0

#7: Då tycker jag du ska fråga dem varför de vill att du gör det. Alternativt strunta i att besvara frågorna och se vad som händer.

[Lotofs]
1

Ja, jag har inte skickat in än. Har ingen skrivare (måste ta kopia på id-handling som sen ska bevittnas) och har ingen bil för att ta mej till biblioteket för kopian. Ställer till det för mej, gamla käring.