Omvänd rasism
I årskurs nio skulle enligt en undersökning fler ungdomar rösta på ny demokrati än på moderaterna. En väckarklocka?
En del partier pratar om att sänka åldern till 16 år. Vad anser ni om det?
Jag har tre barn, min yngsta dotter ställer frågor som inte alltid är helt lätta att svara på. Detsamma gällde min son i 14- 17 års åldern. Vad svarar man på frågor som t.ex.
Kan man vifta med svenska flaggan och vara stolt och glad, eller är man rasist då? Varför är det okej för invandrarungdomar att skrika jävla svenne eller betydligt värre saker? Varför kan man inte säga t.ex. "blatte" när de kallar sig själva så?
Ja som sagt, vad svarar man? Vad skulle ni svara? Behöver begreppet omvänd rasism diskuteras mer i skolorna och inom politiken?
mvh Lisbeth
- En del partier pratar om att sänka åldern till 16 år. Vad anser ni om det? - Röståldern? Nej - behåll 18!
- Kan man vifta med svenska flaggan och vara stolt och glad, eller är man rasist då? - Det är absolut OK att vifta med svenska flaggan! Gör det ännu mer - låt inte andra grupper "ta" flggan ifrån oss!
- Varför är det okej för invandrarungdomar att skrika jävla svenne eller betydligt värre saker? - Det är inte OK!
- Varför kan man inte säga t.ex. "blatte" när de kallar sig själva så? - Bra fråga, men eftersom de flesta ändå tycker att "blatte" är ett skällsord verkar det ju otroligt dumt att använda det. Vilket är behovet av att använda ordet egentligen?
- Behöver begreppet omvänd rasism diskuteras mer i skolorna och inom politiken? - Det är möjligt men jag möter aldrig "omvänd rasism" så jag ser inte problemet.
Dubbelpublicering…
"Omvänd rasism"…. Vem har sagt att rasism är "vitas" hat mot andra grupper? Rasism är även tvärtom.
Det var trots allt inte så länge sedan jag gick i gymnasiet och jag känner igen problematiken. Jag tycker absolut inte att röståldern skall sänkas, då jag inte tror att man har den insikten som behövs för att ta ställning.
Tyvärr har det varit lite fult att sjunga nationalsången, fira nationaldagen och flagga med svenska flaggan, men det känns som att vi redan nu ser en vändning. Nu har nationaldagen blivit allmän helgdag och den firas alltmer. "Nationaldagsfesten" som hålls på Stadion i Sthlm är enligt mig ett riktig bra initiativ.
Jag tror att ju mer problematiken diskuteras desto större ökar förståelsen mellan olika grupper. Man bör verkligen prata om detta i skolan!
Det vore roligt om alla kunde vara stolta över sin nationalitet och få fira det bäst man vill!
/Ida
Det finns ett stöd i riksdagen för att de som fyller 18 år under ett valår ska få rösträtt. Även de som fyller sista dagen på året ska få rösta. Det tycker jag låter bra. Däremot så tror jag inte att en 16 åring är mogen nog. Vissa är det säkert, men långtifrån alla.
Jag tror att rasism finns inom oss alla mer eller mindre. Att vi måste våga titta på oss själva. Det är så lätt att se andras fel och brister. Sina egna är det svårare att våga erkänna. Kan själv inte påstå att jag är fri ifrån rasism. Ibland dyker en tanke upp blixtsnabbt och jag undrar. Vad sjutton är det med mig. Har jag inte kommit längre. Jag anser att vi ska vifta med våra svenska flaggor och vara stolta. Tror även att många invandrare tycker att vi ska vara stolta. Men att vi är livrädda att bli kallade för rasister så fort vi säger något.
mvh Lisbeth

Jag håller med om att omvänd rasism är ett begrepp som vi "svenskar" duckar för. Vi är så rädda för att verka främlingsfientliga att vi hellre accepterar detta. Naturligtvis är det helt fel. Vi måste kunna ställa samma krav på våra invandrande svenskar som av oss själva när det gäller moral, etik och lagen. Allt annat måste hårt fördömmas och motarbetas såklart.
Det var ett inslag på P1 idag som gick ut på att vi "duckar" för islamismen av rädsla för att uppfattas som motsåndare till islam.
Enligt debattörerna är det viktigt att särskilja dessa begrepp.

Min åsikt om röstålder. Egentligen så tycker jag att det är mycket enkelt.
Betalar du skatt ska du banne mig få rösta!!!!
Detta medför att om du är 21 och inte har tjänat in en krona i skatt så ska man inte får vara med och bestämma hur andras skattepengar ska spenderas.
Är man 13 och jobbar på helgerna så ska man naturligtvis få möjlighet att rösta.
---
#8 Det liknar rösträtten på 20-talet. Då man fick redovisa sin inkomst för att få veta om man skulle få rösta…
Nej tack!!!

#7 anledningen tillatt vi har åldersgräns är för att vi inte blir fullt mogna (läs medvetna) fören än viss ålder. Denna är satt till 20 år. Jag kan tänka mig att det blir en hel del komplikationer om vi låter 13-åringar rösta som ännu kanske inte uppnått en mognad att bedöma ett hel-läge.
#9 Ja, att ställa mognadskrav tycker jag är OK. Nu är ju gränsen 18 för att rösta - samma som mundighetsåldern. De 20 gäller bara Systemet…
Men att rika 12-åringar skulle få rösta, men arbetslösa 50-åringar inte skull få… Brrr…
Nä, Karl Staaf och Nils Edin slogs för hårt och för länge - och fick till och med en kupp på halsen (borggårdskuppen!) för att vi ska gå tillbaka i historien och införa inkomstdiskriminering i rösträtten. Vad ska då hindra oss från att ge graderad rösträtt, där de som tjänar mycket och betalar mycket skatt helt naturligt får mera inflytande eftersom de ju så uppenbart är mera "nyttiga" än den där deltidsanställde städaren på SL i Stockholm?
#11 Jag kan tycka att det är ett kontroversiellt förslag och visst, höginkomsttagare skulle få mer inflytande än andra.
Man kan samtidigt vända på det och se hur mycket inflytande den bidragsberoende delen av befolkningen har idag. De som betalar skatt blir snart en minoritet och helt oförmögna att besluta om vad dessa pengar skall gå till.
#12 Så uppfattar jag (s) strategi. Få alla att uppleva att de är beroende av bidrag, och vem är inte det? Håll samtidigt fast vid budskapet att det parti som kommer att bibehålla bidragen är (s).
Genialt!
--------------------------------------------------------------
För 20 år sedan hörde jag en då 85-årig kvinna berätta om förnedringen i att redovisa inkomster och bidrag och sedan få höra att man inte var berättigad att rösta. Jag skulle inte drömma om att få henne att rösta på något annat parti än (s)…
Jag hade mycket stor förståelse för hennes politiska sympatier! (Utan att på det minsta vis beteckna mig själv som s-människa.)
Sänkt röströttsålder till 16 skulle innebära att skolan och politikerna skulle få ta ett större ansvar för att få ut information till ungdomar. Då skulle det inte röstas höger- (eller vänster-) extremt. Försök i Tyskland visar att 16-20-åringar (förstagångsväljarna med 16 års gräns) är lika bra på att ta till sig information om partierna som 18-22-åringarna (förstagångsväljarna idag).
Jag har skrivit en del på min blogg, andwal.blogspot.com, sök på "rösträtt".
/Anders, miljöpartist

Vad är det för kontroversiellt med att sätta rösträtt efter inkomst?
Om en säg en 17 åring betalar 100.000 i skatt ska denne inte få vara med att bestämma hur dessa pengar ska spenderas? Eller är kamraten som är "myndig" och stämplar en vuxnare individ som ska bestämma att suga ytterligare skatt ur vännens ficka?
---
#15 För mig är det ytterst kontroversiellt att gradera rösträtt efter inkomst!
Demokrati bygger på alla människors lika värde. Självklart ska alla ha rösträtt.
Ett samhälle som ger rika mer makt än fattiga är inte demokratiskt. Jag vill gärna se Sverige demokratiskt.
(Blanda inte in åldersgräns med inkomst. Det är två helt separata frågor. Åldersgräns kan diskuteras. Makt åt rika hoppas jag ingen vill ta upp på dagordningen. Brrr…)

#16 jag paratar inte om rika. Jag pratar om att de som är produktiva och tjänar in pengar ska få 1 (EN) röst. Medans personer på bidrag får 0 (NOLL) röst. Sätt gränsen vid någonstans mellan 15.000 - 50.000 per år.
---
#17 Jag får precis lika mycket rysningar…
Varför ska en människa som har låg inkomst inte ha något inflytande i ett samhälle?
(Jag tror jag förstår din tanke. Om man inte bryr sig om att bidra till ett samhälle… Men hur ska du skilja ur dem från människor som inte har möjlighet att få någon försörjning. Sjuka, handikappade…)
# 17
Så nu så är jag inte värdig att få rösta med andra ord efter 22 års yrkesarbete för att jag råkar ha en sjukdom och lever på bidrag:) sicket elände:)
mvh Lisbeth