Kyrkovalet - mer än du tror?
21 september 2025 är det kyrkoval igen för dig som fyllt 16 år och är medlem i Svenska kyrkan.
Om man inte är aktiv i kyrkan eller åtminstone religiös så är det lätt att avfärda kyrkovalet med en axelryckning - det rör väl inte mig vad "kyrkan" sysslar med?
Men jo, det gör det faktiskt!
Kyrkovalet är "en fot in" i övrig politik. En framgång i kyrkovalet gör att ett parti får ett betydligt bättre utgångsläge inför riksdags- och övriga val.
(Dessutom visar valprogrammen rätt så ingrodda värderingar som riksdagspartierna annars inte direkt skyltar med. Rätt intressant faktiskt.)
Men kyrkan är viktig även ur andra aspekter. Som tagits upp på en annan sajt så äger den till exempel stora andelar skog.
Du kan påverka vad kyrkan gör med sin makt och sina tillgångar, inte bara när det gäller religiösa och interna frågor utan när det gäller samhället i stort!
Är du medlem i Svenska kyrkan men hade tänkt skippa valet? Fundera på om du inte borde rösta i alla fall! Om inte annat så för att motverka det du inte stöttar! 🌻
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Såklart jag ska rösta i kyrkovalet 🙂
/Maria
Nedräkning till kyrkovalet Den 8–21 september är det kyrkoval. Du som är 16 år och medlem i Svenska kyrkan kan rösta över hela landet.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-09-04 22:00 av Pyttelite
Som ateist har jag lämnat kyrkan för länge sedan.
Om du är röstberättigad och inte har röstat än - sväng förbi röstlokalen lite senare.🗳️
Över 4,5 miljoner svenskar kunde gå och rösta i kyrkovalet.
Knappt 17 procent av dem gick till röstlokalerna, enligt färska siffror.
– Det är förfärligt trist, säger kyrkovalsexperten Jan Strid.
Läs mer här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dR6nwj/sa-manga-rostade-i-kyrkovalet-2025
#4: Samma här det här lämnade jag för längesedan.
När man ser hur få som röstade så får iallafall jag mig en tankeställare.
Det handlar om ganska mycket pengar som ska förvaltas samtidigt som det är stor obalans i respektive valdistrikt.
Jag röstade men var verkligen inte insatt.
Med tanke på att jag varit rösträknare och röstmottagare i andra val så tycker jag att det är dags för en modernisering av hela röstprocessen.
Den är i stort sett lika med hur den var för 50 år sedan - varför kan man inte digitalisera mer?
- Redigerat 2025-09-23 00:26 av Pyttelite
Jag gick visserligen ur kyrkan för längesedan men skulle nog inte haft en tanke på att rösta på den tiden, "det angick inte mig".
Nu tänker jag att det nästan är värt att gå med igen trots att jag inte är ett dugg religiös och på många sätt är emot kyrkan, just för att det angår oss allihop i det svenska samhället.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com