Del 3: Språk och identitet
Språk är nära kopplat till identitet, kultur och tillhörighet. Många länder har därför aktiv språkpolitik.
I Frankrike finns lagar som skyddar franskan från att ersättas av engelska lånord. I Kanada är både engelska och franska officiella språk, vilket speglar landets historia och kultur.
Samtidigt kan språkpolitik vara kontroversiell – den kan både skydda minoriteter och upplevas som begränsande.
💬 Vad tycker ni?
- Bör staten skydda vissa språk?
- Hur viktigt är språk för identitet?
- Har ni erfarenheter av att anpassa språk efter situation?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-09-19 06:10 av Pyttelite
Det här med språk är fascinerande och en så viktig kultur att bevara så ja absolut bör staten skydda språk inte bara vissa språk utan alla för dom är en sån stor del av vilka vi är och vart vi kommer från.
Vad gäller identitet kan jag personligen inte förknippa Svenskan med min identitet medan Tyskan även om den idag inte är lika bra som i min uppväxt så är det mitt första språk en del av mig och mitt ursprung det är mitt första jag när jag föddes till den här planeten och det första språket jag fick lära mig och som jag känner mig hemma i det är jag.
I Svenskan känner jag mig inte alls hemma och jag är född i Goslar av två heltyska föräldrar vilket är påtagligt starkt när jag besöker Tyskland då känner jag mig mer hemma även om jag tappat lite av språket med åren och vissa ord inte förstår men jag är liksom hemma.
Det jag kommer på mig med sen jag blivit äldre när jag är i Tyskland använder jag Engelskan mer än Tyska och Engelskan är jag hyggligt komplett med och vi är påverkade av den kanske är det därför som jag av rena farten talar Engelskan precis som jag gör i andra länder.
Frankrike ja dom är lite speciella där en och annan nit har jag gått på genom åren och min Franska kan den vara 10 eller 20 ord mer är det nog inte 😳och komma dragandes där med Engelskan är inte alltid så populärt men lite mer öppenhet kan jag tycka nu som äldre än när jag reste dit i min ungdom då var det mer tvärnit no no no man hade inte en chans 🤣
Kanada där har jag en del släkt som jag besöker då och då men då talar vi Engelska men Kanadensare kan ha en dialekt ibland så man får tänka både en och två gånger vad sa dom 🙃
Anpassa språk efter situation jo men det har jag råkat ut för men även med dialekter jag har alltid tagit efter väldigt snabbt lärt mig språk fort lika så dialekt och ibland är det situationer som gör att man behöver anpassa sig efter kultur språk och dom folkslag som man besöker det gör väldigt mycket hur man anpassar sig efter andras kulturer både inrikes och utomlands och för mig är det så viktigt att ta seden dit jag kommer jag måste göra mitt bästa som gäst i andra människors länder.