Politik iFokus

Politik

Etiketter15-politiska-partierinternationellt
Läst 224 ggr
OberonsMatte
6

Sverigebilden?

Ett hjälpligt reformerat nazistparti vann valet i Sverige.

Glöm Abba, köttbullar och Ikea, nu tävlar utländska rubrikmakare om att få in ordet "nynazist" i artiklar om vårt land. Det som ibland kallas "Sverigebilden" har kört i diket.

"Så blev en tidigare nynazistisk rörelse kungamakare i Sverige" skriver brittiska BBC.

"Sveriges nya regeringskoalition vilar på ett parti grundat av nynazister" berättar Washington post.

I tyska tidningar ritar satirtecknare blågula hakkors med en chockad Pippi Långstrump framför.

Så räkna med höjda ögonbryn på nästa charterresa när du berättar var du kommer ifrån. "In Sweden we have a system".

Öh, jo?

För medan svenska journalister idkar självcensur och säger "men SD är inte här och kan försvara sig" skriver andra länders tidningar som det är.

Att Sveriges nästa regering bygger på rösterna från ett halvtaskigt reformerat nazistparti som så sent som under själva valrörelsen hade en hel bunke högst oreformerade nazister på sina vallistor.

Sådant höjer ögonbryn i Berlin, London och Washington.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/veOVWB/jag-sorjer-nar-varlden-ritar-blagula-hakkors

Sajtvärd Katter iFokus

Ett hjälpligt reformerat nazistparti vann valet i Sverige.
Draken
10

#0: Så du anser alltså att en stor del av Sveriges befolkning är nynazister ?

Du har svårt med det faktum att Svenskarna är görless på att Sverige mer och mer går mot att bli ett land där det skjuts vilt, bilar brinner, bomber sprängs, oskyldiga barn blir nedskjutna under "drive by" skjutningar som mer och mer kan mäta sig med USA's alla gängkrig, jag kan göra listan meterlång med hur det är i vårt "(o)trygga Sverige just nu!!

Jag är ledsen för din skuld att du inte värdesätter ditt och dina medmänniskors trygghet i sitt eget land. Du ser hellre att våra sjuka och äldre lever i misär för det finns inga pengar till att de skall få den vård de behöver efter ett livslångt arbetsliv där DU och flera andra gynnas av den skatt dessa har betalat till staten under många år.
Du ser hellre att pengarna öses ut till att hjälpa alla andra, utom svenskarna. Att våra barn och barnbarn måste växa upp i ett samhälle där de inte går trygga ens i sin egen trädgård eller inne på skolorna.
De skattepengar jag, och alla andra, betalar in år efter år för att min/vår pension skall vara tryggat, försvinner ut i intet.

Vad du tycker och tänker kan jag inte sätta mig in i, jag förstår inte hur du kan tänka på det viset överhuvudtaget.
Du har aldrig funderat på VARFÖR SD har nått så långt som till andra största parti, under dessa 8 år som har gått sedan förra valet ? Du kanske skall ta dig en titt på hur det ser ut i landet just nu ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-09-26 12:09 av Draken
[Hayabusa-0001]
7

”Att SD, som det enda partiet som tidigt satte fingret på att volymer och hastighet avseende invandring nog spelar en roll för möjligheten att kunna assimilera och integrera, idag kan räkna med ett stadigt växande stöd är inget som borde förvåna. Och att premiera medborgarskap över öppna gränser, det skötsamma arbetet över välgörenhet, är nog inte främst en fråga om rasism utan snarare ett uttryck för tanken att i ett samhälle måste samma spelregler gälla för alla.”

Lars Trägårdh

OberonsMatte
5

#1 Att SD blev näst största parti i valet beror på att 20,5% av de som röstade tror blint på SDs ihärdiga hävdande att samtliga samhällsproblem i grunden beror på att en del av landets befolkning består av människor med härkomst från andra länder. Det är så SDs förenklade världsbild ser ut och den sprids på pekboknivå i sociala medier och är förmodligen lättare att ta till sig än att behöva läsa sig till vad svåra frågor egentligen handlar om.

SDs väljare har med hull och hår svalt den ologiska lögnen att det finns enkla lösningar på komplicerade problem. Så även du.

#2 När i partiets historia har SD någonsin tyckt att invandrare och flyktingar är välkomna till Sverige? För SD har det liksom aldrig handlat om HUR många som kommer hit. Det har ALLTID kommit för många hit enligt dem.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-09-26 17:10 av OberonsMatte
[Hayabusa-0001]
3

”Men när den i form av okontrollerad invandring och aningslös integrationspolitik tog sig an hemlandet blev kollisionerna svårare att dölja. Sverige har sedan dess blivit alltmer splittrat i termer av tillit och trygghet. Segregeringen och framväxten av isolerade ”utsatta” områden har ökat. Samhällskontraktet är satt i gungning.”

Lars Trägårdh

OberonsMatte
3

#4 Ja, men då gör lite öppen främlingsfientlighet, hatretorik och nazism säkert susen…

Sajtvärd Katter iFokus

[Hayabusa-0001]
5

#5 Om du funderar på bilden av Sverige eller Sverigedemokraternas väljarstöd så ligger Trägårdhs analys nog nära sanningen.
Så länge röstberättigade får välja fritt så får man allt tugga i sig utfallet.

[Hayabusa-0001]
5

För att spinna vidare på Lars Trägårdhs analys:

”För den nya tidens post-nationella vänster-idealister pockade i stället drömmen om att realisera universella mänskliga rättigheter inom ramen för ett gränslöst globalt civilsamhälle. Vad vänstern övergav var ekonomisk politik och medborgaruniversalism – och med tiden kom man att ersätta folkhemstanken med visioner om mångfald och mångkultur.”

Man kan då dra slutsatsen att den ideologin var något som, till slut, hos ganska många av väljarna inte föll i god jord.

Pyttelite
1

Visst är det trevligt att polemisera!

Nazister vs socialdemokrater - invandring vs pensionärer - krig vs fred …

Bara som en liten påminnelse så har det gått mycket bra för Sveriges ekonomi under den senaste flyktingvågen och tror någon på allvar att pensionärer skulle få mer i pension bara för att asylsökande stoppas?

De som krigar öppet på våra gator idag är svensktalande svenskar, födda i Sverige med föräldrar som är lika oroliga som vilken blå-gul svensk som helst.

Dessutom kom dessa föräldrar till Sverige för en 15-20 år sedan långt innan SD fanns.

Att Sverige skulle bli nazistisk bara för att SD gjorde en segerhelg är väl knappast troligt och visst har det funnits nackdelar med ett socialdemokratiskt styre.

Men framförallt så bäddar man för missnöjespartier genom att inte låta dom vara med och se hur svårt det är att kryssa mellan grynnorna. Nu får de möjlighet att vara med. Ingen tror väl på allvar att de inte kan röstas bort igen?

Hoppas att det blir mindre pajkastning och mer sakfrågediskussioner i framtiden på denna sajt för nu tuggar ni om.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Draken
8

#3: Jag har aldrig påstått eller trott att alla samhällsproblem kommer lösas om SD får en hög ställning i regeringen. Det är omöjligt att, idag, säga att det kommer bli frid och fröjd med allt de närmaste fyra åren.

Däremot står jag fast vid att det behövs ett regeringsskifte i landet, för att börja reda upp i den härvan som det röd/gröna blocket har ställt till med.

Ja jag vet att Reinfeldts regering startade denna trend med att släppa in kreti och pleti i landet, men det har inte blivit bättre bara för att Löfvens regering tog över efter detta, snarare tvärt om. De har härjat i 8 år nu, det är dags att lämna över stafettpinnen och ge en annan regering en ärlig chans att försöka reda upp i eländet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-09-27 09:56 av Draken
OberonsMatte
5

#9 Jag vet att du älskar SDs förenklade världsbild men… förklaringen på "alla samhällsproblem" (?) och "elände" (?) är alltså att regeringen fr.o.m. Reinfeldt "härjat" genom att släppa in "kreti och pleti" (!) "i landet"????

HÖR du inte ens hur du låter? "Kreti och pleti"??? Vilka av alla invandrade människor eller människor med utländsk bakgrund är det som inte ska känna sig förminskade och oönskade av den retoriken?

Försöker du dessutom lura i någon att SD eller du själv tyckte att det var lagom många utrikesfödda personer i Sverige före Reinfeldts tid?

Sajtvärd Katter iFokus

[Hayabusa-0001]
6

#9 ”Däremot står jag fast vid att det behövs ett regeringsskifte i landet, för att börja reda upp i den härvan som det röd/gröna blocket har ställt till med.”

Sammanfattar vi valets utgång så var det även väljarnas åsikt.

Pyttelite
0

#11: Tror att det är hälsosamt att byta av emellanåt oavsett om ens lag vunnit eller inte.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Hayabusa-0001]
5

#12 Det tror jag också, ibland måste laget få en ny tränare.

perk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

🤔

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

[Hayabusa-0001]
5

#14 Kan du inte göra det än idag?

Fornöga
5

2026

#9 Så lät det 2015:

"Sverige är ett av världens mest extrema länder, visar en kartläggning av värderingar i världen."---

– Det som är kanske lite förvånande för många är att Sverige sticker ut. Vi är verkligen inte landet lagom. Vi är så olika som man kan vara, till exempel i migrationsfrågan."---

https://www.sverigesradio.se/artikel/6074835

Och 2026:

"Om man verkligen vill förstå Sverige är det därför klokt att betrakta landet utifrån. När man tar del av internationella medier är det slående hur snabbt och kraftfullt Sverige-bilden har förändrats", skriver Patrik Kronqvist i Expressen.

"Bilden av Sverige som ”landet lagom” har aldrig varit särskilt träffande, men efter fyra år med Tidöregeringen är den faktiskt mindre missvisande än tidigare. Vi blev som dom andra."---

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Se ut över världen. Regeringen har inte gjort Sverige mer extremt utan mer lagom. Tidö är värda fyra år till.
  • Redigerat 2026-09-12 16:25 av Fornöga
Ana.J
4

Det är väldigt läskigt att Sverige nu på måndag kan vakna upp till att Nooshi kan bli finansminister och Amanda Lind som energiminister…

// Ana