Energikrisen
Decennier av dåliga politiska beslut har förstört Sveriges energisystem. Tills vidare blir det ”comeback för ved och kol”, menar professor Jan Blomgren. ”Stor tung industri kommer att slås ut i stora delar av Europa och jag skulle bli förvånad om det här är löst inom tio års tid”, säger han i en stor intervju med TN.
Läs mer här:
https://www.tn.se/naringsliv/professor-sa-forstorde-vi-varldens-basta-energisystem/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Denne Jan Blomgren har inte varit professor sedan 2009. Då brukar man tituleras "professor emeritus".
#1 Helt rätt - tack för påpekandet.
Återigen ett sätt att verka vara förtroendegivande genom att sälja in via en professorstitel i något annat än vad artikeln hamnar om.
Att han varit rådgivare hos vattenfall och kärnkraftsbranschen är däremot en viktig kommentar.
Här är lite om boken:
https://www.bokus.com/bok/9789177032939/allt-du-behover-veta-om-sveriges-elforsorjning/
- Redigerat 2022-09-28 12:16 av Pyttelite
"Samtidigt som elpriserna skjuter i höjden i de södra delarna av landet toppar Sverige listan över Europas största elexportörer.
– Om elproducenterna får bättre betalt i andra länder kommer de försöka sälja så mycket el som möjligt där, säger råvaruanalytikern Christian Kopfer."
Har vi en energikris eller inte?
#4: Nä vi har väl den energi vi har och det är väl rimligt konstant men vi har problem med distributionen.
#5 Vilket i sig är ett problem.
Priset på energi får konsekvenser, det ser vi redan nu. Vad är lösningen?
#6: Det finns nog inte bara en lösning men vi hoppas att SD ger oss råd.
#7 Energifrågan har, som jag ser det, inte så mkt med politisk ideologi att göra.
Ett samhälle kräver en stabil tillgång till energi, oavsett politisk tillhörighet.
Alternativ (samhällskonstellationer) finns, givetvis, men är vi beredda att leva med konsekvensen?
Jag tror inte det.
#8: Klart att det har med ideologi att göra - har du tappat greppet alldeles?
Du menar att linje 1-3 var opolitiska?
- Redigerat 2022-09-28 12:36 av Pyttelite
#9 Jag förutsätter att alla vill verka för landets bästa vilket också innebär ett samhälle som vi kan lita på. Energi är en fundamental byggsten för alla samhällsbygge.
Jag pratar om energi, inte om kärnkraftens vara eller icke-vara.
#10: Men energi är en politisk fråga kärnkraften är en del av den.
#11 Vill inte alla partier verka för en stabil tillgång till energi?
Jo men energifrågan drivs av partier och regering och är definitivt en politisk fråga.
Och också synen på hur mycket energi vi får använda.
- Redigerat 2022-09-28 12:45 av Pyttelite
#13 Om alla har samma målsättning så är det mer vägen dit som är politik, inte huruvida vi ska energi eller inte.
Man är enig om att tillgången till energi är grundläggande.
#14: Fattar inte hur du menar mycket av de centrala delarna styrs av myndigheter.
Grovt uttrycket vill Miljöpartiet och v att vi inte konsumerar och att det inte ska finnas någon privat marknad eller tillverkning är det inte kopplat till politik?
Styrs inte infrastrukturen av politiska beslut.
Är inte skatter kopplade till politiska beslut?
- Redigerat 2022-09-28 13:11 av Pyttelite
#15 Även V och MP inser, och anser, att ett samhälle behöver tillgång till energi. Och att tillgången är stabil.
Hur ska man annars bygga ett välfärdssamhälle?
Att partier har olika synpunkter på hur energin tas fram, vad den används till osv är en annan femma.
#16: Nej - energifrågor är i allra högsta grad en politisk fråga.
#17 Jag ser det på ett annat sätt, är det Ok med dig? Eller tycker du att jag har ”tappat greppet”?
PS Nej, personligen tror jag inte att SD kommer att leverera en lösning på energifrågan.
- Redigerat 2022-09-28 14:08 av [Hayabusa-0001]
#18 Tillägg:
Eller, nej jag förstår nog inte var du står i energifrågan. Är det ett problem?
Om ja, hur ska det lösas?
Visst är det en politisk fråga. Politiken reglerar inte marknaden.
Tar vi som exempel priset för råolja. Före kriget låg priset per barrel mellan 80 och 90 $:
https://www.boerse.de/nachrichten/Brent-Rohoel-mit-neuem-6-Monats-Tief/34167233
Sen steg priset upp till över 120 $ per barrel. Bensinpriset steg också i samma takt. I Juli började priset för råolja att sjunka igen och ligger nu på 90 $ per barrel. dvs. inte mycket högre än före kriget. Men bensinen är fortfarande dyr.
Oljeföretagen gör rekordvinster medan folket har problem att få pengarna att gå ihop. Politiken skiter i det. Egentligen borde politiken reglera priset, men det diskuteras bara utan att någonting händer.
Här i Österrike har vi en regering som består av borgerliga och gröna. Dom borgerliga är bara intresserade att överföra pengar från folket till rika storföretag. Dom gröna är bara intresserade av att göra livet surt för bilister och göra bensinen så dyr som möjligt.
Konsekvensen är att priset inte regleras, så att folket kan leva, utan tvärtom, från och med Oktober har vi en ny skatt på bensin som kommer att göra bensinen ytterligare 9 cent dyrare per liter.
Det blir inte bara ännu dyrare att tanka, utan transportkostnaderna för varor kommer att stiga och allt kommer att bli ännu dyrare. Det kommer att leda till att fler företag går i konkurs och arbetslösheten kommer att stiga.
#20 Men är frågan bunden till politisk ideologi?
Tar vi partierna i Sverige så är jag fast övertygad om att samtliga ser energi som en förutsättning.
Finns det något parti som har en ideologi där energi anses vara onödig?
- Redigerat 2022-09-28 14:57 av [Hayabusa-0001]
#21: Ja den är bunden till en politisk ideologi - det finns regleringar överallt både när det gäller vind, vatten osv.
Det är stat och kommun som styr detta vilket jag anser är politiskt.
Tack och lov har vi inte 100% styre av V eller MP annars hade du sett en annan energipolitik.
Och ja politikerna har olika agendor.
#22 Se #16.
#21:
De grönas ideologi är "bort med bilarna". Bara rika ska ha råd att köra bil.
De borgerligas ideologi kan man jämföra med sheriffen från Nottingham.
#24 Hur det är i Österrike, det vet jag inte.
Hur bilägandet i framtidens Sverige kommer att se ut, kan man bara gissa.
Dyrt är det redan idag.
#25: V och MP vill inte ha ett samhälle på teknisk framkant som många övriga partier vill ha så att de skulle ha samma välvilliga inställning stämmer inte.
Miljöpartiets energipolitik:
https://www.mp.se/politik/energi/
Vs energipolitik:
https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/energi/
#26 De har nog inte samma åsikt som du om den saken.
PS Jag stödjer vare sig V eller MP i dessa frågor.
#28: Det är möjligt men de har olika inriktningar både på samhälle och energipolitik jämfört med andra partier.
#29 Min poäng är de HAR en energipolitik.
Oavsett vad man tycker om den, så finns det en idé om hur energi ska produceras osv.
Personligen tror jag, som Jan Blomgren, att det tar lång tid innan vi är tillbaka i ett läge som vi hade förr. Vem vet, kanske aldrig?
Finlands bank försvarar ECB:s räntehöjningar och säger att de är nödvändiga för att minska inflationen.
Energikrisens negativa konsekvenser för den ekonomiska tillväxten ligger ännu huvudsakligen framför oss. Det bedömer Finlands bank i en färsk prognos.
Läs mer här:
Pandemi, kriget i Ukraina, energikris och sprängda gasledningar.
20-talet har börjat lite knackigt.