Nationalsolidaritet
Några uttalanden från flickor i en av de fabriker i Kambodja där HM tillverkar sina kläder:
- Jag började här när jag var 14. Nu är jag 15. Chefen pressar oss att jobba fort, fort. Om vi inte stickar sex dussin T-shirtar på en dag får vi utskällning och en varning. Den som får tre varningar blir avskedad.
- Jag har svimmat tre eller fyra gånger. Jag svimmar för att jag jobbar övertid varje dag och äter den billigaste maten. Hon tar med sig kokt ris till fabriken varje dag. Mer har hon inte råd med.
- När jag svimmar tar de mig till fabrikens sjukrum och ger mig en spruta. När jag vilat ett tag går jag hem. Medicinen hon behöver för att återfå krafterna måste hon köpa på kredit.
- Jag förlorar hela lönen den dagen jag har svimmat.
>> Länk till artikeln i sin helhet
-----
Dom här tjejerna får 14 öre för varje t-shirt dom syr. Skulle facket kasta ut även dom ifall dom kom till Borås för att hjälpa till i textilindustrin där?
Mvh // Staffan
När det gäller den sista frågan bevakar väl facket sina medlemmars intressen. Facket sysslar väl inte med internationell solidaritet eller hjälp?
#1 - Nej, men om de kommer hit är det inte internationell solidaritet de behöver. Sist jag hörde något gällde allt-eller-inget principen för arbete i Sverige. Vi är solidariska - under förutsättning att du inte konkurerar med våra löner.
Kanske vi skulle kunna exportera några fackliga representanter till Kambodja? Där verkar de ju behövas.

Jag skulle gärna se att det kom fler kläder som var rättvisemärkta. Vad jag vet finns det sådana nu…men i typ specialaffärer. Betalar gärna 100 kr extra för en tröja om jag vet att pengarna gick till bättre löner för arbetarna.
Oskar
FRUKTANSVÄRT!
Några rader ur artikeln
Konfektionsbranschen är glödhet för rikskapitalister som ser extremt ökade vinster framför sig.
Så länge som vi har nuvarande ekonomiska räntesystem som gynnar endast 20% av världens befolkning, så kan vi inte hitta några hållbara lösningar.
mvh Lisbeth
#4 - Det skulle vara intressant att höra hur du kopplar de Kambodjanska arbetarnas villkor till "nuvarande ekonomiska räntesystem".
# 5 Anser att det nuvarande ekonomiska systemet suger ut den största delen av världens befolkning! Vi är inte en isolerad liten Ö i Sverige, allt hör ihop. Det är min åsikt, jag respekterar att andra har sin. Men den är bergfast och jag står fast vid den. För mig är det dock självklart, att inte en liten del av världens befolkning ska sko sig på andra.
mvh Lisbeth
#6 - Du anser det, det förstår jag. Vad jag inte förstår är varför du anser det. Och framför allt hur du lyckas associera in räntan i resonemanget.
Även om det är din högst personliga uppfattning så utgår jag från att du, åtminstone själv, uppfattar att det finns ett samband. Eller är det helt taget ur luften?
#7 Nej det är inte taget ur luften, för mig är det en väldigt viktig politisk fråga just det ekonomiska systemet. Jag tror inte att det går att förändra så värst mycket för de fattiga innan vi ser över det. Pakkam (länken) visar just på detta problem. På sambandet mellan den globala, ekonomiska och ekologiska krisen. Hur fattiga bönder blir beroende av bankerna som har avtal med transnationella storbolag. Hur bönderna t.om. tar sina liv på grund av att de har räntelån som de inte klarar av att betala.
Jag skulle tycka att det vore intressant att få höra vad en miljöpartist anser om detta. Vad har miljöpartiet egentligen för syn på det nuvarande ekonomiska systemet? är nyfiken!
mvh Lisbeth