Rapport från Gräddhyllan
De som stöttat SD pga sin aversion mot "etablissemanget", borde börja se sig om efter ett nytt parti…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Varför blir jag inte förvånad att det är just SD som visas upp.
Men helt struntar i det andra som visades i uppdrag granskning. Nämligen om två socialdemokrater.
En som är skriven i ett fritidshus som han hyr ut till turister, själv bor på annat ställe.
Och andra sossen som dom fortsatte granska från föregående. Som visade att han fuskat under många år.
Och det framgår i programmet att partikamrater mycket väl vet om att de inte bor på den adressen som de angett.
Och man kan titta på programmet på svt play. Skrolla ner lite så man kommer till programmet som heter maktens bostäder del 2. Där dom även tar upp andra.
.https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
Och skrollar man ner lite till och klickar på visar mer så man kommer till 8 juni så kan man se första delen av deras granskning av maktens bostäder.
Så det finns lika goda kålsupare i alla partier.
.
I det här fallet utmärker sig nog inte SD speciellt.
Det finns säkert många politiker oberoende partifärg som utnyttjar systemet maximalt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nej, girighetens frö kan självklart gro varhelst det finns "jordmån", och här ser inte heller jag någon skillnad mellan partifärger.
Men jag tycker ändå att SD förtjänar en extra granskning här, eftersom de så länge och så hårt profilerat sig som "etablissemangets fiende", och nu sitter och värmer sig vid fiendens lägereld…
Nja, även om/när de som röstat på SD ”borde se sig om efter ett nytt parti” så är risken densamma.
Vilket, gissar jag, de flesta röstberättigade insett.
Hahahahaha….
Kolla gärna in min egna hemsida: Politisk Realist senaste uppdatering 8 november 2022
#1: Tyvärr så är det alltid så. Om någoon (främst SD) på högersidan "gör bort" sig så blir det jättestora rubriker, men är det någon från Vänster blocket som gör samma sak eller ännu värre saker, då tystas det ner.
Man kan ju undra varför det har blivit så.
- Redigerat 2022-11-04 18:03 av Draken
#6: Det kan ju bero på att SD under lång tid, och med hög röst, lanserat sig själva som pampväldets och etablissemangets fiende och bekämpare, och utfärdat löften om att endast dom kan rädda "detta skitland som snart går under" (citat)….
Fallet blir då per automatik högre, och smällen hårdare, när de visar sig vara lika lättköpta som vem som helt…..
#7 Eller så är de röstberättigade mer pragmatiska än så.
#6 Av samma anledning som vänstern skriker: ”Det är fara å färde!”.
Även en fårskock kan ledas av inbillad pragmatism, men blir besvikna när vattenhålet bara räckte till att föda ledaren….
#10 …och den fårskocken ska nu återvända till vänstern?
Din tilltro till väljarskaran är inte hög, åtminstone inte så länge de röstar fel.
#11: Nja….från SD finns det väl bara ett väderstreck….?
Men det finns ju många hållplatser på vägen bort från dem….
Man kan t.o.m. själv välja sin destination, vilket jag har för mig att ca 80% av väljarna gör..
#11 Nja, många som röstar på SD kom sannolikt från vänsterhåll t ex LO-medlemmar.
Ingen hemlighet att t ex S gärna vill ha dem tillbaka, de kommer väl att få ”syndernas förlåtelse”😉
Vill tro att alla röstberättigade väljer sin egen destination.
Var en sak som sas i programmet som fick mig att börja tänka. Det är nog inte att politiker vill tjäna extra pengar som gör att dom är skrivna på felaktig adress.
Vill man in i riksdagen så måste man ju vara valbar på listan för riksdagsvalet. Och varje kommun/valdisktrikt har ju bara ett visst antal platser. Och för att kunna bli vald till riksdagen så måste man vara skriven på orten som man vill representera.
Vad jag kommer ihåg nu från de granskningar jag sett så de flesta som har felaktig adress är personer som bor i stockholm, men står skriven nån annanstans. Om dom var skrivna på sin adress i stockholm så skulle dom sannolikt inte ha nån chans att komma in i riksdagen.
Så då skriver dom sig på en adress, sannolikt på en ort som dom har en anknytning till sen tidigare.
Och detta gäller ju då alla partier.
Så ska man komma bort från detta så måste ju systemet av vilka som blir valbara, till riksdagen, ändras. Men hur det skulle ändras har jag ingen aning om.
.
- Redigerat 2022-11-04 21:07 av annia1
#12: De röd/gröna har förlorat många av sina väljare till just SD. Anledningen är med största sannolikhet läget i Sverige idag.
NU har vissa vänsterstyrda partier öppnat ögonen för läget, men det efter att SD blev andra största parti.
De har väl upptäckt vad just VÄLJARNA vill …!
#15 De av väljarna som tycker att SD sitter på alla svar röstade på SD. Det var ungefär en femtedel (!) av väljarna. Vad en femtedel av väljarna tycker är inte detsamma som vad "VÄLJARNA" tycker.
Sajtvärd Katter iFokus
#15 En tillräckligt stor del som fick det att tippa över, vilket ju framförallt S insett.
#17 Att det "tippade över" beror enbart på att M, KD och L valde att överge tidigare förhållningssätt och istället valde ta med SD i sitt regeringsunderlag genom att ge dem betydande inflytande. DET var långt ifrån en självklarhet och är något som fortfarande är en konflikt inom de partierna.
Sajtvärd Katter iFokus
#18: Ja de har övergett det förhållningssätt som de har haft de senaste åtta åren.
Ett förhållningssätt som har satt Sverige i, rent ut sagt, skiten.
#19 Att alla problem beror på att SD inte suttit vid makten och är lätta att komma tillrätta med är naturligtvis vad SD kämpat hårt för att intala sina väljare. Men som självaste Oscar Sjöstedt var tvungen att medge helt nyligen så har "verkligheten" (!) en tendens att "spöka" när det väl gäller att förverkliga de förenklade lösningar som man så lättvindigt utlovat sina väljare.
SD handlar varken om energipriser, a-kassa, kriminalitet eller tandvård. SD handlar om de främlingsfientliga rötter som SD lovat att aldrig överge. Det är DEN agendan som är viktig för SD och tyvärr är det en agenda som även många SD-väljare delar, mer eller mindre öppet.
Sajtvärd Katter iFokus
#18 SD växte från noll till 20%, hur många röster de tog från S vet jag inte men sannolikt en betydande del.
Självklart ritade det om den politiska kartan och fick den att ”tippa över”. Det vet S och det ser vi signaler om också.
Ett parti som startades av Anders Klarström och hans kumpaner, kommer aldrig att få min röst.
Kanske inte så intressant, men redan där går min skiljelinje.
- Redigerat 2022-11-05 16:52 av Bo§e
#21 SD klarade riksdagsspärren 2010 när de fick 5,7% av rösterna.. så när hade de noll % menar du? Var det före eller efter Bevara Sverige Svenskt -tiden? Med tanke på att samtliga regeringspartier (M, KD och L) fick färre (!) röster 2022 än vid valet 2018, medan S fick fler (!) är det en sanning med modifikation att det lönar sig att närma sig SD.
Sajtvärd Katter iFokus
#23: Ja, vi kan bara spekulera över vilka röstsiffror M, KD och L skulle ha fått om de rakryggat stått för sin egen politik, och inte valt att bli SD:s vasaller….
Nu lyckades dock denna kupp, med en hårsmån, och de som nu urskuldar sig med att SD inte sitter i regeringen kan ju sägas ha "språkligt" rätt…..SD sitter nämligen på regeringen….
Vi får se om detta resonemangsäktenskap överlever när smekmånaden är över….
#20: Jag har väl aldrig någonsin sagt att alla problem kom pga att SD inte har suttit vid makten. Var har du fått det ifrån ?
Ja absolut, invandringen har alltid varit en stor del av SD's politik, det är jag fullt medveten om. Jag vet inte om du har märkt det, men även de dyrbara sossarna, mänsklighetens svar på utopia, har börjat vrida sig i stolarna och lutar mer och mer mot SD's flyktingpolitik.
Hur gick det till mon tro 🤔
- Redigerat 2022-11-05 17:54 av Draken
#23 Under 90-talet, eller början av 00-galet, hade SD ingen position. I princip stod man på noll.
Tyck vad man vill, men att SD tagit röster från S är nog alla överens om.
Har det haft betydelse? Så klart.
#26: Klart att det har haft betydelse, och kommer att ha ännu större betydelse när arbetarväljarna inser att SD inte kommer att lyfta ett finger för deras sak…..
Enbart sponsorerna och kompisarna i Rosenbad kommer att intressera SD….
Kom ihåg var ni läste detta först….🙂
#27 Så kan det bli, men vill S ha tillbaka rösterna så får man göra jobbet. Det händer inte av sig själv, lite ödmjukhet skadar nog inte heller.
#28 De tidigare S- väljare som nappat på SDs huvudbudskap - dvs. den högerextrema främlingsfientligheten - DE kommer inte återvända till S. De kommer söka sig till ännu mer högerextrema partier när de p.g.a. "verkligheten" uppfattar SD som svikare och/eller alltför mesiga i praktiken.
De som (i sin enfald) trodde att SD i grunden handlade om något annat än främlingsfientlighet kommer söka sig tillbaka till de vanliga partierna när de inser att SD är både regeringsodugliga och farliga.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-11-05 19:15 av OberonsMatte
#29: De är knappast farligare än något annat parti.
#30 Nä, du har uppenbarligen inte insett det ännu..
Sajtvärd Katter iFokus
#31: Nej, jag kanske är trög och hjärntvättat. Vilket, i dina ögon, alla som inte röstar som dig är.
#30: SD är farliga för Sverige, dels pga sin okunskap, dels för sin faiblesse för fascistoida tankar i allmänhet, samt också för sin opålitlighet i alla frågor. Inget parti har svängt 180 grader i så många viktiga frågor som SD, för att "vindflöjla" fram några röster till…
De politiker som före valet ansåg SD vara en fara för rikets säkerhet, tycker jag gjorde en fullständigt sund bedömning, på goda grunder.
#33: Hur är det med vänstern och deras samröre med terrorister. Är inte det farligt ?
Att släppa in människor som har en tydlig koppling till IS, är inte det farligt?
Låta gängen och knarklangarna hållas utan att gripa in, är inte det farligt ?
Nej du. Skall man hårddra det hela så är alla partier, utan undantag, lika goda kolsupare. Men det är högst ett eller möjligen två partier som hängs ut i tidningen om de snyter sig eller hostar offentligt
#34 Hade något av de övriga partierna grundats av IS-anhängare, terrorister eller knarklangare så skulle jag ha känt viss oro om DET partiet gavs direkt makt över regeringen. Om det ändå skedde skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det fanns extra mycket anmärkningsvärda saker att skriva om just det partiet.
Sajtvärd Katter iFokus
#34: Javisst, allt du räknar upp är utan tvekan farligt, och i behov av olika åtgärder.
Och listan kan säkert göras ännu längre…
Vi behöver m.a.o. ett samhälle som präglas av stabilitet, kompetens, och en tydlig kompass som pekar mot problemlösning….och dessutom en befolkning som håller samman….
Vi behöver inte ett lättkorrumperat parti som slår mynt av att splittra befolkningen, som hetsar mot fiktiva fiender och som attackerar vetenskap, bildning, och vad man anser är "entartete" kultur……och som dessutom flirtar med odemokratiska regimer….
Detta känns för mig som fullständigt kontraproduktivt, om vi seriöst vill jobba mot uppsatta mål.
Vi behöver inte ett politiskt parti som parasiterar på folks oro och ilska….och som inte ens har kompetensen att formulera sin politik…
För vi har en del att göra….
#29 Vi får väl se om din analys stämmer.
Tills dess är det att betrakta som en åsikt i mängden.
#34 ”En befolkning som håller samman.”
Ja, det vore bra men där har vänstern en del att jobba med för att övertyga. Minst sagt.
”Nyligen sade Magdalena Andersson i en intervju att det inte råder någon tveksamhet om att vi ska ha en stram migrationslagstiftning. "Paradigmskiftet ägde rum 2015 och det genomförde vi", slog hon fast (Expressen, 25/10). Andersson ifrågasatte inte heller den skärpta rättspolitiken eller förslaget om tiggeriförbud. ”
”LO-förbund har efter valet meddelat att de öppnar upp för kontakt med SD. Byggnads Johan Lindholm, som även sitter i Socialdemokraternas partistyrelse, har till exempel kritiserat strategin att ”skrämmas” med SD.”
Sadine Makon, UNT
#37: Jag skulle inte spilla alltför mycket energi på den där "vänstern"……den finns ju knappt….🙂
#39 Nej, det gör jag inte heller. De får sköta sitt.