Våld mot kvinnor
Jag har funderat på en sak ett ganska bra tag, våld mot kvinnor tas alltid upp som något fruktansvärt negativt som måste stoppas med alla medel.
Men om man t ex tar upp statistik för misshandel i Sverige (tittade på BRÅ's data för år 2005) så är antalet anmälda fall av misshandel mot män överlägset mycket större än det mot kvinnor. Varför för man bara kampen mot våld mot kvinnor? Ska jag räkna med att bara för att jag råkar vara man så är det mer accepterat att jag blir misshandlad än om jag vore kvinna?
Jag anser att kampen mot kvinnovåld borde ändras till att vara en kamp mot all våld, oavsett vilket kön man har, jag gissar dessutom att det är så att majoriteten av dom män som begår misshandel mot kvinnor även gör det mot andra män. Våld borde inte vara accepterat mot någon, oavsett kön.

Ja, men det är inte logiska resonemang som engagerar, tyvärr!
---
Instämmer våld borde inte vara accepterat mot någon, oavsett kön. Det finns även kvinnor som misshandlar sina män. Det är väl inte lika vanligt. Man talar ju heller inte lika öppet om det. Såg ett program på TV om kvinnors våld mot män, hur dessa män skämdes och kände sig omanliga.

Våld mot män är väl mer "krogvåld" och mot kvinnor mer i hemmet…..? Eller?
#3 Den bilden har jag också.

#5 Det var en fråga.
# 3 TV programmet handlade om kvinnor som misshandlar sina män fysiskt och psykiskt. Stora starka kvinnor med muskler alltså. Männen beskrev hur de skämdes men de tyckte ändå att det var viktigt att belysa att det faktiskt existerar.

#7 Jag tänkte med på #0 i min kommentar. Känns som om krogvåld är lättare att undvika, naturligvis inte alltid - man kan ju bli påhoppad, men oftast iallafall. Våld i hemmet är ju kanske inte lika lätt att undvika, hemma måste man ju vara ibland.
Men våld är naturligtvis inte okej i någon form någonstans. Det är bra med program som lyfter fram dessa problem som kanske inte alltid är så lätta att prata om….

#8 Ja jag vet inte hur/varför man skulle ta lättare på "krogvåld" än något annat våld. Eller menar du att det inte är ett problem att man ber någon att kissa någon annanstans för att sedan blir ihjälslagen?
Det är lite som att femenism har börjat att handla mer och mer om att vara utsatt, som om att bara för att man är kvinna så är man helt utelämnad. Jag tror likväl att många män framförallt homosexuella män är extrem mycket mer utsatta än de flesta kvinnor.
---

#9 Fast jag har absolut inte sagt att man ska ta lättare på krogvåld än något annat våld. Var har du fått det ifrån? Jag skrev i mitt förra inlägg att våld inte är okej någonstans…… så jag fattar inte….?
Allt våld bör bekämpas, men en del våld är faktiskt värre än annat. Jag tycker absolut att man ska uppmärksamma allt våld och inte nonchalera någonting, men det finns en viss skillnad.
Många misshandlade (både män och kvinnor) på krogen är inte helt oskyldiga själva. Vad beträffar våld i hemmet tror jag faktiskt, fördomsfull som jag är, att kvinnor utsätts i större grad än män.Framförallt de fall som leder till att den utsatta är rädd för sitt och sina barns liv och till och med måste fly. Men jag kan ha fel.
Skulle vara intressant att veta i hur stor utsträckning scenariot i "Gömda" utspelar sig, fast då med mannen i huvudrollen. Det sker säkert, men som ni påpekat kommer det inte hela vägen upp till ytan.
/Ida
Jag håller med dig Christer. Mycket våld som män utsätts för är just på krogen eller puben men nu har det oprovocerade våldet i samhället ökat, som här i Linköping kan nämnas busschaufförer som blir rånade på kvällarna (gäller främst 2 st linjer till 2 olika bostadsområden) likaså om någon påpekar för en person att t.ex den inte ska stå och urinera mot ett hus eller att det är förbjudet att röka på tåget så kan dom då bli hårt misshandlade. En kille som var adopterad från utlandet till Sverige var ihop med sina svenska kompisar då han träffade ett gäng med invandrare. Dom frågade honom om han var rasist eftersom han umgicks med svenskar. Javisst är jag det, svarade han. Honom slog dom ihjäl. Jag tycker att man där ska vara uppmärksam på våldet åt båda hållen. Dom flesta invandrare sköter sig jättebra men sen finns det en grupp som är totalt hopplösa. Jag tycker att det hade varit bättre att utvisa dom ur landet.
Jag är absolut för att våld ska beivras - hårt och resolut.
Det talas ibland om nolltolerans i olika sammanhang. När det gäller våld tycker jag verkligen det är befogat.
Utvisning kan absolut vara en verksam metod! Men även långvariga fängelsestraff.
Metoden borde vara poliser. Och poliser som tjänstgör när buset är aktiva - istället för att jobba 8-16 och vara lediga på helger…