Politik iFokus

Politik

Etikett: skatter
Läst 683 ggr
Staffan
0

Intressant tanke...

I lördags skrev Thomas Gür en kolumn på Svenska Dagbladets ledarssida. I den presenterade han en intressant idé till hur borgarna - om de vinner valet i höst - skulle kunna öka sina chanser att få sitta kvar även efter 2010. Idén skulle vara enkel att genomföra och INTE innebära några skattesänkningar:

Ersätt preliminärskatten med ett system där löntagarna själva för bära ansvaret för att betala in hela sin skatt.

"Poängen med en sådan uppbördsreform är pedagogisk - vi får en tydlig koppling mellan det vi tjänar och den skatt vi betalar. Därmed får vi också lättare att avgöra om vi får valuta för våra pengar - för det är ju våra pengar, de 1 200 miljarder kronor som vi betalar i skatt varje år."

>> Länk till ledaren i sin helhet på SVD.se

Jag tror att Thomas har rätt, och gör gärna ytterligare en förändring i samma anda; märker ut momsen på allt vi konsumerar…

Mvh // Staffan

AndersE
0

Intressant tanke, men knappast genomförbart.

johan
0

Mycket intressant idé! Jag tycker även det skulle kunna gälla sociala avgifter som arbetsgivaren betalar. Det vore nyttigt för alla att se skillnaden i vad ens arbetsgivare betalar och vad jag får ut.

Om det istället skulle dimpa ned en räkning från Staten på 2/3 av vad min arbetsgivare gett mig skulle man nog börja ifrågasätta mer var pengarna går till.

Tyvärr är nog (S) livrädda för att folk ska förstå vad dom utsätts för…

Mvh // Johan

Staffan
0

#1 (Anders)

Varför skulle inte det vara genomförbart?

// staffan

AndersE
0

Många skulle inte kunna hantera inbetalningarna. Kostnaderna för uppföljning och indrivning skulle bli stora.

AndersE
0

Det vore ju enklare att ha tydlig information på lönekuvertet.

Utbetalt av arbetsgivaren: U:-, varav till dig W:-

Din lön: X:-, varifrån avgår skatt Y:-

Återstår: Z:-

Staffan
0

#3 (Anders)

Sen när har höga kostnader för byråkrati och administration blivit ett problem? Nej, om det bara var det som var anledningen till att det inte skulle gå så tror jag nog att vi kan lösa det.

// staffan

johan
0

#4: Vad skulle skillnaden vara mot alla andra räkningar man betalar eller sin deklaration?

Mvh // Johan

AndersE
0

Att du faktiskt får pengar "i handen" som sen skall betalas. En stor frestelse…

Terrierlina
0

#8 Men det kan ju inte spela någon roll. Så kan man ju säga om alla räkningar isåfall. Innan de är betalda har man ju "pengar i handen" och isåfall frestelsen att spendera dessa. Trots det så klarar ju de flesta av oss av att betala räkningarna varje månad. Och det skulle ju inte bli någon likvid skillnad eftersom man skulle få ut mer pengar från sin arbetsgivare.

Däremot tror inte jag heller att det är genomförbart av den enkla anledningen att det skulle bli alldeles för mycket administration för Skatteverket. Mycket administration = höga kostnader = ändå mindre pengar i lönekuvertet….

Inlägget är låst för nya kommentarer