Politik iFokus

Politik

Etikettusa
Läst 85 ggr
Staffan
1

Färgämnen i mat

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Robert Kennedy Jr har nu lyckats förbjuda farliga färgämnen i mat (i USA).
Det är möjligt att han har vissa tokiga uppfattningar när det gäller annat men det här tror jag de flesta tycker var ett bra beslut.

// Staffan

johan
1

Om man förutsätter att Sverige och EU har bättre syn på vad som är nyttigt eller skadligt, vilket inte känns osannolikt, är nog detta en stor vinst för USA.

Jag kan inte avgöra om dessa tillsatser är skadliga eller ej. Men dom känns onekligen väldigt onödiga.

Verkar även som Trump får igenom att sätta max-tak på priser på mediciner i USA, något som t ex Bernie Sanders kämpat för hela sin karriär.

Det kan sannolikt få konsekvenser för priserna på medicin här, men jag ser ingen rättvisa att USA ska subventionera våra mediciner, medan dom själva knappt har råd med livsavgörande mediciner.

Det måste ändå vara lite jobbigt för Trump-hatarna när hans regering lyckas genomföra vad som själva kämpat för en hel karriär. Nu får vi se om det är viktigare att lösa problemen, eller viktigare att enbart hata Trump oavsett vad han gör.

Mvh // Johan

Staffan
0

Det är viktigare att hata Trump förstår du väl? :)

Pyttelite
0

#1: Med brasklappen för att jag faktiskt inte tagit del av allt här så reagerar jag på följande kommentar:

Det kan sannolikt få konsekvenser för priserna på medicin här, men jag ser ingen rättvisa att USA ska subventionera våra mediciner, medan dom själva knappt har råd med livsavgörande mediciner.

På vilket sätt skulle USA subventionera medicinerna i EU - det är ju respektive lands sjukförsäkringssystem som täcker diffen inte USA.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Staffan
0

Jag kan inte heller så mycket om det här men ett faktum som jag tror att alla är överens om är att medicin generellt är avsevärt dyrare i USA.
Ta insulin till exempel:

insulin.png

Har svårt att se att priset från tillverkarna är detsamma i Europa och USA men det vore ju intressant att veta. Om det är samma pris så har vi inte blivit subventionerade av USA.

// Staffan

Staffan
0

insulin2.png

Frågan:
Är europeisk medicin subventionerad av höga priser i USA?

// Staffan

Pyttelite
0

#4: Men om priset är olika är det väl inte USA som subventionerar EU utan att det amerikanska sjukvårdssystemet är så dåligt att de inhemska priserna är högre.

Dvs de amerikanska företagen tar ut det högsta priset eftersom de kan - dont’t blame EU för ett högst kapitalistiskt system.

• Redigerat 2025-05-15 13:18 av Pyttelite
Pyttelite
0

#5: Nej de är inte subventionerade av EU - du får ställa frågan om definitionen för subventioner.

Staffan
0

Så skulle man kunna säga. Men faktum är nog att tillverkarna kommer tvingas höja sina priser på annat håll om de inte kan ta ut lika höga priser i USA framöver. Det är ju en form av subvention som i sådana fall skett tycker jag.

// Staffan

Pyttelite
0

Här är en definition av subventioner på Wikipedia:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Subvention

Huruvida leverantören tar ut marknadsmässiga priser eller överpriser har inget med subventioner att göra.

Att USA har höga priser beror mer på att ingen konkurrensupphandling sker.

• Redigerat 2025-05-15 13:25 av Pyttelite
Staffan
3

#7: Ställ frågan själv om du vill ha svar på dina frågor… ;)

#9: Jag bryr mig inte om det handlar om "subventioner" eller ""subventioner"", det ser jag bara som hårklyverier.

// Staffan

johan
0

Läkemedelsbolagen hävdar att det är amerikanerna som betalar för research och utveckling av nya läkemedel. Enligt dom, så är det därför USA har så mycket högre priser.

Om bolagen ska fortsätta lägga samma summor på forskning behöver dom få in pengar. Om kassakon USA får slut på mjölk, kommer man börja mjölka andra kor. EU har pekats ut.

Personligen tror jag det finns en viss sanning i det dom säger, men jag tror även att dom tar det pris någon betalar. EU verkar ha varit bättre på att förhandla än amerikanska myndigheter.

Det är nog bra att dom utsätts för mer konkurrens och behöver jobba smartare för att fortfarande få ut sina vinster.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#11: Det är klart att de amerikanska läkemedelsföretagen skyller på EU.

Lite kul att Trump som är en hårdhudad finansman skyller på subventioner - är det alltid så vid förhandlingar?

De som får bästa pris ska tacka de som betalar överpris?

Annars trodde jag att konkurrens är bra även i ett kapitalist land 😊

Pyttelite
0

Det här är en gammal fråga men passusen har säkert levt kvar - undrar hur det kom att bli så och vem är det som subventionerar vem?

Dessutom finns det inskrivet en passus som uttryckligen förbjuder den amerikanska regeringen att förhandla läkemedelspriserna. Vilket gör att staten, i sitt eget system, tvingas betala fullpris för läkemedlen. Dessutom finns det med en paragraf som förbjuder parallellimport.

Från LmV för 20!!!!år sedan …

https://www.lakemedelsvarlden.se/allt-fler-kraver-lagre-priser-i-usa/

Den amerikanska läkemedelsindustrin kämpar för att värja sig mot en uppluckring av importregler och lägre priser som lurar runt hörnet. Kritiken mot läkemedelsföretagen växer i styrka och kommer från allt fler håll. Anledningen är att amerikanska läkemedelspriser är dubbelt så höga som i Europa.
johan
1

Måste ändå fråga..

Tycker du att Donald Trump gjort något bra när han kräver lägre priser på mediciner för amerikaner?

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#14: Jag tycker att det är jättebra men hans argumentation är partisk och färgad vilket är helt ok - men det skadar inte att vara källkritisk.

Vi ska heller inte bortse ifrån att vi har ett annat system i Europa än hur det är i USA så det går inte att jämföra.

Sedan vet vi ju själva med tanke på de tidigare svenska läkemedelsbolagen att utveckling kostar så på sikt är risken stor att även vi blir påverkade i Europa med högre priser.