Information om EU - hur funkar EU?
Vi börjar med information från riksdagen som har utarbetat material om hur EU-fungerar.
Vad gör EU:s olika institutioner, hur kommer en EU-lag till och hur påverkas Sverige av medlemskapet i EU? Här får du en övergripande bild av hur EU-arbetet fungerar och hur EU och Sverige hänger ihop.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Som akvarist har jag, och i väldigt många andra inom akvaristiken, ett kraftigt horn i sidan till EU.
Väldigt många regler gällande vissa snäckor och växter som är förbjudna i våra akvarium är helt fel. Då det handlar om miljö, klimat och fortplantning. Vilket inte går för dessa arter.
#1: Hur tänker du då och vilka regler är det?
Det mest kända exemplet är Äppelsnäckan (Pomacea diffusa) Den är förbjuden att hålla inom hela EU, då deras större släkting (Pomacea caniculata) tuggade sig genom en risodling i spanien.
Pga detta så blev alla snäckor inom Pomaceasläktet förbjudna att sälja eller skänka bort i hela EU
P. diffusa som vi har i våra akvarium klarar inte av att överleva eller fortplanta sig i våra svenska vatten. Det är för kallt, även mitt i varmaste sommaren. Äppelsnäckan måste ha uppemot 27-29 grader i vattnet för att ens överleva.
Jag har haft äppelsnäckor sedan långt innan förbudet kom. Så jag är lyckligt lottad att jag fortfarande har dessa vackra snäckor. Men när mina dör ut, så kan jag inte få tag på nya, om inte förbudet upphävs. Men än så länge, så förökar de sig duktigt. 🙂
Tror faktiskt inte där finns ett endaste europeiskt land som inte är för EU.
Problemet är bara…vart man ska vända sig när man tycker att "EU" faktiskt beslutat fel?
Brexit var inte en protest mot EU, det var en protest mot den europeiska kommissionen!
Men nu har kommissionen lyckats framkalla en ännu större fiende för europa än dem själva…. Vilket såklart gör att……..de själva sitter säkert…..
Norge tackade nej till EU och England klev ut. Så det är inte alla europaländer som tycker om EU
#5: England har som du vet haft stora problem efter utträdet och Norge betalar väldigt mycket för ta del av handelsavtalen i EU utan att ha möjlighet att påverka.
Sverige har haft mycket nytta av EU och alternativet är mycket dyrare plus ingen möjlighet att påverka.
Återkommer i den specifika frågan ovan men Sverige har representanter som ska bevaka Sveriges intressen bla två SDare.
Det är viktigt att intressegrupper för fram sina åsikter till Sveriges representanter så att vi kan påverka i frågor som berör oss.
Sedan är det som vanligt i en demokratisk sammanslutning att man inte alltid får som man vill.
- Redigerat 2022-10-02 11:10 av Pyttelite
#3: När det gäller äppelsnäckan är dess storebror en invasiv art som gör stor skada i våtmarker.
Enligt Jordbruksverkets riskanalys nedan är det inte omöjligt att de skulle kunna överleva i Sverige men huvudorsaken till förbudet beror på att akvarievarianten är svår att skilja från dess storebror och konsekvensen av ett misstag är förödande.
Se riskanalys från Jordbruksverket nedan och en skriven protest av en Svensk medborgare.
Nu beror inte förbudet bara på EU. Om Sverige inte varit medlem hade förbudet varit lika fullt men vi skulle inte kunna protestera.
Hade vi inte haft EU överhuvudtaget så hade det varit mycket mer administration men absolut ingen säkerhet för att förbudet inte skulle gälla även för Sverige.
Det är viktigt att skilja på äpplen och päron - att inte vara med i EU innebär inte att förbud eller regler som tas fram inom EU inte kommer att gälla för icke medlemmar.
Specifikt när det gäller invasiva arter får man gilla läget eftersom dessa arter gör stor skada.
https://www.regelradet.se/wp-content/files_mf/13823569512013_379_konsekvensutredning.pdf
https://nanopdf.com/download/sv-sv-meddelande-till-ledamterna-7_pdf
- Redigerat 2022-10-02 11:42 av Pyttelite
Diffusan är inte lik Caniculatan. Diffusan (som vi har i våra akvarium) är betydligt mindre, och den har helt andra färger . Diffusan äter dessutom, inte växter.
#8: Jo men om du läser jordbruksverkets riskanalys så förstår du varför.
Det vore rätt illa om äppelsnigeln kom till våra och andra trakter och en handel inom EU ökar risken.
Sen kan jag förstå hur retligt det känns att inte få importera en harmlös snäcka till sitt akvarie.
#9: Att man inte får importera är inte det största problemet. De snäckor som finns i akvariumen, förökar sig oavsett om det är tillåtet eller inte. Så det finns många , inklusive mig, som har egenuppfödda som är 100% säkra. Men de får vi heller inte sälja eller skänka bort. Det är DETTA som akvarister runt om i landet blir så förbaskat över.
#10: Jag förstår det men det har inte med EU i sig att göra.
Före EU var det krångligare att importera trädgårdsväxter till Sverige än nu lite utifrån samma ståndpunkt.
Man vill inte att invasiva växter, djur eller sjukdomar kommer in i landet.
#11: Det är EU som har förbjudit all handel med Äppelsnäckan. Den lagen kom i 2012.
#12: Ja men Sverige är EU och det är beslutat via medlemsländerna. EU är inte någon annan. Använd Sveriges representanter även de SDare som finns i valda för att trycka på i sakfrågor.
EU har i ditt fall krånglat till det för att skadan blir stor om det går fel.
Andra regler har blivit till lättnader genom att vi ingår i EU-gemenskapen.
#13: Jo så är det ju, men jag tycker ändå att vi, här i norden, kan få vissa undantag från vissa lagar. Många av de djur och växter, nu pratar jag inom akvaristiken, som nu är förbjudna i EU kan inte ställa till med någonting alls i vår svenska natur.
Självklart har de ju också bra lagar om andra djur/växter (fortfarande inom akvaristiken) som är förbjudna inom EU. Det finns några som faktiskt kan ställa till stora problem för svensk natur.
- Redigerat 2022-10-05 11:55 av Draken
#14: Men det handlar om att man kan få med sig de invasiva arterna och att man upprätthåller en handel - går det fel går det helfel men jag förstår din frustration.
- Redigerat 2022-10-05 11:57 av Pyttelite
Vad menar du med att man kan få med sig de invasiva arterna, när man varken exporterar eller importerar ?
#16: Om man skulle tillåta ett undantag för Sverige så kommer det förr eller senare kunna finnas med en invasiv art och det är inte uteslutet att den klarar kallare platser alternativt muterar.
Med dagens regler kan man inte importera/exportera.
#17: Man får inte sälja eller köpa inom landet heller. Äppelsnäckorna är/var rätt dyra, så det är/var ingen snäcka man köper bara för "att den är så snygg"
#18: Jag förstår din frustration men akvarieorganisationen borde varit remissinstans när regeländringen kommer till jordbruksverket och akvarieorganisationen borde diskutera med de representanter som vi röstat fram i EU-organisationen.
Att köpa och sälja inom Sverige borde ju vara ok men säger ingen emot blir det ingen diskussion.
Våra EU-delegater måste vara aktiva och vi med sakintressen borde se till att peta på våra representanter.
Sen kanske vi inte får igenom någon ändring ändå men om ingen förstår behovet så kör man över direkt.
Nu vet jag inte vilken remissverksamhet man haft så det blir lite generellt men ändå specifikt.
#19: Det vart ett jäkla hallå bland landets akvarister när äppelsnäckan blev förbjuden.
Det skickades många namnlistor i protest mot förbudet. Men det fick ingen respons.
#20: Ibland blir man överkörd oavsett 🙁
#21: Jo så är det.
De sista inläggen i denna tråd har verkligen lyckats beskriva vad EU verkligen sysslat med den sista tiden.
Och så plötsligt från "ingenstans" dök Puttelina upp… 😂😂