Hur bör man använda SAOL?
När en ny upplaga av Svenska Akademiens ordlista (SAOL) kommer ut väcker det ofta diskussion. Många reagerar på att vissa ord har tagits bort och andra har lagts till, och en vanlig fråga är om man fortfarande får använda ord som inte längre finns med. Svaret är enkelt: språket fungerar inte så.
SAOL är en vägledning – inte en lag
SAOL ges ut av Svenska Akademien och är en normerande ordlista för svenska språket. Den visar hur ord stavas, böjs och används i modern standardsvenska, men den är inte en lagbok.
Den beskriver alltså hur svenskan används i praktiken och fungerar som en rekommendation för tydlig och enhetlig skrift, särskilt i formella sammanhang.
Får man använda ord som tagits bort?
Ja. Ett ord försvinner inte ur språket bara för att det inte längre finns med i SAOL.
När ett ord tas bort betyder det oftast att:
- det används mycket sällan i modern svenska
- det anses åldrat eller ovanligt i standardspråk
- det har ersatts av andra mer etablerade uttryck
Men ordet kan fortfarande användas, särskilt i litteratur, dialekt, stilistiska val eller historiska sammanhang. Språket är bredare än ordlistan.
Varför förändras SAOL?
SAOL uppdateras för att spegla hur språket faktiskt används. Nya ord tillkommer när samhället förändras, till exempel genom teknik, kultur och samhällsutveckling. Samtidigt tas vissa ord bort när de inte längre är vanliga i aktivt bruk.
Det handlar alltså inte om att språket “styrs uppifrån”, utan om att ordlistan följer språkutvecklingen.
Hur bör man använda SAOL i praktiken?
Ett bra sätt att tänka är att SAOL är ett stöd, inte en regelbok:
- Använd den för korrekt och enhetlig svenska i formella sammanhang
- Se den som en rekommendation snarare än ett förbudssystem
- Anpassa språket efter situation, mottagare och stil
- Våga använda äldre eller ovanliga ord när det passar syftet
Språk handlar alltid om sammanhang, inte bara om listor.
Avslutning: Språket lever – SAOL följer efter
En kompass i ständig rörelse
Den senaste tryckta upplagan av SAOL är den 14:e, utgiven 2015 av Svenska Akademien. Sedan dess har språket fortsatt att utvecklas, särskilt i digital form där uppdateringar kan ske löpande.
Det viktiga att komma ihåg är att SAOL inte bestämmer vad som är språk – den speglar det. När ord försvinner eller tillkommer är det ett tecken på att svenskan förändras, inte att något förbjuds eller godkänns.
Språket lever sitt eget liv. SAOL försöker bara hinna med.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det här tycker jag var väldigt bra information tack Pytte👍 jag är en av dom som inte tar till mig nyord i min privata vardag men med undantag online annars skulle jag helt enkelt inte bli förstådd alla gånger.
Jag har fått en hel del törnar för det men för mig är det viktigt att bevara det jag lärde mig när jag växte upp både i skola och hem det är en bit av vem jag är och formades till och hur jag blev uppfostrad det tänker jag inte ge vika för eller ta bort det är en del av vem jag är och mig med många andra.
Det här säger så mycket om att det är en en rekommendation snarare än ett förbuds system men tyvärr en del ord poliser har andra åsikter men då får dom ha det jag gör som jag har lärt både i skola och hem men å andra sidan så är jag lite eljest av mig och det är jag både tacksam och stolt över jag följer ingen flock jag följer ingen fyrkant jag är bara som jag är som gammal tant med äldre värderingar i både ord och handling 👵